روش های مقابله با خستگی تصمیم گیری در طول روز

همه ما در زندگی خود فرصت های گوناگون بسیاری برای انتخاب چیزهایی که در زندگی می خواهیم، داریم. این مسأله هم یک امتیاز ویژه و هم عامل پنهان ایجاد استرس در افراد می باشد. خستگی تصمیم گیری به معنای احساس ناتوانی ناشی از تصمیم گیری های بیش از حد در طول روز می باشد، و با ایجاد استرس می تواند زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد.

با به حداقل رساندن تعداد تصمیمات غیر ضروری در هر روز، می توانید میزان خستگی ناشی از تصمیم گیری را کاهش دهید، و همزمان سطح استرس کلی خود را کمتر کنید. در این قسمت برخی از مؤثرترین راهکارها برای کاهش استرس و خستگی ناشی از تصمیم گیری های بیش از حد آورده شده است.

1

عادت ها را وارد برنامه خود کنید

شما در حال حاضر کارهای زیادی را در طول روز بدون اندیشیدن در مورد آن ها به طور اتوماتیک انجام می دهید. کارهایی از قبیل خارج شدن از رختخواب، دوش گرفتن، و خوردن صبحانه. به احتمال زیاد در مورد چگونگی انجام این کارها زیاد فکر نمی کنید، و فقط آن ها را انجام می دهید.

اگر بتوانید تصمیمات دیگر خود را نیز وارد روتین زندگی خود کنید، و آن ها را تبدیل به یک عادت کنید، دیگر لازم نیست که در مورد آن ها فکر کنید. اگر می توانید هر روز چیز یکسانی برای صبحانه بخورید، احتمالا بتوانید برای کارهایی دیگری که انجام می دهید، برنامه ریزی کنید. به طور مثال، روزهایی را که لباس های کثیف خود را خواهید شست، تعیین کنید، و بسیاری از کارهای دیگر خود را به صورت عادت وارد برنامه روزانه خود کنید. هر چقدر که بتوانید کارهای روزمره خود را وارد برنامه روزانه تان بکنید، از تعداد تصمیماتی که در طول روز باید بگیرید، کاسته می شود. در نتیجه، در پایان روز خستگی ناشی از تصمیم گیری را کمتر احساس خواهید کرد.

2

انتخاب خود را تصمیم درستی بدانید

یکی از جنبه های واقعاً خسته کننده تصمیم گیری این است که احساس می کنید تصمیمی که گرفته اید ممکن است تصمیم درستی نباشد، و به احتمال زیاد مجدداً آن را بررسی می کنید. مورد دوم اینکه حدس می زنید  این تصمیم فراتر از آن چیزی است که شما تصور می کنید. به جای اینکه خود را به خاطر تصمیم گیری اشتباه سرزنش کنید، فقط تصمیم بگیرید، انتخاب خود را بکنید، و پیش بروید.

در هر تصمیمی نقاط مثبت و منفی وجود دارد، بنابراین پس از انتخاب خود، عمدتاً روی مزایای آن تمرکز کنید، و در مورد جوانب منفی آن فکر نکنید. اشکالات در هر شرایطی وجود دارد، و اگر نقاط منفی انتخاب شما واقعاً تا این حد بد بودند، احتمالاً در همان وهله اول تصمیم دیگری می گرفتید.

3

تصمیماتی را که باعث لذت و رضایت شما می شود، نگه دارید، و بقیه را تا حد ممکن حذف کنید

بعضی از افراد (مانند استیو جابز و مارک زاکربرگ) هر روز تقریباً  لباس یکسانی می پوشند. آنها تصمیم گرفته اند تا آنجا که ممکن است کمترین تلاش را برای انتخاب لباس داشته باشند، تا بتوانند انرژی تصمیم گیری خود را برای انتخاب هایی که مهم تر هستند، ذخیره کنند. دکتر اوز توصیه می کند که هر روز صبحانه و ناهارهای یکسانی بخورید و هر شب هفته یک وعده غذایی داشته باشید، بنابراین لازم نیست که در مورد انتخاب غذاهای سالم برای آشپزی فکر کنید.

Pexels/ Making Decision

برای یک طراح مد و لباس یا یک فرد دوستدار غذا، این انتخاب بسیار سخت گیرانه است. اما برای یک فرد متوسط، کاهش تعداد انتخاب هایی از این نوع که در طول روز باید در مورد آن ها تصمیم بگیرد، می تواند روشی مؤثر و کم استرس باشد.

بنابراین، در مورد انتخاب های روزانه خود فکر کنید، و اگر واقعاً دوست ندارید آن انتخاب را انجام دهید (من واقعاً دوست دارم هر روز متناسب با روحیه خودم لباس بپوشم، اما با تغییر برنامه غذایی خود مشکلی ندارم)، پس انتخابی داشته باشید که می توانید آن را تکرار کنید. در نتیجه، با کاهش خستگی تصمیم گیری های غیرضروری، به سراغ گزینه های مهم تر بروید.

4

از دوستان متخصص و افراد موفق کمک بگیرید

لازم نیست چرخ را دوباره اختراع کنید! افرادی غیر از شما هستند که در اکثر موارد، کاری را که دوست دارید انجام می دهند، و در انجام آن موفق هم هستند. همچنین ممکن است بخواهید آن ها را تماشا کرده و از آن ها یاد بگیرید. اگر فکر می کنید که برای شما موثر خواهد بود، از مدل موفقیت آنها پیروی کنید.

بسیاری از مردم از به اشتراک گذاری آنچه که باعث موفقیت آن ها شده است، خوشحال می شوند، و حتی وقتی از آن ها سؤال می کنید، احساس افتخار می کنند. بنابراین اگر می خواهید چیز جدیدی را امتحان کنید (یا می خواهید بدانید که آیا راهی بهتر برای انجام کاری وجود دارد)، بهترین نکات و مواردی را که به نظر می رسد برای افراد موفق جواب داده است، بیابید. سپس آن ها را در برنامه های خود به کار گرفته و تکرار کنید.

این کار با برنامه های مطالعه، استراتژی های شغلی، برنامه های تناسب اندام و حتی مدیریت استرس سازگاری دارد، و باعث کاهش خستگی ناشی از تصمیم گیری می شود.

مقالات مرتبط: روانشناسی استراتژی های تصمیم گیری

5

با نه گفتن راحت باشید

گاهی اوقات در مورد تصمیم گیری برای آنچه که می خواهید، و آنچه که نمی خواهید انجام دهید، دچار مشکل می شوید. در سایر موارد، می دانید که چه کاری را می خواهید انجام دهید، و علاقه ای به انجام کدام کار ندارید، اما با این حال نهایتا به این نتیجه می رسید که به خواسته های دیگران بله بگویید، و نمی توانید آن ها رد کنید. به ویژه، برای والدین، تصمیم گیری با نظر تعداد افراد بیشتری هم انجام می گیرد.

با تمرین نه گفتن و عادت کردن به آن، مشکل شما در این زمینه تا حدودی حل خواهد شد. گفتن این حرف ساده است، اما زمانی که تصوری روشن در ذهن خود داشته باشید، و نمی توانید درخواست طرف مقابل را قبول کنید، تصمیم گیری برای نه گفتن آسان تر شده، و همه چیز در روال معمول خود پیش خواهد رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.