عوامل ایجاد اختلال اضطراب اجتماعی

اگر برای شما اختلال اضطراب اجتماعی تشخیص داده شده باشد، ممکن است بخواهید بدانید که چه عوامل و عللی باعث ایجاد این بیماری در شما شده است. فقط یک علت واحد عامل بروز این اختلال نیست، بلکه احتمالا یک بر هم کنش پیچیده از متغیرهایی که منجر به اختلال می شوند، وجود دارد.

ژنتیک

در صورت تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی، احتمالاً ژن های خاصی دارید که شما را مستعد ابتلا به این اختلال می کند. اگر یکی از بستگان درجه یک شما مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی باشد، 2 تا 6 برابر بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به این اختلال قرار دارید.

جزء ژنتیکی اختلال اضطراب اجتماعی به عنوان “وراثت پذیری” این اختلال نیز شناخته می شود. اگرچه نرخ وراثت پذیری در مطالعات بسیار متفاوت است، اما حدود 30 تا 40 درصد تخمین زده شده است. به این معنی که تقریباً یک سوم از عوامل اساسی ایجاد اختلال اضطراب اجتماعی از ژنتیک شما ناشی می شود.

وراثت پذیری عبارت است از تنوع در یک فنوتیپ (صفت، خصیصه یا ویژگی فیزیکی) که به نظر می رسد ناشی از تنوع ژنتیکی در افراد باشد. اختلافات دیگر معمولاً به عوامل محیطی نسبت داده می شود. مطالعات مربوط به وراثت پذیری معمولاً سهم متناسب عوامل ژنتیکی و محیطی را در یک صفت یا ویژگی خاص تخمین می زند.

تاکنون محققان یک ترکیب ژنتیکی خاص مرتبط با اختلال اضطراب اجتماعی پیدا نکرده اند. با این حال، آن ها کروموزوم های خاصی را یافته اند که با سایر اختلالات اضطرابی مانند آگورافوبیا و اختلال پانیک مرتبط هستند.

عوامل محیطی

عوامل روانی اجتماعی ایجاد اختلال اضطراب اجتماعی شامل عواملی در محیط است که با بزرگ تر شدن و گذر زمان، شما را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر یکی از والدین شما به اختلال اضطراب اجتماعی مبتلا باشد، در این صورت احتمال دارد که خودتان به این اختلال مبتلا شوید.

روانشناسان نظریه هایی را در مورد چگونگی ایجاد اضطراب در کودکان از طریق یادگیری ارائه کرده اند.

راه هایی که به واسطه آن ها کودکان اضطراب اجتماعی را یاد می گیرند

شرطی سازی مستقیم

آیا بچه های دیگر شما را مسخره کرده اند، یا دستخوش مزاحمت ها یا زورگویی های مداوم از سوی دانش آموزان دیگر شده اید؟ اگرچه این مسائل لزوما یک عامل ضروری نیستند، اما اخیرا تجربه یک واقعه آسیب زای ممکن است در ایجاد اضطراب اجتماعی، گاهی اوقات سال ها بعد، تأثیر داشته باشد.

یادگیری با مشاهده

 ممکن است خودتان یک واقعه آسیب زا را تجربه نکرده باشید، اما برایتان پیش آمده که شخص دیگری را در موقعیت اجتماعی آسیب زا دیده باشید؟ این مسئله برای کسانی که تجربه آسیب زایی را فقط مشاهده کرده اند، می تواند همان اثری را داشته باشد که در صورت تجربه آن مسئله توسط خودشان به وجود می آمد.

انتقال اطلاعات

 والدین نگران و دچار اختلال اضطراب اجتماعی ناآگاهانه اطلاعات کلامی و غیرکلامی را در مورد خطرات موقعیت های اجتماعی به فرزندان خود منتقل می کنند. اگر مادر شما نگرانی زیادی درباره آنچه که دیگران در مورد او فکر می کنند دارد، به احتمال زیاد خود شما نیز دچار همین اضطراب شده اید.

همچنین تربیت شما می تواند بر احتمال ابتلا به اختلال اضطراب اجتماعی تأثیر بگذارد. به احتمال زیاد به این اختلال مبتلا می شوید اگر:

  • در دوران کودکی به اندازه کافی در معرض موقعیت های اجتماعی نبوده اید، و اجازه نداشتید مهارت های اجتماعی مناسب را کسب کنید.
  • یک یا هر دوی والدین شما کنترل کننده، نکوهشگر یا بیش از حد محافظه کار بوده است. کودکانی که وابستگی خوبی به سرپرست اصلی خود ندارند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند. زیرا در موقعیت های استرس زا نمی توانند خود را آرام کرده و تسکین دهند.

بازداری رفتاری در دوران کودکی

آیا کودک نوپا یا خردسالی را می شناسید که همیشه در مواجهه با موقعیت جدید یا فردی ناآشنا بسیار ناراحت شود؟ آیا کودک در رویارویی با این نوع شرایط گریه می کند، عقب می رود یا به دنبال پدر و مادر خود است؟

بازداری رفتاری
Pexels/ Behavioral Inhibition

این نوع رفتار در کودکان نوپا و خردسال به عنوان بازداری رفتاری شناخته می شود. کودکانی که بازداری رفتاری را به عنوان یک کودک نوپا از خود نشان می دهند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در زندگی خود در آینده قرار دارند.

از آنجا که این خلق و خو در سنین کم ظاهر می شود، احتمالاً یک ویژگی ذاتی بوده، و نتیجه عوامل بیولوژیکی است.

اگر نگران این هستید که کودکتان در موقعیت های جدید بیش از حد می ترسد، و از دیگران کناره گیری می کند، بهتر است در مورد نگرانی های خود با یک متخصص صحبت کنید. از آنجا که می دانیم کودکان نوپا با بازداری رفتاری به احتمال زیاد به کودکان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی و بزرگسالانی با فوبیای اجتماعی تبدیل می شوند، هر گونه اقدام زودهنگام می تواند از بروز مشکلات جدی بعدی در زندگی جلوگیری کند.

عوامل اجتماعی

عوامل اجتماعی که می توانند در ایجاد اختلال اضطراب اجتماعی تأثیر بگذارند، شامل رشد در فرهنگ با گرایش جمع گرایانه قوی مانند ژاپن یا کره است. سندرم تایجین کیوفوشو در این فرهنگ ها شامل ترس از ناراحت کردن افراد دیگر است، و بیانگر فرهنگی است که در آن بر چگونگی حضور شما به عنوان عضوی از گروه بزرگ تر تأکید شده است.

ساختار مغز و عوامل بیولوژیکی

همانطور که از اشعه ایکس برای دیدن داخل بدن استفاده می شود، برای مغز نیز می توان همین کار را انجام داد. محققان پزشکی از تکنیکی به نام “تصویربرداری عصبی” برای ایجاد تصویری از مغز استفاده می کنند. تکنیک های جدید نه تنها می توانند ساختار مغز بلکه انواع عملکردها را در مناطق خاص مغز بررسی کنند.

در مورد اختلالات روانی، ممکن است محققان تفاوت هایی را در جریان خون مناطق خاصی از مغز افرادی مشاهده کنند که ابتلای آن ها به یک اختلال خاص تشخیص داده شده است.

می دانیم که هنگام بروز اضطراب، چهار منطقه از مغز درگیر می شوند:

  • ساقه مغز (ضربان قلب و تنفس شما را کنترل می کند)
  • سیستم لیمبیک (خلق و خو و میزان اضطراب شما را تحت تأثیر قرار می دهد)
  • قشر پیش پیشانی (کمک می کند تا بتوانید ریسک و خطر را ارزیابی کنید)
  • قشر حرکتی (عضلات شما را کنترل می کند)

مطالعه ای در مورد جریان خون در مغز که در سال 2001 منتشر شد، نشان داد که تفاوت هایی در مغز افراد با فوبیای اجتماعی هنگام صحبت در جمع وجود دارد. برای این مطالعه، آن ها از نوعی تصویربرداری عصبی به نام “توموگرافی انتشار پوزیترون” استفاده کردند.

تصاویر توموگرافی انتشار پوزیترون نشان داد که جریان خون افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در آمیگدالا، بخشی از سیستم لیمبیک با ترس افزایش یافته است.

در مقابل، تصاویر توموگرافی انتشار پوزیترون در افراد بدون اختلال اضطراب اجتماعی، افزایش جریان خون در قشر مغز، یعنی منطقه ای مرتبط با تفکر و ارزیابی را نشان می دهد. به نظر می رسد که مغز افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی نسبت به افراد فاقد این اختلال، در برابر موقعیت های اجتماعی واکنش های متفاوت تری نشان می دهد. بنابراین ساختار مغز و عوامل بیولوژیکی نیز می تواند در عوامل ایجاد اختلال اضطراب اجتماعی دخیل باشد.

انتقال دهنده های عصبی

اگر دچار اختلال اضطراب اجتماعی هستید، احتمالاً عدم تعادل در برخی مواد شیمیایی در مغز شما وجود دارد، که به عنوان انتقال دهنده های عصبی شناخته می شوند. این انتقال دهنده های عصبی توسط مغز شما برای ارسال سیگنال از یک سلول به سلول دیگر استفاده می شوند.

انتقال دهنده های عصبی درگیر در اضطراب

  • نوراپی نفرین
  • سروتونین
  • دوپامین
  • گاما آمینوبوتیریک اسید

محققان ثابت کرده اند که عدم تعادل این انتقال دهنده های عصبی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی همانند افراد مبتلا به آگورافوبیا و اختلال پانیک می باشد. درک چگونگی ارتباط این مواد شیمیایی مغز با اختلال اضطراب اجتماعی برای تعیین بهترین داروها برای درمان مهم است.

سخن آخر

علت واحدی برای ایجاد اختلال اضطراب اجتماعی وجود ندارد. در بیشتر افراد، این اختلال نتیجه ترکیبی از عوامل است. هنگام دریافت تشخیص یا درمانی برای اختلال اضطراب اجتماعی، پزشک یا متخصص بهداشت روان باید با شما در رابطه با عوامل احتمالی در ایجاد اختلال اضطراب اجتماعی مشورت کنند.

بیشتر بخوانید: علائم و نشانه های اختلال پانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.