مزایای روش های کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی

کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی یک روش درمانی ترکیب شده از مدیتیشن و یوگا است. دکتر جان زین معتقد است که هدف این روش پرداختن به افکار، احساسات و رفتارهای ناخودآگاهی است که باعث افزایش استرس و تضعیف سلامتی شما می شود.

کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی یک برنامه هشت هفته ای است که شامل آموزش مدیتیشن ذهن آگاهی و یوگا می باشد. شرکت کنندگان معمولاً هفته ای یک بار در جلسه شرکت می کنند.

در مدیتیشن ذهن آگاهی، افراد تلاش می کنند تا آگاهی بیشتری نسبت به لحظه حاضر ایجاد کنند. شرکت کنندگان در روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی با افزایش تمرکز بر ذهن خود، قصد دارند تحریک و واکنش احساسی خود را کاهش دهند، و احساس آرامش عمیق تری پیدا کنند.

موارد استفاده از روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی

مطابق تحقیقات ، روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی برای افرادی که با بیماری ها یا مشکلات سلامتی زیر روبرو هستند، مفید می باشد:

  • اختلال نقص توجه و بیش فعالی
  • اضطراب
  • افسردگی
  • دردهای مزمن
  • استرس
  • خستگی
  • عصبانیت
  • سردرد
  • فشار خون بالا
  • مشکلات مربوط به خواب

زمان لازم برای مدیتیشن ذهن آگاهی

هدف این است که مدیتیشن ذهن آگاهی به یک تمرین منظم تبدیل شود، و لزوما به این معنی نیست که باید هر روز آن را انجام دهید. مطالعات نشان داده است که مدیتیشن سه تا چهار بار در هفته می تواند فواید زیادی داشته باشد، و طبق مطالعات تصویربرداری عصبی، انجام مدیتیشن ذهن آگاهی به طور مرتب به مدت 8 هفته مغز را تغییر می دهد.

در حالی که برخی از افراد برای مدت طولانی مدیتیشن می کنند، اما حتی چند دقیقه تمرین در هر روز می تواند نتایج خوبی داشته باشد. با یک جلسه کوتاه 5 دقیقه ای شروع کنید، و به مرور زمان تمرینات خود را 10 یا 15 دقیقه افزایش دهید، تا اینکه بتوانید هر بار 30 دقیقه مدیتیشن کنید.

Pexels/ Meditation

مزایا

در این قسمت مزایای بالقوه روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی که در مطالعات علمی اثبات شده، آورده شده است:

کاهش درد

براساس تحقیقی که در سال 2010 منتشر شد، کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند به تسکین درد و بهزیستی روانشناختی در افراد مبتلا به بیماری دردهای مزمن کمک کند. محققان دریافتند که اعضای مربوط به مطالعه بیماران مبتلا به آرتروز پس از اینکه تحت درمان روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند، بیشترین بهبود را در کیفیت زندگی خود داشتند، در حالی که شرکت کنندگان با سردرد مزمن یا میگرن کوچکترین پیشرفت را داشتند.

مدیریت استرس

در گزارشی که در سال 2009 منتشر شد، دانشمندان ده مطالعه مربوط به کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی را بررسی کردند، و دریافتند که این برنامه قادر به کاهش میزان استرس در افراد سالم است. همچنین به نظر می رسد کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی باعث کاهش اضطراب و افزایش همدلی می شود.

خواب بهتر

بر اساس گزارشی که در سال 2007 منتشر شد، برخی مطالعات نشان می دهند که کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی ممکن است به کاهش برخی از عواملی (مانند نگرانی) که باعث بروز مشکلات مربوط به خواب می شوند، منجر شود. با این حال، نویسندگان این گزارش شواهد کافی در مورد توانایی روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در بهبود قابل توجه کیفیت و مدت زمان خواب پیدا نکردند.

پیشگیری از عود افسردگی

همچنین تحقیقات نشان می دهد که رویکردهای ذهن آگاهی ممکن است به جلوگیری از بروز مجدد علائم افسردگی کمک کند. از آنجا که این رویکرد مبتنی بر ذهن آگاهی بر تغییر الگوهای فکری منفی متمرکز است، می تواند در جلوگیری از ایجاد افکار و عقاید منفی درباره خود به افراد کمک کند. مطالعه ای نشان داد که شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به اندازه داروهای ضد افسردگی برای جلوگیری از عود افسردگی موثر است.

کاهش سوگیری ها

یکی دیگر از مزایای روش های کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی این است که این روش ها اغلب می توانند به افراد در غلبه بر سوگیری های شناختی، مانند باورهای مغرضانه کمک کنند. مطالعه ای نشان داد که تکنیک های ذهن آگاهی تأثیر مثبتی در کاهش سوگیری های سنی و نژادی که توسط آزمون های تداعی ضمنی اندازه گیری می شود، دارد.

پیشرفت های شناختی

علاوه بر موارد بالا، تحقیقات نشان می دهد که رویکردهای مبتنی بر ذهن آگاهی ممکن است فواید شناختی نیز داشته باشند. مطالعه ای نشان داد که چهار جلسه آموزش مدیتیشن منجر به بهبود تسلط کلامی، خلق و خو و حافظه فعال می شود.

سخن آخر

اگر می خواهید از روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی استفاده کنید، حتماً در یک مرکز پزشکی دانشگاهی، بیمارستان یا کلینیک که آموزش ها توسط متخصصان واجد شرایط تدریس می شوند، شرکت کنید. اگر به فکر استفاده از این روش برای حل مشکلات مربوط به سلامتی خود هستید، ابتدا با کارشناسان مراقبت های اولیه مشورت کنید. توجه به این نکته مهم است که خود درمانی، و تأخیر یا اجتناب از مراقبت های استاندارد ممکن است عواقب جدی به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید: فواید ورزش برای سلامت روان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.