ما از چند درصد مغز خود استفاده می کنیم

توانایی مغز

مغز پیچیده ترین اندام بدن انسان است. بسیاری بر این باورند که یک فرد فقط از 10 درصد مغز خود استفاده می کند. آیا چنین چیزی صحت دارد؟

مغز افراد مشخص می کند که آن ها چگونه دنیای اطراف خود را تجربه می کنند. مغز حدود 3 پوند (حدود 1360 گرم) وزن دارد، و شامل حدود 100 میلیارد سلول عصبی است – سلول هایی که اطلاعات را حمل می کنند.

در این مقاله، ما میزان درصد استفاده انسان ها از مغز را بررسی می کنیم. همچنین برخی باورهای رایج غلط را از بین می بریم و حقایق جالبی در مورد مغز فاش می کنیم.

چقدر از مغز خود استفاده می کنیم

بر اساس یک نظرسنجی در سال 2013، حدود 65 درصد از آمریکایی ها معتقدند که ما فقط از 10 درصد از مغز خود استفاده می کنیم.

اما طبق مصاحبه با بری گوردون، متخصص مغز و اعصاب، این حرف فقط یک عقیده غیرعلمی است. او توضیح داد که بخش بزرگی از مغز تقریباً همیشه فعال است.

این باور غلط استفاده 10 درصدی از مغز همچنین در تحقیق معتبری در “مرزهایی در علوم اعصاب انسانی” رد شده است.

یکی از تکنیک های رایج تصویربرداری از مغز، به نام تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI)، می تواند فعالیت مغز را در حین انجام کارهای مختلف اندازه گیری کند.

با استفاده از این تکنیک و روش های مشابه، محققان نشان می دهند که بیشتر مغز ما در اکثر مواقع در حال استفاده است، حتی زمانی که در حال انجام یک عمل بسیار ساده هستیم.

بیشتر مغز حتی زمانی که فرد در حال استراحت یا خواب است، فعال می باشد. مقدار درصد استفاده از مغز در یک زمان مشخص از فردی به فرد دیگر متفاوت است. همچنین بستگی به این دارد که فرد در حال انجام چه کاری است، یا در مورد چه چیزی فکر می کند.

باور غلط 10 درصدی از کجا می آید

ویلیام جیمز، روانشناس و نویسنده، در مقاله ای که در نسخه 1907 مجله Science منتشر شد، استدلال کرد که انسان ها تنها از بخشی از منابع ذهنی خود استفاده می کنند. اما درصدی را مشخص نکرد.

این عدد در کتاب آیین دوست یابی دیل کارنگی که در سال 1936 منتشر شد، ذکر شده است. این عدد به عنوان چیزی که استاد دانشگاه گفته، توصیف شد.

همچنین این باور بین دانشمندان وجود دارد که نورون ها حدود 10 درصد از سلول های مغز را تشکیل می دهند. بنابراین ممکن است به ایجاد باور 10 درصدی کمک کرده باشد.

این عدد در مقالات، برنامه های تلویزیونی و فیلم ها تکرار شده است، که دلیل اعتقاد گسترده مردم به آن را توجیه می کند.

بهبود عملکرد مغز

مانند هر اندام دیگری، مغز تحت تأثیر سبک زندگی، رژیم غذایی و میزان ورزش کردن فرد قرار می گیرد. برای بهبود سلامت و عملکرد مغز، فرد می تواند کارهای زیر را انجام دهد:

داشتن یک رژیم غذایی متعادل

خوب غذا خوردن سلامت و بهزیستی کلی فرد را بهبود می بخشد. همچنین خطر ابتلا به مشکلاتی را که ممکن است منجر به زوال عقل شود کاهش می دهد، از جمله:

  • بیماری قلب و عروقی
  • چاقی میانسالی
  • دیابت نوع 2

غذاهای زیر سلامت مغز را تقویت می کند:

Pexels/ Oily Fish For Brain
  • میوه ها و سبزیجات با پوست تیره. برخی از آن ها سرشار از ویتامین E هستند، مانند اسفناج، کلم بروکلی و زغال اخته. برخی دیگر سرشار از بتا کاروتن هستند، از جمله فلفل قرمز و سیب زمینی شیرین. ویتامین E و بتا کاروتن سلامت مغز را افزایش می دهند.
  • ماهی چرب. این نوع ماهی ها، مانند ماهی قزل آلا، ماهی ماکرل و ماهی تن، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می توانند عملکرد شناختی را تقویت کنند.
  • گردو و هویج. سرشار از آنتی اکسیدان هستند که سلامت مغز را بهبود می بخشد.

ورزش منظم

همچنین ورزش منظم خطر بروز مشکلاتی را که ممکن است منجر به زوال عقل شود، کاهش می دهد.

فعالیت های قلبی عروقی ، مانند پیاده روی سریع به مدت 30 دقیقه در روز، می تواند برای کاهش خطر تضعیف عملکرد مغز کافی باشد.

سایر گزینه های در دسترس و کم هزینه عبارتند از:

  • دوچرخه سواری
  • دویدن
  • شنا كردن

فعال نگه داشتن مغز

هرچه درصد استفاده از مغز بیشتر باشد، عملکردهای ذهنی او نیز بهتر می شود. به همین دلیل، تمرینات آموزشی مغز راه خوبی برای حفظ سلامت کلی مغز است.

اخیرا مطالعه ای که بیش از 10 سال به طول انجامید، نشان داد که خطر زوال عقل در افرادی که از تمرینات آموزشی مغزی استفاده می کردند، تا 29 درصد کاهش می یابد.

مؤثرترین آموزش ها بر افزایش سرعت مغز و توانایی پردازش سریع اطلاعات پیچیده متمرکز بودند.

سخن آخر

به دلیل پیچیدگی مغز، دانشمندان هنوز در حال مطالعه آن هستند. این تصور که افراد فقط از 10 درصد مغز خود استفاده می کنند یک باور غلط است. اسکن های fMRI نشان می دهد که حتی فعالیت های ساده نیز تقریباً همه مغز را فعال می کند.

در حالی که هنوز چیزهای زیادی برای آموختن درباره مغز وجود دارد، محققان همچنان در حال پر کردن شکاف بین واقعیت و خیال هستند.

بیشتر بخوانید: ساختار، عملکرد و اختلالات مربوط به سیتم عصبی مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.