نحوه حفظ تعادل میان کار و زندگی

بسیاری از افراد بر این باورند که حفظ تعادل میان کار و زندگی در درجه اول مبتنی بر حذف برخی از فعالیت ها از برنامه خود است. در واقع، تعیین اولویت ها، ساده کردن برنامه خود و یادگیری تکنیک های مدیریت زمان، همگی بخش مهمی از حفظ تعادل میان کار و زندگی هستند. به این ترتیب، ممکن است لازم باشد تا بخش “کار” را به حداقل برسانیم، تا بتوانیم مؤلفه “زندگی” را در تعادل با آن داشته باشیم.

با این حال، حتی کسانی که شرایط کاری سنگینی هم دارند، به طوری که نمی توانند هیچ کدام از کارهای خود را حذف کنند، می توانند تعادل میان کار و زندگی خود را به خوبی حفظ کنند. این کار یک تلاش مداوم است. مشغول بودن به کار و زندگی هنوز هم می تواند شامل نوعی حفظ تعادل باشد.

معنای حفظ تعادل میان کار و زندگی را دریابید

حفظ تعادل میان کار و زندگی یک هدف ایستا نیست. حفظ تعادل به معنای انعطاف پذیری برای تغییر مداوم در صورت لزوم است، تا بتوانید بدون تجربه کارزدگی، اضطراب بیش از حد، افسردگی، یا سایر تأثیرات منفی استرس، خود را با چالش های غیر منتظره زندگی تان وفق دهید.

وقتی تعهدات و مسئولیت های بیش از حد زیادی داریم، که نیاز به انرژی، زمان و سایر منابع داخلی دارد، ممکن است احساس کارزدگی داشته باشیم. اما وقتی نوعی از زندگی را در پیش می گیریم، که در آن تا حد امکان از انجام چنین وظایفی اجتناب کنیم، در معرض یک زندگی عاری از معنا و رضایت خواهیم بود.

یك كلید مهم برای ایجاد تعادل بین یک زندگی پرمشغله و زندگی بدون معنی و هیجان کافی، داشتن تعادل در میزان وقت و انرژی است كه برای فعالیت های خود، مانند فعالیت های کاری و فعالیت های سرگرم کننده صرف می كنیم. چند روش مختلف برای تحقق این امر وجود دارد.

به اوقات فراغت خود اهمیت دهید

اغلب اوقات وقتی افراد به حفظ تعادل میان کار و زندگی فکر می کنند، اوقات فراغت اولین چیزی است که به ذهن آن ها می رسد. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اوقات فراغت باعث افزایش توانایی فرد در مدیریت استرس می شود، و فعالیت های مربوط به مدیریت استرس می توانند بهره وری و ایجاد منابع را افزایش دهند. بنابراین لازم است تا کمی از وقت خود را برای کارهایی که از نظر ما لذت بخش و آرامش بخش هستند، صرف کنیم.

تعادل
Pexels/ Balance

ببینید چه جاهایی می توانید چندین کار را باهم انجام دهید

انجام همزمان کارها در بازه ای از زمان به عنوان بلیط جادویی برای مدیریت زمان تلقی می شد: روشی عالی برای دو برابر کردن زمان در دسترس برای یک فرد. بعدها مشخص شد كه ما هنگام تلاش برای انجام دو كار به طور همزمان كارآیی كمتری داریم، و اغلب بهتر است به جای اینکه تلاش کنیم تا دو کار را به طور همزمان انجام دهیم، هر یك از آن ها را به طور مستقل انجام دهیم، به ویژه هنگامی كه هر دو کار نیاز به توجه بالایی دارند.

با این حال، مواقعی وجود دارد که انجام همزمان چند کار می تواند خوب باشد. و این مواقع زمان هایی هستند که باید شناسایی شوند، و مورد استفاده قرار گیرند. اغلب جفت کردن دو کار که نیاز به تمرکز زیادی ندارند، مانند گوش دادن به کتاب صوتی و تمیز کردن خانه، یا بررسی لیست کارهای روزانه و برنامه خود به هنگام انتظار در صف فروشگاه ها، اغلب مفید می باشد.

این کار ممکن است همیشه به خوبی جواب ندهد، اما نباید به کلی از آن صرف نظر کرد. فقط کمی نیاز به تأمل داریم تا آن را وارد برنامه خود کنیم.

به اولویت های خود توجه کنید

یکی از مهمترین راههای حفظ تعادل میان کار و زندگی، حذف تعهدات غیر ضروری است. احتمالا شما هیچ چیزی در زندگی خود ندارید که در این مرحله کاملاً ضروری به نظر نرسد، و این قابل درک است. با این حال، در مورد فکر کردن درباره آنچه که می توانید در صورت نیاز حذف کنید، تأمل در مورد موارد زیر مفید است:

  • اولویت های خود را بررسی کنید. آیا این اولویت ها به یک هدف اصلی وصل شده اند؟ آیا آنها برای یکی از مهمترین جنبه های زندگی شما حیاتی هستند؟
  • احساسات شما در مورد تعهدات خود چیست: کدام یک از آن ها انرژی شما را تخلیه می کنند، و کدام یک انرژی شما را تقویت می کنند؟
  • اگر تعهدات خود را لغو کنید، چه اتفاقی می افتد: آیا ارزش دارد تا زمانی را صرف این کار کنید، و از سایر فعالیت های مهم بالقوه زندگیتان، از جمله ورزش، زمان سپری شده با خانواده و دوستان، و فعالیت های اوقات فراغت که می خواهید از آن لذت ببرید، صرف نظر کنید؟

در صورت امکان کارها را به فرد دیگری محول کنید

محول کردن وظایف به دیگری امری است که به طور طبیعی برای عده ای به وجود می آید، و برای برخی بسیار ناراحت کننده است. تفویض وظایف بدین معناست که از دیگران بخواهید تا مسئولیت برخی از کارهای شما را بر عهده بگیرند، و می تواند اشکال مختلفی داشته باشد.

آیا می توانید برخی از کارهای فرد دیگری را که از انجام آن لذت می برید، تقبل کنید، و آنها نیز برخی از کارهای شما را انجام دهند؟ آیا می توانید با آن کنار بیایید؟ آیا افرادی در اطراف شما وجود دارند که بتوانید از آنها بپرسید مایل به انجام این کار هستند؟ برای حفظ تعادل میان کار و زندگی به این فکر کنید که چه کارهایی در زندگی تان باید توسط خودتان انجام شوند، و چه کاری می تواند توسط شخصی غیر از شما انجام شود.

کارهای لذت بخش انجام دهید

انجام فعالیت های جدید می تواند برنامه شما را پر کند، اما می توانند منجر به ایجاد احساس رضایت از زندگی نیز شوند. کارهای لذت بخش فعالیتهایی هستند که وقت و انرژی شما را می گیرند، اما احساس رضایت بیشتر و استرس کمتری به ما می دهند.

کارهای لذت بخش سرگرمی هایی هستند که از نقاط قوت و خلاقیت ما به روشی درست استفاده می کنند، و از آنجایی که سطح استرس را به حداقل می رسانند، و باعث ایجاد احساس کامیابی می شوند، از انجام این کارها خوشحال می شوید.

بیشتر بخوانید: نحوه حفظ عادات سالم و جدید در پنج مرحله ساده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.