نشانه های عزت نفس بالا و پایین

همه ما می دانیم که عزت نفس (که گاهی اوقات به عنوان مناعت طبع یا احترام به خود نیز شناخته می شود) می تواند قسمت مهمی از موفقیت باشد. عزت نفس کم باعث می شود افراد احساس شکست و افسردگی کنند. همچنین می تواند افراد را به سمت انتخاب های نادرست سوق دهد، در نتیجه افراد در روابط مخرب قرار بگیرند، یا نتوانند در حد توان بالقوه خود عمل کنند.

از طرف دیگر، احساس خود بزرگ بینی و تکبر نیز می تواند دیگران را خسته کند، و حتی به روابط شخصی افراد نیز آسیب برساند. همچنین این رفتار می تواند نشانه ای از اختلال شخصیت خودشیفته باشد که نوعی اختلال بهداشت روانی است، و با نیاز بیش از حد به تحسین و عدم همدلی نسبت به افراد دیگر شناخته می شود.

سطح عزت نفس خیلی زیاد و خیلی پایین می تواند مضر باشد. بنابراین در حالت ایده آل، بهتر است تعادل برقرار کنید. دیدگاه واقع بینانه و در عین حال مثبت نسبت به خود، ایده آل تلقی می شود. اما عزت نفس دقیقاً چیست؟ از کجا می آید و واقعاً چه تاثیری در زندگی ما دارد؟

عزت نفس به چه معناست

در روانشناسی، اصطلاح عزت نفس برای توصیف احساس کلی ارزش شخصی یا احترام شخصی فرد به خود به کار می رود. به عبارت دیگر، چقدر قدر خودتان را می دانید، و خودتان را دوست دارید. این موضوع شامل باورهای مختلفی درباره خود، مانند ارزیابی ظاهر، عقاید، عواطف و رفتارهایتان است.

عزت نفس اغلب به عنوان یک ویژگی شخصیتی دیده می شود، بدین معنا که تمایل به پایداری و دوام دارد.

چرا عزت نفس ویژگی مهمی محسوب می شود

عزت نفس می تواند در انگیزه و موفقیت شما در طول زندگی نقش بسزایی داشته باشد. عزت نفس پایین ممکن است شما را از موفقیت در مدرسه یا محل کار باز دارد، زیرا شما خودتان را قادر به رسیدن به موفقیت نمی دانید.

در مقابل، داشتن عزت نفس سالم می تواند به شما کمک کند تا به موفقیت برسید. زیرا زندگی را با نگرشی مثبت و قاطعانه مدیریت می کنید، و معتقد هستید که می توانید به اهداف خود برسید.

نظریه های مربوط به عزت نفس

بسیاری از نظریه پردازان درباره پویایی عزت نفس نوشته اند. نیاز به عزت نفس در سلسله مراتب نیازهای مازلو، که عزت نفس را به عنوان یکی از انگیزه های اساسی انسان نشان می دهد، نقش مهمی دارد.

مازلو پیشنهاد کرد که مردم هم به دیگران و هم به عزت نفس درونی خود احترام بگذارند. هر دو این نیازها باید برآورده شود تا فرد به عنوان یک انسان رشد کند، و به خود واقعی برسد.

توجه به این نکته مهم است که عزت نفس مفهومی متمایز از خودکارآمدی است. خودکارآمدی یعنی شما تا چه اندازه باور دارید که از عهده کارها، عملکردها یا توانایی های آینده خود برمی آیید.

عواملی که بر عزت نفس تأثیر می گذارند

عزت نفس
Pexels/ Self-Steem

همانطور که می دانید، عوامل زیادی بر عزت نفس تأثیر می گذارند. تفکر درونی، سن، بیماری های احتمالی، ناتوانی ها یا محدودیت های جسمی و شغل شما می تواند بر عزت نفس شما تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، عوامل ژنتیکی که به شکل گیری شخصیت فرد کمک می کنند، می توانند در میزان عزت نفس فرد نقش داشته باشند. اما اغلب این تجربیات ما هستند که اساس عزت نفس را تشکیل می دهند. به عنوان مثال، کسانی که دائماً از طرف خانواده و دوستانشان ارزیابی های بیش از حد انتقادی یا منفی دریافت می کنند، احتمالاً عزت نفس پایینی دارند.

بنابراین با شناختن علائم و نشانه های سطح سالمی از عزت نفس و تقویت آن ها در خود می توانیم عزت نفسمان را افزایش دهیم. در قسمت بعدی نشانه های عزت نفس بالا و پایین آورده شده است. با بررسی هر یک از نشانه ها در خود می توانید میزان عزت نفس خود را بسنجید.

نشانه های عزت نفس سالم

چند روش ساده برای تشخیص اینکه آیا از عزت نفس سالمی برخوردار هستید، وجود دارد:

  • از پرداختن به تجربه های منفی گذشته خودداری می کنید
  • نیازهای خود را بیان می کنید
  • احساس اعتماد به نفس می کنید
  • نگاه مثبتی به زندگی دارید
  • وقتی بخواهید “نه” می گویید
  • نقاط قوت و ضعف کلی خود را می بینید و آن ها را می پذیرید

نشانه های عزت نفس پایین

اگر مشکلات رایج زیر ناشی از اعتماد به نفس پایین را تجربه می کنید، لازم است روی چگونگی درکتان از خود کار کنید:

  • معتقد هستید که دیگران از شما بهتر هستند
  •  در بیان نیازهای خود مشکل دارید
  • روی نقاط ضعف خود تمرکز می کنید
  • اغلب احساساتی مانند شرم، افسردگی یا اضطراب را تجربه می کنید
  • نگاه منفی به زندگی دارید
  • ترس شدیدی از شکست دارید
  • در پذیرش بازخورد مثبت مشکل دارید
  • در “نه” گفتن مشکل دارید
  • نیازهای دیگران را بر نیازهای خود مقدم می دانید
  • اعتماد به نفس کافی ندارید

بیشتر بخوانید: ورزش های موثر برای بهبود خلق و خو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.