نکاتی برای مقابله با یک بحران یا تروما

هر تغییری معمولا با خود استرس نیز به همراه دارد. گاهی اوقات، وقایع پیش آمده در زندگی مان به حدی آسیب زا هستند که باعث ایجاد بحران می شوند، و در صورت عدم مقابله با بحران ایجاد شده، استرس ناشی از آن به حد غیر قابل کنترلی می رسد. چنین بحران هایی شامل تشخیص یک بیماری جدی، برخورد با پیامدهای پس از وقوع بلایای طبیعی، یا مشکل شخصی در رابطه با دیگران می باشد. گرچه، رویدادهایی با شدت کمتر نیز می توانند باعث ایجاد بحران شوند.

روش های سالم برای مقابله با بحران

در این بخش تعدادی از از روش های کاربردی در زمان مواجهه با بحران ارائه شده است. سعی کنید آن ها را به خاطر بسپارید، و در صورت لزوم، برای مقابله با بحران از آنها استفاده کنید.

بر روی موارد مهم متمرکز شوید

زمانی که با پیامدهای یک بحران مواجه می شوید، رعایت این نکته ضروریست که منابع خود را متمرکز کنید. این بدین معناست که وقتی در یک شرایط بحرانی قرار دارید، نکته کلیدی این است که مسئولیت ها و کارهای خود را مدیریت کنید، و برای آنها اولویت قائل شوید.

به عنوان مثال، می توانید خریدها و غذای خود را به صورت تلفنی سفارش دهید، موارد غیرضروری را به زمان دیگری موکول کنید، و فقط بر روی آنچه که انجام آن واقعا ضروریست، تمرکز کنید. بنابراین، می توانید انرژی فیزیکی و عاطفی خود را حفظ کنید، و برای مقابله با بحران آماده تر باشید.

به دنبال پشتیبان و حامی باشید

پشتیبانی
Pexels/Supporting

اگر دیگران در مورد شرایط بحرانی شما اطلاع داشته باشند، این شانس برای شما وجود دارد که پیشنهاد کمک از سوی آن ها دریافت کنید. اکنون زمان آن فرا رسیده که از آنها درخواست کمک کنید. اجازه دهید عزیزان شما با کمک کردن در انجام کارهایتان و یا فراهم کردن شرایط پشتیبانی، بار شما را سبک تر کنند. پس از عبور از بحران فعلی، و زمانی که عزیزان شما نیز به کمک شما احتیاج دارند، می توانید زحمات آن ها را با حمایت از آنها برای مقابله با بحران، جبران کنید.

به علاوه، از حس حمایت و پشتیبانی دیگران احساس خوبی به شما دست می دهد. همچنین، دیگران نیز به خاطر کمک به شما احساس خوبی پیدا می کنند. و این بهترین کاری است که دوستان برای هم انجام می دهند.

پاسخ استرسی خود را کاهش دهید

زمانی که با یک بحران مواجه می شوید، یا حتی زمانی که یکی از نزدیکان شما دچار بحران می شود، پاسخ استرسی بدن شما برانگیخته می شود و فعال باقی می ماند. در نتیجه، به یک استرس مداوم دچار می شوید.

ریلکس بودن در شرایط بحرانی و مواجهه با پیامدهای آن دشوار است. اما، می توانید تکنیک های کاهش استرس را تمرین کنید، که می تواند شدت سطح استرس شما را کمتر کند، پاسخ استرسی شما را تغییر دهد، و در مواجهه با شرایط بحرانی بعدی مقاومت و تحمل بیشتری داشته باشید.

احساسات خود را پردازش کنید

شاید بخواهید وقایع روزانه خود را ثبت کنید، با یک دوست خوب صحبت کنید، و یا از یک درمانگر برای مشاوره کمک بگیرید. به هر حال، توجه به این نکته ضروریست که کلمات را طوری در قالب تجربه خود به کار گیرید، که بتوانید آن را هرچه بهتر بیان کنید.

در حال گذر از بحران، از ترس درگیر شدن ممکن است به این نتیجه برسید که احساسات خود را نادیده بگیرید. در حالی که پردازش احساسات خود این امکان را فراهم می کند که بتوانید از بحران موجود عبور کنید و به شرایط عادی بازگردید.

مراقب خودتان باشید

چگونه در زندگی خود احساس شادی و خوشبختی کنیم؟

برای جلوگیری از بیشتر شدن مشکلاتتان، مطمئن باشید که غذای سالمی می خورید، خواب کافی دارید، به طور منظم ورزش می کنید، و بقیه چیزها در بدن شما در بهترین حالت عملکردی خود قرار دارند. با رعایت این نکات، از بروز مشکلات دیگر در شرایط فعلی جلوگیری کرده و توجه خود را بر روشهای مقابله با بحران موجود متمرکز خواهید کرد.

همچنین، سعی کنید کمی فعالیت لذت بخش در برنامه خود داشته باشید. به عنوان مثال، فیلم مورد علاقه تان را ببینید، یک کتاب خوب بخوانید، یا برای کاهش استرس ناشی از بحران موجود، کمی باغبانی کنید.

نسبت به خودتان صبور باشید

گاهی اوقات، افرادی که دچار بحران یا تروما شده اند، این سوال را از خود می پرسند که آیا این واکنش های منفی نشانه ضعف آن هاست، یا آیا راه درستی را برای مقابله با بحران فعلی در پیش گرفته اند. در حالی که کمابیش روش های سالم دیگری برای مواجهه با شرایط اضطراب آور و مقابله با بحران وجود دارد، سعی کنید نسبت به احساسات خود و واکنش هایتان در شرایط مختلف صبور باشید.

احساس سردرگمی بعد از عبور از یک بحران یا ترومای جدی یا حتی جزئی، امری طبیعی است. پذیرش خودتان و واکنش هایتان به شما کمک خواهد کرد تا احساس خوبی داشته باشید و کارها را راحت تر پردازش کنید.

در صورت لزوم به دنبال کمک های حرفه ای باشید

اگر پس از عبور از تروما، افکار و احساست مزاحم را تجربه می کنید، شب ها دچار کابوس می شوید، یا حتی با گذشت چندین هفته از بحران موجود، هنوز قادر نیستید به روال عادی زندگی خود بازگردید، ممکن است بخواهید با یک متخصص در مورد وضعیت خود صحبت کنید، تا مطمئن باشید که حمایت لازم را دریافت می کنید.

حتی اگر مشکل اساسی و مهمی هم نداشته باشید، اما احساس کنید که صحبت کردن با دیگری می تواند ایده خوبی برای شما باشد، بهتر است کمک گرفتن از یک متخصص یا فرد حرفه ای را برای خود در نظر بگیرید. درواقع این راهکار یک روش هوشمندانه برای مراقبت از خود، و مقابله با بحران های بعدی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.