شرط داشتن یک مغز سالم چیست

فعالبت اجتماعی

تناسب اندام فقط مختص بدن نیست. داشتن یک مغز متناسب و سالم نیز مهم است. تناسب اندام مغز به معنای هشیار نگه داشتن ذهن و پیشگیری یا مبارزه با بیماری های شناختی است. شما این توانایی را دارید که از طریق تناسب اندام مغز، تمرین، تعامل اجتماعی و محافظت از خود، مغزتان را تقویت کنید. مهم نیست که چه زمانی شروع می کنید، به هر حال، پیروی از برخی اقدامات به ظاهر ساده شرط داشتن یک مغز سالم است.

ذهن خود را به چالش بکشید

مهارت جدیدی بیاموزید

تحقیقات نشان داده است که یادگیری یک مهارت جدید می تواند عملکردهای مغز را بهبود بخشد. مهارت های جدید نه تنها حافظه را تقویت می کنند، بلکه به بخشی از مغز که کار آن محافظت از حافظه است، کمک می کنند. علاوه بر این، مهارت های جدید به ویژه مهارت های پیچیده تر، به جای بخش های کوچک مغز آن را به طور جامع تری درگیر می کند.

  • شعبده بازی: تحقیقات نشان داده است که تردستی و شعبده بازی می تواند باعث بهبود اتصالات و ماده سفید مغز شود.
  • نجاری: یک روش عالی برای درگیر نگه داشتن مغز است. زیرا نیاز به اندازه گیری و تمرکز دقیق دارد.
  • عکاسی: محققان ثابت کرده اند که عکاسی تأثیر بسزایی در سلامت روان دارد، که شاید دلیل آن دشواری و پیچیده بودن این کار باشد.

بازی های فکری انجام دهید

تحقیقات نشان داده است که بازی های فکری مانند سودوکو و جدول کلمات متقاطع به طور مثبتی باعث بهبود ارتباطات در مغز می شوند. همچنین بر حافظه کوتاه مدت تأثیر می گذارند. حتی در تحقیقاتی نشان داده شده است که بازی های ذهنی مانع رشد رسوبات پروتئین (بتا آمیلوئید) می شوند که بر سلامت مغز تأثیر منفی می گذارد. سعی کنید ذهن خود را تا حد ممکن فعال نگه دارید که همین کار خود شرط داشتن یک مغز سالم است.

  • شروع بازی های فکری و به طور کلی فعالیت ذهنی در اوایل زندگی، به مراتب مفیدتر از تلاش برای شروع در مراحل بعدی زندگی است.
  • هنگامی که پیچیدگی بازی های فکری برای شما از بین می رود، دیگر همان تأثیر قبلی را در سلامت مغز نخواهد داشت. اگر بازی مدنظر شما آسان است، یک بازی جدید پیدا کنید.

حفظ کردن را تمرین کنید

ابتدا با اهداف کوتاه کار کنید. سعی کنید به مرور زمان لیست های دشوارتری را به خاطر بسپارید. مهم نیست موضوع مورد نظرتان به خاطر سپردن ایالات متحده آمریکا یا استخوان های بدن انسان باشد، به هر حال، تلاش برای به خاطر سپردن لیست های پیچیده کمک قابل توجهی به مغز می کند. به عنوان مثال، یکی از موارد زیر را تمرین کنید:

  • رقم های اعشار عدد پی را به خاطر بسپارید.
  • سخنرانی مورد علاقه خود را پیدا کنید، و آن را به حافظه خود بسپارید.
  • مواد اولیه یک دستور غذایی پیچیده را حفظ کنید.

کتاب بخوانید

خواندن مجموعه ای از مطالب،کتاب ها، نشریات دوره ای، و اشعار مغز را درگیر می کند. یادگیری کلمات جدید مانند یادگیری یک زبان جدید است که برای بهبود عملکرد مغز و گسترش فعالیت مغز در چندین بخش مفید بوده و یکی دیگر از شرط های داشتن یک مغز سالم است.

  • مطالعه کردن مغز را تحریک می کند، و شروع آلزایمر و زوال عقل را کند می کند.
  • بیشتر افراد در تمرکز بر فقط پنج دقیقه مطالعه بدون حواس پرتی مشکل دارند.
  • به دنبال مقالاتی باشید که در حال حاضر به نظر شما جالب می باشند.

اگر نویسنده مورد علاقه خود را دارید، یکی از کتاب های او را در وب سایت محبوب خود جستجو کنید، و سپس نویسندگان پیشنهادی وی را نیز بررسی کنید. ممکن است نویسنده مورد علاقه جدیدی برای خود پیدا کنید، و بتوانید کتاب های جدیدی برای مطالعه کردن پیدا کنید.

درگیر فعالیت های اجتماعی شوید

با دوستان و خانواده در تماس باشید

برخی تحقیقات نشان داده است افرادی که روابط شخصی نزدیک و حمایت عاطفی دوستان خود را دارند، شانس بیشتری برای مبارزه با زوال عقل دارند. ارتباطات اجتماعی عمومی حتی به مغز نیز کمک می کند.

  • یک بار در روز با یکی از عزیزان خود تلفنی صحبت کنید.
  • به پدربزرگ و مادربزرگ های خود سر بزنید.
  • در شبکه های اجتماعی با خویشاوندان خود در ارتباط باشید.

بخشی از وقت خود را به کارهای داوطلبانه اختصاص دهید

تحقیقات نشان داده است که داوطلب شدن در یک محیط اجتماعی علاوه بر کاهش استرس می تواند توانایی ذهنی شما را نیز افزایش دهد. کارهای داوطلبانه توجه، کنترل و در بعضی موارد کمی از حافظه را درگیر می کند. همه این اقدامات باعث می شود یک مغز سالم داشته باشیم. برخی از کارهای داوطلبانه ای که می توان انجام داد عبارت است از:

  • در یک بانک غذا آشپزی کنید. کار با دستور العمل ها می تواند قسمت های محاسباتی مغز شما را درگیر کند.
  • برای تحریک مهارت های فکری، تدریس خصوصی را امتحان کنید.
  • برای کودکان در کتابخانه کتاب بخوانید.

حلقه اجتماعی خود را گسترش دهید

Pexels/ Social Activities

سعی کنید در مکان هایی که آشنایی ندارید، دوستان جدیدی پیدا کنید. تحقیقات نشان داده است که یکی از شرط های داشتن یک مغز سالم انجام فعالیت های اجتماعی است، اما انجام این کار به روش های مختلف می تواند مزایای آن را افزایش دهد. به گروه های بیشتری بپیوندید، و دوستان جدیدی پیدا کنید. در این صورت می توانید با افراد بیشتری برای مدت زمان بیشتری در تماس باشید. به عبارت ساده، سطح بالاتری از تعامل اجتماعی با ریسک کم تری از سلامت روانی ضعیف مرتبط است.

  • ناهار را با همکاران خود بنشینید. افرادی را انتخاب کنید که اغلب با آن ها صحبت نمی کنید.
  • یک دوره یا کلاس های جدید را امتحان کنید. این دوره ها علاوه بر یادگیری مهارت های جدید، فرصت آشنایی با افراد جدید را نیز به همراه دارد.
  • با یک فرد غریبه به طور تصادفی گپ بزنید. این کار را می توان در هر جایی انجام داد (به عنوان مثال فروشگاه مواد غذایی، فروشگاه سخت افزار کامپیوتر، رستوران، در صف بانک).

انجام عادات سالم

غذاهای سالم انتخاب کنید

انتخاب گزینه های سالم تر می تواند به مغز و همچنین بدن شما کمک کند. سعی کنید غذاهایی که مملو از چربی های اشباع، چربی های ترانس و روغن های گیاهی تا حدی هیدروژنه هستند، به حداقل برسانید. در عوض، سعی کنید از غذاهایی مانند غلات و سبزیجات برگ دار که هر دو منبع خوب ویتامین ب هستند، استفاده کنید. تحقیقات نشان داده این غذاها خطر ابتلا به بیماری های روانی را کاهش می دهد.

  • مطالعات محققان نشان داده است که کاهش میزان کالری که می خورید، باعث کاهش مشکلات ذهنی در دوران پیری می شود.
  • همچنین گنجاندن مقادیر توصیه شده میوه در رژیم غذایی به کاهش احتمال ایجاد مسائل شناختی در سنین پیری کمک می کند.

مصرف مواد مضر را محدود کنید

تحقیقات نشان داده است که نوشیدن الکل، سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر بر سلامت روان تأثیر منفی می گذارد. نوشیدن مشروبات الکلی، دود سیگار و سوء مصرف مواد مخدر به ترتیب با زوال عقل، زوال مغز و انواع اختلالات مرتبط می باشند. مطالعات متعدد نشان داده است که قطع مصرف سیگار یا مصرف مواد مخدر و به حداقل رساندن میزان مصرف الکل، احتمال افزایش زندگی روانی سالم همراه با افزایش عمر را بالا می برد.

  • همچنین حداقل مصرف الکل با بهبود فشار خون مرتبط است، که یک مزیت مکمل است و به سلامت روان در سنین بالا کمک می کند.
  • ترکیب مصرف کمتر الکل، با سایر رفتارهای خوب مانند ورزش و عدم استعمال سیگار، احتمال توانایی شناختی مثبت را در سنین بالاتر افزایش می دهد.
  • سیگار کشیدن روی قشر مغز تأثیر منفی می گذارد، که این مسأله هم بر حافظه و مهارت های زبانی تأثیر می گذارد.
  • مصرف مواد مخدر با همه چیز، از زوال عقل و فراموشی گرفته تا روان پریشی و اضطراب مرتبط بوده است. از مصرف داروهای بدون نسخه باید به طور جدی خودداری شود.

به اندازه کافی بخوابید

تحقیقات ثابت کرده است که خواب ناآرام یا ناقص با افزایش پروتئین های مغزی مرتبط با آلزایمر همراه است. مطالعات دیگر نشان داده است که خواب با کیفیت و سالم به مبارزه با ژن های مربوط به آلزایمر کمک می کند. در حال حاضر مشخص نیست که خواب کم باعث بروز علائم آلزایمر می شود یا آلزایمر منجر به خواب کم می شود، اما ارتباط بین این دو قابل توجه و غیر قابل چشم پوشی است.

  • قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید. این کار به تنظیم دمای بدن و آماده تر شدن برای خواب کمک می کند.
  • هنگام خواب چندین حالت را امتحان کنید. برخی از حالت ها ممکن است به شما کمک کنند تا سریع تر بخوابید.

بیشتر بخوانید: تمرینات و فعالیت های مناسب برای سلامت روان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.