درمان دردهای جسمانی با استفاده از قدرت ذهن

درمان دردهای جسمانی با استفاده از قدرت ذهن یکی از گزینه های معمول برای بیماری فیبرومیالژیا است، به خصوص از آنجا که دارو درمانی به ندرت به طور 100٪ در کنترل علائم آن موثر است، و بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری در مصرف داروها صبور نیستند. بسیاری از رویکردهای مختلف ذهنی و جسمی در دسترس هستند، که بسته به مورد می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

در حالی که مطالعات در مورد روش های درمانی جسمی-ذهنی به اندازه مطالعات دارویی شایع نیست، با این حال محققان شروع به شناسایی روش هایی کردند که برای فیبرومیالژیا مفید هستند.

تعریف روش های درمانی جسمی-ذهنی

درمان دردهای جسمانی با استفاده از قدرت ذهن در دو دهه گذشته مورد احترام بیشتر جامعه پزشکی قرار گرفته اند، و عمدتا بر اساس یافته های مربوط به تأثیر استرس بر سلامتی، و همچنین درک بیشتر اثر دارونماها بر درد است.

مطابق گزارش موسسه ملی بهداشت:

درمان دردهای جسمانی با استفاده از قدرت ذهن بر موارد زیر تمرکز دارد:

  • فعل و انفعالات بین مغز، قسمت های دیگر بدن، ذهن و رفتار
  • روش هایی که در آن ها عوامل عاطفی، ذهنی، اجتماعی، معنوی، تجربی و رفتاری می توانند به طور مستقیم بر سلامتی تأثیر بگذارند.

روش های درمان دردهای جسمانی با استفاده از قدرت ذهن برای فیبرومیالژیا که در تحقیقات مربوطه نویدبخش بوده اند، عبارتند از:

  • ذهن آگاهی
  • تای چی و یوگا
  • هیپنوتیزم درمانی و تخیل فعال
  • رفتار درمانی شناختی

ذهن آگاهی

ذهن آگاهی، اساساً هشیاری یا آگاهی از چیزی است. گرچه در زمینه سلامتی و بهزیستی، تعریف دقیق تری دارد:

یک حالت ذهنی که با تمرکز بر آگاهی شما در لحظه حاضر، ضمن تأیید و پذیرش آرام افکار، عواطف و احساسات فیزیکی، به دست می آید.

محققان بر این باورند که ذهن آگاهی به بسیاری از بیماری های فیزیولوژیکی کمک می کند، و در مورد تأثیر آن در درمان فیبرومیالژیا نیز کمی تحقیق شده است. مطالعه ای مروری در سال 2019 به این نتیجه رسید که ذهن آگاهی یکی از روش های درمانی جسمی- ذهنی برای فیبرومیالژیا بوده، که “امیدوار کننده اما نامطمئن” است.

این تحقیق امیدوار کننده شامل مطالعه ای در سال 2017 است ،که در مجله انگلیسی روانشناسی سلامت منتشر شده است. محققان معتقدند که مدیتیشن ذهن آگاهی باعث بهبود قابل توجه و پایدار در شرکت کنندگان مبتلا به فیبرومیالژیا، شامل موارد زیر شده اند:

  • نشانه شناسی
  • درک درد
  • کیفیت خواب
  • آشفتگی روانشناختی

یکی از نکات مثبت در مورد ذهن آگاهی این است که حتی اگر موثر واقع نشود، هیچ آسیبی به شما وارد نمی کند.

تای چی و یوگا

تای چی و یوگا هر دو روش درمانی حرکتی هستند، که شامل ذهن آگاهی بوده و هر دو نشان داده اند که برای افراد مبتلا به فیبرومیالژیا مفید هستند.

در مطالعه مروری در سال 2019 تحقیقات انجام شده درباره تای چی  نشان داد که تای چی یکی از روش های درمان دردهای جسمانی با استفاده از قدرت ذهن برای فیبرومیالژیا است، که به طور قابل توجهی موثرتر از مراقبت های استاندارد است، و به عنوان یک درمان جایگزین توصیه می شود. محققان همچنین اظهار داشتند که آزمایش های گسترده تر و با کیفیت بالا برای مقایسه تای چی با سایر اشکال ورزش کردن لازم است.

با بررسی تأثیر یوگا در درمان فیبرومیالژیا، یک مطالعه راهنما در سال 2016 پیشرفت های چشمگیری را در مورد موارد زیر پیدا کرد:

  • تحمل درد و گرما
  • بقای احساسات پس از درد
  • آستانه درد
  • نقص عملکردی، از جمله تعادل و قدرت
  • علائم کلی فیبرومیالژیا
  • کنار آمدن با درد

یک بررسی دیگر در سال 2019 نتایج مثبتی را در درمان های حرکتی و آگاهی از بدن، که شامل تای چی و یوگا است، در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا ثبت کرد.

فیبرومیالژیا
Google Images/ Fibromyalgia

هیپنوتیزم درمانی و تخیل فعال

احتمالاً تا حدودی با مفهوم هیپنوتیزم درمانی آشنا هستید. این روش اغلب برای کمک به افراد در انجام کارهایی مانند ترک سیگار و کاهش وزن استفاده می شود. هیپنوتیزم درمانی فرد را در یک حالت بسیار آرام قرار می دهد، و سپس با استفاده از قدرت تلقین در مغز او تغییراتی ایجاد می کند، که به نظر می رسد هم سلامت جسمی و هم روحی افراد را بهبود می بخشد.

طبق گزارش وبسایت پزشکی UpToDate:

مشخص شد که هیپنوتیزم درمانی در 40 بیمار مبتلا به فیبرومیالژیای مقاوم به درمان بهتر از فیزیوتراپی است. گروه هیپنوتیزم درمانی در پارامترهایی مانند درد، خستگی، خواب و ارزیابی کلی نتیجه بهتری را نشان دادند.

تخیل فعال تکنیکی است که در هیپوتراپی استفاده می شود. این روش شامل موسیقی و یا کلماتی است، که سناریوهای مثبتی را در ذهن شما می سازد، و اثر مفیدی ایجاد می کند.

یک مطالعه مروری در سال 2017 اظهار داشت که تجزیه و تحلیل های آن ها، اثربخشی و قابلیت پذیرش تخیل فعال هنگام هیپنوتیزم را برای کاهش علائم اصلی فیبرومیالژیا تأیید می کند. همچنین توصیه می شود که هیپنوتیزم با رفتار درمانی شناختی ترکیب شود.

رفتار درمانی شناختی

رفتار درمانی شناختی نوعی روان درمانی کوتاه مدت است، که به طور معمول برای تغییر طرز فکر و رفتار شما نسبت به چیزی مانند خواب استفاده می شود. مطالعات نشان داده اند که رفتار درمانی شناختی نیز یکی دیگر از روش های درمان دردهای جسمانی با استفاده از قدرت ذهن برای فیبرومیالژیا می باشد.

مطابق گزارش وبسایت پزشکی UpToDate:

رفتار درمانی شناختی منجر به بهبود ده متغیر هدف مختلف در 22 بیمار مورد مطالعه مبتلا به فیبرومیالژیا به مدت 30 ماه پس از اتمام درمان شد. یک آزمایش کوچک تصادفی (47 نفر) نشان داد که رفتار درمانی شناختی مشکلات بی خوابی بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا را به طور قابل توجهی در مقایسه با دستورالعمل های بهداشت خواب یا مراقبت های معمول بهبود می بخشد.

به عنوان مثال، سالها بی خوابی می تواند تصاویر ذهنی منفی (به عنوان مثال، ناامیدی، اضطراب، افزایش سطح درد) از رفتن به رختخواب ایجاد کند، و این کار ممکن است باعث شود که تا دیر وقت بیدار بمانید، و حتی با اندیشیدن در مورد تلاش برای خوابیدن دچار استرس شوید. در رفتار درمانی شناختی، یک درمانگر سعی می کند به شما کمک کند تا افکار و نگرش خود را درباره خوابیدن تغییر دهید، و همچنین با کمک به شما در ایجاد یک روتین بهتر شبانه، رفتار خود را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: حقایقی جالب در مورد حافظه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.