مهربان بودن با خود برای احساس شادی بیشتر

اکثر مردم تصور می کنند که مهربان بودن با خود به معنای دلسوزی نسبت به خود است. اگرچه این مفهوم نیز مطمئناً بخشی از مهربان بودن با خود است، اما به خودی خود شامل روشی برای ارتباط با خود است، به گونه ای که به شما اجازه می دهد تا از نظر عاطفی انعطاف پذیرتر شوید، قادر به کنترل احساسات چالش برانگیز باشید و ارتباط خود با دیگران و خودتان را تقویت کنید. ممکن است توانایی برقراری ارتباط دلسوزانه با خود آسان به نظر برسد، اما در واقع می تواند یک چالش باشد. نکته جالب توجه این است که برای احساس شادی و رضایت بیشتر در زندگی می توانید با خود مهربانتر باشید. به عبارت دیگر، یکی از پیامدهای مهربان بودن با خود احساس خوشبختی و خوشحالی بیشتر در زندگی است.

زمانی که یکی از دوستان یا عزیزان شما درگیر یک مسأله شخصی یا یک موقعیت چالش برانگیز است، و برای گرفتن کمک یا تسکین استرس خود به شما مراجعه می کند، به احتمال زیاد مهربانی و دلسوزی نسبت به او برای شما بسیار راحت است. واکنش شما نسبت به مشکلات دیگران می تواند درک، امید، راهنمایی و تشویق کردن باشد.

با این حال، وقتی با چالش های زندگی خود روبرو می شویم، تمایل داریم کمی نسبت به خود سخت گیر یا انتقاد پذیر باشیم. ما افکار و رفتارهای خود را طوری ارزیابی می کنیم که می تواند باعث ایجاد احساس بی ارزش بودن، شرمندگی و نا امیدی در ما شود. در تلاش برای یک حرکت رو به جلو، ممکن است به خود بگوییم “شجاع باش”، یا “بهش غلبه کن”. اگر چه هدف از این کار حرکت رو به جلو در طول چالش های عاطفی است، اما این روش در مورد خودمان می تواند مقدار فوق العاده ای از استرس در ما ایجاد کند، و به یک مانع مهم در توانایی ما برای رسیدن به حس خوشبختی و خوشحالی نسبت به خودمان و دیگران تبدیل شود.

نحوه تمرین مهربان بودن با خود

دکتر کریستین نف، روان شناس و محقق پیشگام در زمینه مهربانی با خود معتقد است تمرینات متنوعی وجود دارد که می تواند به ما کمک کند تا مهربان بودن با خود را یاد بگیریم:

  • تصور کنید چگونه با یک دوست صحبت می کنید

 ما اغلب می توانیم به راحتی به دوستان یا عزیزان خود سخنان مهربانانه، امیدبخش و انگیزشی بگوییم. هنگام قرار گرفتن در یک موقعیت سخت، تصور کنید که در شرایط مشابه ممکن است با دوست صمیمی خود چگونه رفتار کنید، و نسبت به مشکل او چه واکنشی نشان می دهید.

  • ناظر باشید

 زمان هایی که احساس می کنیم از نظر احساسی به چالش کشیده می شویم ممکن است به سرعت واکنش نشان دهیم و سعی کنیم از لحاظ احساسی آن لحظه را سپری کنیم. با کم کردن سرعت واکنش خود، می توانیم یک گام به عقب برداریم، و تجربه و شرایط خود را مشاهده کنیم. نگاه به یک تصویر بزرگتر می تواند به ما کمک کند تا همه چیز را در نظر داشته باشیم، و اطلاعات مهمی را که از قلم افتاده اند، ببینیم.

  • گفتگوی درونی خود را تغییر دهید

 به چگونگی گفتگوی درونی خود در لحظاتی که احساسات منفی را تجربه می کنید، توجه داشته باشید. تلاش کنید اظهارات انتقادی خود را به روشی مثبت تر و با محبت تر بیان کنید. این لحن جدید ممکن است بیشتر از اینکه لحن یک فرد منتقد یا قاضی باشد، شبیه لحن یک مربی یا حامی باشد.

  • برای خود ژورنالی تهیه کنید

 هر روز وقت بگذارید و برخی از چالش هایی را که تجربه می کنید، بنویسید. لحظه هایی را یادآوری کنید که ذهن شما به سمت اظهارات انتقادی گرایش پیدا می کند، یا در تجربه های خود احساس تنهایی می کنید. همانطور که با خود صحبت می کنید، به عمد هر گزاره انتقادی را با لحنی نرم تر و فهم پذیرتر بیان کنید، تا متوجه تفاوت آن شوید.

  • درباره آنچه می خواهید، روراست باشید

 همانطور که روش های تغییر افکار انتقادی را در گفتگوی شخصی با خود تمرین می کنید، می توانید شروع به کشف سرنخهایی از آنچه نیاز دارید و می خواهید، کنید. لحظه ای در زندگی خود به آنچه می خواهید، نیاز دارید یا آرزو دارید، توجه کنید. مشخص کردن این نیازها به شما کمک می کند تا به سمت چیزی که می خواهید بروید، بر روی آنچه که برای آن تلاش می کنید متمرکز شوید، و به افزایش انگیزه و شادی کمک می کند.

  • مراقب خودتان باشید

 گاهی اوقات ما از دیگران مراقبت می کنیم و نیاز به مراقبت از خود را فراموش کرده، یا کاملاً آن را نادیده می گیریم. هنگام تمرین مهربان بودن با خود، تشخیص می دهید شما هم نیازهایی دارید که باید برآورده شوند، و شایسته انجام رفتارهای مراقبت فردی هستید. توانایی اجرای شیوه های مراقبت از خود می تواند به کاهش میل به انجام رفتارهای ناسالم هنگام چالش ها و جلوگیری از ایجاد استرس کمک کند.

مهربانی با خود
Pexels/ Self-Compassion

تأثیر مهربان بودن با خود بر عواطف و احساسات شما

به عنوان یک عادت، مهربان بودن با خود می تواند در تنظیم احساسات شما مفید باشد.

  • به از بین بردن احساسات منفی کمک می کند

شواهد حاکی از این است که عمل مهربان بودن با خود – به ویژه تفکر مهربانانه – تغییرات روانی مفیدی در احساسات منفی ایجاد می کند. استفاده از تکنیک های مهربانانه می تواند به فروکش کردن احساسات منفی کمک کند، و به افراد یادآوری می کند که در تجربه آسیب ها، دردها و از دست دادن ها تنها نیستند. در نتیجه اظهارات دلسوزانه، احساسات منفی می تواند از بین بروند، و فرصتی برای مشاهده آگاهانه و تصمیم گیری سالم ایجاد می شود.

به علاوه، تمرین مهربان بودن با خود می تواند زمینه ایجاد خلاقیت و انگیزه را نیز فراهم کند.

  • باعث افزایش احساسات مثبت می شود

مهربان بودن با خود باعث ایجاد احساسات مثبت، به ویژه احساسات آرامش بخش، گرم و ایمن می شود. علاوه بر اینکه  این مساله می تواند در مواقع آشفتگی به شما کمک کند، در زندگی روزمره نیز می تواند مفید باشد. ما تعاملات روزمره ای را در زندگی شخصی خود، در محل کار یا حتی با غریبه ها تجربه می کنیم که ممکن است واکنش های احساسی را به دنبال داشته باشد. استفاده از تکنیک های مهربان بودن با خود می تواند به ما اجازه دهد تا بیشتر مراقب خود و تصمیم گیری هایمان بوده، و در نتیجه تعاملات متعادل و مثبت بیشتری با دیگران داشته باشیم.

مقالات مرتبط: مهربان بودن با خود برای مدیریت بهتر زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.