طبیعت دستورالعملی برای سلامت روان بهتر

طبیعت و مغز

در اسرع وقت به جنگل بروید، و سپس خواهید دید که بدن شما در عرض چند دقیقه تغییر می کند: فشار خونتان کاهش می یابد، ضربان قلبتان کند می شود، و احتمالاً خلق و خوی شما شروع به بهتر شدن می کند. همچنین، مجموعه ای از مطالعات تأیید می کند که گذراندن وقت به طور منظم در طبیعت می تواند سطح هورمون استرس را پایین بیاورد، افسردگی را کاهش دهد، باعث خواب بهتر شود، خلاقیت را تقویت کند، و افراد را مهربان تر و ملایم تر کند. به عبارت دیگر، حضور در طبیعت برای بهبود سلامت روان افراد بسیار مفید و مؤثر است.

ژاپنی ها چنین مزایایی را جدی می گیرند. در واقع، ژاپنی ها از قرار گرفتن در طبیعت به طور کاملا متفکرانه به عنوان نوعی درمان استفاده می کنند، که به آن اصطلاحا شینرین-یوکو یا حمام جنگل می گویند. این عمل در ایالات متحده نیز رواج یافته است، که در آن می توانید یکی از راهنماهای حمام جنگل های رو به افزایش را استخدام کنید تا شما را با احترام در سفرهای جنگلی راهنمایی کند. همچنین ممکن است با پیاده روی آرامش بخش در پارک، حمام طبیعت خود را انجام دهید. یا با باغبانی یا گذراندن 15 دقیقه زیر درختی در حیاط خلوت خود، به آواز دلنشین پرندگان گوش دهید.

ما به طور غریزی می دانیم که این فعالیت ها اغلب روحیه ما را بهتر کرده و ما را آرام می کند، اما گروهی از تحقیقات انجام شده نیز نقش گذراندن زمان در طبیعت برای سلامت روان بهتر را تأیید می کنند. به عنوان مثال، در یکی از نظرسنجی های بریتانیایی که در سال 2019 در گزارش های علمی منتشر شده است، گروهی از افراد شامل افراد مسن و افرادی با سابقه بیماری طولانی مدت که در طول هفته گذشته 120 دقیقه در طبیعت گذرانده بودند، به طور قابل توجهی بیشتر از کسانی که در معرض طبیعت قرار نگرفتند، از سلامت و بهزیستی برخوردار بودند.

همچنین تجزیه و تحلیل دانشگاه بریتانیا در شرق آنگلیا شامل بیش از 140 مطالعه از سراسر جهان که در ژورنال تحقیقات محیطی چاپ شده، نشان داد که قرار گرفتن در معرض فضای سبز سطح کورتیزول بزاقی افراد را  کاهش می دهد، علاوه بر این به نظر می رسد خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و مرگ زودرس نیز کاهش می یابد.

در بریتانیا، پزشکان در خدمات بهداشت ملی به طور معمول حضور در طبیعت را برای سلامت روان بهتر بیماران خود تجویز می کنند. سو استوارت اسمیت، روانپزشک بریتانیایی و نویسنده کتاب قدرت ترمیم کننده طبیعت در سال 2020 یکی از آن هاست. او به بیماران خود می گوید “تا آنجا که ممکن است ورزش کنند، اما در صورت امکان همیشه آن را در محیط باز و سبز انجام دهند. چند دقیقه پس از قرار گرفتن در محیط سبز، فشار خون آن ها کاهش خواهد یافت.”

به عبارت دیگر، برای بهره مندی از طبیعت برای داشتن سلامت روان بهتر، نیازی نیست یک هفته در وسط جنگل چادر بزنید. استوارت اسمیت می گوید: “اگر مردم بتوانند در ساعت ناهار خوردن بیرون بروند، همین کار کوچک تفاوت بزرگی ایجاد می کند.”

اما سپالا، نویسنده کتاب مسیر شاد زیستن و متخصص روانشناسی سلامت می گوید: “این امر در دوران مدرن از اهمیت بیشتری برخوردار است، زمانی که بسیاری از ما ساعاتی از روز را در داخل خانه و جلوی صفحه نمایش می گذرانیم. در واقع، ما خود را از این منبع رایگان که بهترین ها را برای ما به ارمغان می آورد، محروم می کنیم.”

نکات بیشتر برای یافتن آرامش در طبیعت:

طبیعت و تاثیر آن بر روی مغز
Pexels/ Nature for Better Mental Health

ساعت را فراموش کنید

پیتر وولبن، نویسنده آلمانی کتاب زندگی رازآمیز درختان می گوید: “مهمترین چیز این است که بدون فشار زمان به طبیعت برویم. بیشتر اوقات ما درست مانند زندگی روزمره مان در ذهن خود نوعی برنامه کاری داریم: باید مسافت مشخصی در یک زمان مشخص طی شود. اما چرا فقط یک ساعت زیر درخت ننشینید؟” سوزان مادن، راهنمای حمام جنگل و مدیتیشن در نزدیکی پارک ملی یوسمی کالیفرنیا، که گروه های کوچک (35 دلار برای هر نفر) را برای گشتن و تفکر در طبیعت هدایت می کند، می گوید: “حتماً تلفن خود را کنار بگذارید یا حداقل آن را در حالت هواپیما قرار دهید. یک فنجان چای آرام در کنار یک نهر یا رودخانه یک ایده فوق العاده است، زیرا آب خاصیت درمانی خود را دارد.”

هدفی نداشته باشید یا احساس نکنید که باید به چیزی برسید

مادن می گوید: “قبل از شروع، قصدتان فقط این باشد که برای هر چیزی که تجربه به ارمغان می آورد، آماده باشید. هیچ انتظاری نداشته باشید، هیچ تصور از پیش تعیین شده ای نداشته باشید. فقط آن را در آغوش بگیرید.” تمرکز کامل روی طبیعت و لذت بردن از تمام لحظات حاضر ، روحیه ای عالی و سلامت روان بهتر را برای شما به دنبال خواهد داشت.

از تمام حواس خود استفاده کنید

وولبن پیشنهاد می کند با احساس هوا بر روی پوست خود شروع کنید. سپس، چه بویی را می توانید احساس کنید؟ آیا صدای خش خش سنجاب ها را می شنوید؟ اگر به تنه درخت نگاه کنید، آیا می توانید حشرات را ببینید؟ سپس بنشینید، چشمان خود را ببندید و احساس کنید که این جا همان مکانی است که به آن تعلق دارید. مادن می گوید ممکن است بخواهید به آرامی راه بروید و آنچه را که در طول مسیر متوجه آن می شوید، ببینید. او پیاده روی های بسیار آهسته و آگاهانه، شاید یک چهارم مایل یا نیم مایل در یک ساعت یا بیشتر را توصیه می کند.

به جاهایی با رنگ سبز بروید

 این چنین به نظر می رسد که فقط داشتن رنگ سبز بیشتر، به احتمال زیاد به دلیل ارتباط آن با طبیعت باعث کاهش اضطراب می شود. (برخی تصور می کنند که این به دلیل همین اثر آرامش بخش است که بازیگران به طور مرسوم قبل از اجرا در “اتاق های سبز” به انتظار می نشستند.)

در فضای باز ورزش کنید

فعالیت بدنی به عنوان یک عامل کاهش دهنده استرس شناخته شده است، از طرفی هکانط.ر که در بالا ذذکر شد اثر طبیعت برای سلامت روان بهتر نیز تأیید شده است. بنابراین، مطالعات نشان داده است که تأثیر ورزش زمانی بیشتر می شود که در خارج از خانه در یک محیط طبیعی انجام شود.

بیشتر بخوانید: نحوه تغییر عادات و پایبندی به آن ها پس از پایان همه گیری کرونا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.