روش های جلب اعتماد دیگران در محل کار

سوال “سلام، حالت چطوره؟” معمولا به عنوان یک عکس العمل غیر ارادی در محل کار پرسیده می شود. و جواب معمول “خوبم، تو چطوری؟” نیز یک پاسخ استادارد به این سوال است. ما سوال می پرسیم، جواب می دهیم، و سپس به ادامه کار خود می رسیم. زمانی که این اتفاق می افتد، فرصت جلب اعتماد دیگران و ایجاد محیطی که افراد بتوانند خود واقعی شان با حال بد، آشفتگی و ناراحتی را بروز دهند، از دست می دهیم.

چرا این مسأله که آیا واقعا مردم در مورد حال خوب خود واقعیت را بیان می کنند یا نه، می تواند موضوع مهمی باشد؟ تحقیقات نشان می دهد که وقتی کارمندان سطح بالاتری از صداقت را نسبت به این موضوع در محل کار خود دارند، احساس رضایتمندی شغلی بیشتری می کنند، تعامل بیشتری دارند، و سطح عملکرد بهتری دارند.

ممکن است با خودتان فکر کنید که “اما اگر حال یک نفر واقعا خوب نبود، چه کاری می توانیم برای او انجام دهیم؟” لازم نیست برای پشتیبانی همکارتان یک مربی حرفه ای یا یک درمانگر باشید.

در این قسمت شش گام ساده برای کمک به شخصی که ممکن است احساس خوبی نداشته باشد، ارائه شده است، تا بتواند احساس واقعی خود را با دیگران بیشتر به اشتراک بگذارد:

1

بیشتر از یک بار بپرسید

من، شما و همه ما مشغول هستیم. اما وقت گذاشتن برای جویا شدن حال یک نفر بیش از یک بار، به خصوص زمانی که احساس می کنیم آن شخص واقعا به آن اندازه ای که خود می گوید، خوب نیست، می تواند در پاسخ وی تغییر ایجاد کند. این کار می تواند همین قدر ساده باشد: “میدونم که وقتی امروز صبح حالت رو پرسیدم، گفتی حالت خوبه. اما احساس می کنم که یه مشکلی هست، و برای همین خواستم دوباره حالت رو بپرسم. واقعا حالت خوبه؟”

به دنبال این کار برای جلب اعتماد دیگران، احتمال این که بیشتر بخواهند در مورد خود و حال واقعی شان با شما صحبت کنند، بیشتر خواهد شد.

2

علاوه بر “حالت چطوره” سوالات دیگری هم بپرسید

بعد از اینکه کسی به شما جواب داد: “خوبم”، می توانید سوالات دیگری از او بپرسید: ” آخر هفته ت خوش گذشت؟” یا “دیشب چکار کردی”، همچنین می توانید این سوال را نیز از او بپرسید: “هر وقت که حالت خوب نبود، من هستم. می تونی با من صحبت کنی.”

وقتی آن شخص احساس کند گفتگوی خود را در سطح ظاهری رها نخواهید کرد، نتیجه خوبی حاصل خواهد شد. مزیت دیگری که وجود دارد، این است که وقتی سوالات بالا را می پرسیم، افراد ما را بیشتر دوست خواهند داشت.

3

جزئیات زندگی آن فرد را به خاطر بسپارید و آن ها را چک کنید

وقتی کسی در جواب سوال شما می گوید: “خوبم”، به عنوان مثال می توانید بگویید: “خدارو شکر، یادمه که میگفتی پدرت اخیرا یه عمل جراحی داشت. حالش چطوره؟”

اغتماد
Pexels/ Colleagues

هدف از این کار فضولی کردن نیست. بلکه هدف فقط جلب اعتماد دیگران است، و با این کار فقط می خواهید اطلاع دهید که به او توجه می کنید، و پیگیر او هستید. اگر کسی بخواهد صحبت کند، به شما اطلاع خواهد داد. و اگر تمایلی به این کار نداشته باشد، باز هم شما را متوجه این موضوع خواهد داد. و اگر مطمئن نیستید، سوال بپرسید: “مشکلی نیست که این سوال رو ازت پرسیدم؟” یا “دوست داری راجع به این موضوع صحبت کنیم؟”

4

به زبان بدن توجه کنید، و سوالات خود را با احتیاط بپرسید

هر ارتباطی دارای سه عنصر اساسی است: کلامی (کلمات)، صوتی (لحن صدا)، و تصویری (زبان بدن). وقتی کسی به شما می گوید: “ممنون، خوبم” به چیزی بیشتر از کلمات توجه کنید. حالت های چهره، حالت بدن، تماس چشمی و فاکتورهای دیگری می تواند مهم باشد. “خوبم” با اخم در چهره یا شانه های افتاده می تواند معنای دیگری جز کلمات داشته باشد.

 می توانید به او بگویید: “میدونم که گفتی حالت خوبه، اما احساس می کنم که واقعا حالت خوب نیست. چیز بیشتری هم هست که بخوای بهم بگی؟” و دوباره بدون اصرار زیادی به او بگویید که می توانید شنونده خوبی برای حرف های او باشید.

بیشتر بخوانید: درک اثر تقدم

5

زمانی که واقعا خوب نیستید، حال واقعی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید تا آسیب پذیر بودن را طبیعی نشان دهید

اگر همیشه جواب شما “خوبم” باشد، حتی زمانی که واقعا خوب نیستید، فرصت صداقت و رو راستی با دیگران را از دست خواهید داد، و آن ها نیز متقابلا با شما رو راست نخواهند بود. برای جلب اعتماد دیگران، وقتی کسی حال شما را جویا می شود، سعی کنید با صداقت به او جواب دهید. “باید بگم که روز خیلی خوبی رو نداشتم” یا ” دوست داشتم بگم که حالم خوبه، ولی ذهنم خیلی درگیره”. بدون اینکه بیش از حد توضیح دهید، حال واقعی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

با این کار این فرصت نیز فراهم می شود تا بتوانید واکنش دیگران را نیز ببینید. ممکن است آن فرد در پاسخ به شما بگوید: “متأسفم واقعا. فکر می کنم این موضوع بخاطر جلسه دیوونه کننده دیروز باشه، درسته؟”

شاید متوجه شوید که آن ها هنوز به حد کافی با شما راحت نیستند، یا چیزهای دیگری در ذهن خود دارند، و یا اینکه اصلا به حرف های شما گوش نمی دادند. اما این رفتارها را به حساب بی تفاوتی و بی اعتنایی آن ها نگذارید. برای جلب اعتماد دیگران می توانید یک مهارت جدید را رواج دهید. این مهارت “آسیب پذیر بودن” است، و یادگیری هر مهارتی به زمان نیاز دارد.

6

فضای امنی ایجاد کنید تا دیگران بتوانند با شما راحت باشند

این که از کسی بخواهید تا با شما راحت باشد یک چیز است، و ایجاد فضای امن برای رو راستی و صداقت فرد، چیز دیگریست. چگونه می توانید به دیگران اثبات کنید که همان شخصی هستید که دیگران در صورت نیاز می توانند به سراغ شما بیایند و شما در مورد راز آن ها با کسی صحبت نخواهید کرد؟

 برای جلب اعتماد دیگران پیش از هر چیزی، خوشنامی و محرم راز بودن برای این که حرف دیگران را -حتی اگر صحبت های معمولی باشد- به کسی نخواهید گفت، یک فاکتور حیاتی است. ثانیا، اگر واقعا در مورد بهزیستی شخصی نگران هستید، آن را مستقیما با خود وی در میان بگذارید. سوما، بدون درخواست آن فرد، به او مشاوره ندهید. حتی اگر توصیه های شما کارساز باشد، ممکن است احساس مدیریت و استقلال آن فرد را سلب کنید.

 چهارما، برای موقعت هایی که ممکن است احساسات و اشتراکات یک فرد ذهن شما را بیش از حد درگیر خود کند، حد و مرز تعیین کنید. در چنین شرایطی می توانید به آن ها بگویید: ” متأسفم که این رو میشنوم، کس دیگه ای هست که بتونه برای حل این مشکل بهت کمک کنه؟”

 نهایتا، به تصمیم کسی که ترجیح می دهد در مورد موضوع مربوط به خود با شما صحبت نکند، احترام بگذارید. می توانید به او بگویید: “به حریم خصوصیت احترام می گذارم. هر وقت که بخوای می تونی با من صحبت کنی، و به هیچ وجه قصد فضولی ندارم.” و سپس با دخالت نکردن به حرف خود عمل کنید. 

با تمرین روش های ساده ارائه شده برای جلب اعتماد دیگران در محل کار و زندگی خود،  می توانید یک فرد موثر و مثبت در زندگی افراد مختلف باشید، و با شنیدن حرف ها، درک آن ها و حتی ارائه راه حل هایی برای رفع مشکل موجود، در شادی و لبخند آن افراد سهیم بوده، و خود نیز احساس رضایت بیشتری داشته باشید.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.