فعالیت های خودمراقبتی خلاقانه

خود مراقبتی

در دوره ای که مجبور به مقابله با یک بیماری همه گیر، آتش سوزی شدید، سایر بلایای زیست محیطی و تحولات سیاسی در سرتاسر جهان شده ایم، مراقبت از خود خیلی در مرکز توجه ما قرار ندارد. ممکن است به نظر برسد که مراقبت از خود مانند کلیشه ای مبهم به نظر می رسد. به عنوان مثال، هنگامی که درمانگران مراقبت از خود را به مراجعین خود توصیه می کنند، اغلب ممکن است در حد یک تصور باشد. چه تعداد از ما فعالیت های خودمراقبتی را انجام می دهیم؟

در این مقاله لیستی از فعالیت های خودمراقبتی ارائه شده است که بسیاری از آن ها را می توان برای رسیدن به حداکثر تأثیر، در یک گروه عملی کرد. مطمئناً انجام این فعالیت ها در قالب تمرین بالینی یا روال روزمره تأثیر مثبتی بر زندگی شما خواهد داشت.

مدیتیشن

صرف کردن وقت برای برقراری ارتباط مجدد با خود از طریق مدیتیشن می تواند به ما کمک کند تا مطابق با ارزش های خود زندگی کنیم. مدیتیشن در یک محیط گروهی می تواند محرک و انگیزه فوق العاده ای باشد.

گفتگوی آگاهانه

یک مکالمه آگاهانه برابر با یک عمل بزرگ مراقبت از خود است. این کار شامل گوش دادن با توجه کامل، ابراز صادقانه خود، انتخاب کلمات با تأمل و دقت و کنار گذاشتن قضاوت است.

یافتن یک شریک یا گروه مربوط به فعالیت های ذهن آگاهی برای انجام این نوع گفتگو، نه تنها می تواند یک فعالیت خودمراقبتی باشد، بلکه می تواند در یادگیری عادات خودمراقبتی از دیگران نیز کمک کند.

ورزش در طبیعت

هر نوع ورزشی عالی است، اما ورزش در طبیعت می تواند فوق العاده تسکین دهنده باشد. پیاده روی آگاهانه، دویدن، کوهنوردی یا دوچرخه سواری در یک محیط دیدنی و طبیعی، شکل عالی مراقبت از خود است.

بسیاری از کلاس های ورزش گروهی در فضای باز برگزار می شود. عضویت در یک گروه یا باشگاهی که سفرهای تفریحی را ترتیب می دهد، می تواند گزینه خوبی باشد.

تمرینات سرگرم کننده برای کودکان

بسیار مهم است كه انجام فعالیت های خودمراقبتی را به كودكان خود بیاموزیم.

کودکان امروزه استرس زیادی دارند و بیش از هر زمان دیگری مجبورند کارهای مربوط به مدرسه را با رایانه انجام دهند. مهم است که به کودکان بیاموزید سرگرمی های غیر دیجیتال نیز در همین دنیای واقعی وجود دارند.

یک شروع خوب برای کمک به کودکان در کنار آمدن با استرس و اضطراب، آموزش مهارت های ذهن آگاهی با تمرینات زیر است:

تنفس آگاهانه

ما اغلب تنفس را به عنوان یک فعالیت خودکار تصور می کنیم، و مطمئناً همینطور است. با این حال، با تمرین می توانیم حتی در تنفس نیز بهتر عمل کنیم، و داشتن مهارت تنفس آرام و عمیق می تواند به کودکان در کنار آمدن با اضطراب و استرس کمک کند.

این فعالیت خودمراقبتی بستگی به افراد دارد، اما برای کودکانی که ممکن است تمام روز را در مقابل کامپیوتر بگذرانند، از اهمیت زیادی برخوردار است. در این قسمت چند پیشنهاد برای سرگرمی های غیر دیجیتال ارائه شده است:

self carring
Pexels/ pillow fight
  • جنگ بالش ها
  • رقصیدن دور هم
  • پیاده روی در طبیعت
  • نگه داری از سگ یا گربه یا حیوانات خانگی دیگر
  • پختن کیک، کلوچه یا چیزهای خوشمزه دیگر
  • لطیفه گویی
  • ابداع یک بازی جدید

فعالیت های خودمراقبتی مناسب برای دانشجویان

در زیر چند فعالیت خودمراقبتی که در مطالعات مختلف جمعیت دانشجویان موثر بوده، ارائه شده است. این پیشنهادات در کنار اقدامات اساسی خودمراقبتی مانند ورزش و خواب مفید هستند.

تمرینات فکری جسمی: یوگا، تای چی یا چی کونگ

هر یک از این فعالیت ها شامل حرکات آهسته و هدفمند با تأکید بر تنفس و آرامش ذهن است، و می توان آن ها را به صورت گروهی یا مستقل انجام داد.

دانشجویان تحصیلات تکمیلی که یکی از این سه فعالیت را انجام دادند، تغییرات مثبتی مانند افزایش احساس راحتی در بدن، افزایش توانایی مقابله با احساسات منفی و توانایی مسئولیت پذیری و انتقال احساسات را گزارش کردند.

گذراندن این فعالیت ها هر یک ساعت در روز، کل روز آن ها را بهبود بخشید.

غذا خوردن آگاهانه

دانشجویان چنان زندگی پرمشغله ای دارند که بعضی اوقات غذا خوردن می تواند آخرین انتخاب آن ها باشد. اگرچه تغذیه سالم ایده خوبی است، اما دانشجویان همیشه امکان آشپزی برای خودشان را ندارند. فارغ از اینکه چه می خورند، آن ها هنوز هم می توانند غذا خوردن آگاهانه را تمرین کنند.

غذا خوردن آگاهانه شامل آوردن آگاهی لحظه ای و بدون قضاوت در زمان صرف غذا است. این کار از طریق تکریم زمان وعده های غذایی با اجتناب از انجام همزمان چند کار شروع می شود: عدم مطالعه یا تماشای تلویزیون در زمان صرف غذا.

آهسته غذا خوردن، خوب جویدن و تمرین شکرگزاری پس از خوردن غذا، همگی مراحل مفیدی برای غذا خوردن آگاهانه است. این تمرین یک نمونه از چگونگی جای دادن ذهن آگاهی در یک برنامه شلوغ است.

هر هفته یک فعالیت خودمراقبتی نامرتبط با دانشگاه را انجام دهید

کاری که به عنوان فعالیت خودمراقبتی در هفته انجام می دهید به خود شما بستگی دارد، اما باید این کار را انجام دهید. تعیین یک هدف خودمراقبتی هفتگی مولفه ای حیاتی از مداخله مختصر مدیریت استرس برای دانشجویان پزشکی بود.

دانشجویان هر هفته یک فعالیت را انتخاب می کردند تا به مدت یک ساعت آن را انجام دهند. علاوه بر اقدامات ذهن آگاهانه ای که قبلاً ذکر شد، این فعالیت به کاهش استرس درک شده و افزایش ذهن آگاهی کمک می کند.

اگر دانشجویان پزشکی هر هفته بتوانند ساعتی را برای انجام کاری آرامش بخش پیدا کنند، دانشجویان دیگر نیز می توانند این کار را انجام دهند. ترفند در برنامه ریزی است. برای کسب بیشترین موفقیت، با شروع هر هفته یک ساعت انتخاب کنید، و به آن پایبند باشید.

سخن آخر

مراقبت از خود گاهی اوقات می تواند کلیشه باشد، اما همچنین می تواند نجات بخش یک زندگی باشد. یافتن نسخه ای از فعالیت های خودمراقبتی مناسب برای خود، مراجعین یا دانشجویان می تواند بسیار مفید باشد، و به احیای خود و جامعه در شرایط سخت کمک کند.

بیشتر بخوانید: روش های درمان مرتبط با عزت نفس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.