روش هایی برای افزایش تمرکز در انجام کارها

بیشتر ما عادت داریم هر روز صبح که از خواب بیدار می شویم، سراغ تلفن همراه خود می رویم، و بلافاصله در سیلی از پیام ها و نوتیفیکیشن های جدید غرق می شویم. این عامل حواس پرتی دیجیتالی در طول روز همراه ماست، و ما را از انجام کارهای مهم هر روزه مان باز می دارد. در نتیجه تبدیل به افرادی حواس پرت، مضطرب، و بی ثمر می شویم. بنابراین، برای رهایی از این شرایط و افزایش تمرکز خود در انجام کارها باید تغییر کنیم.

این مشکل غیر معمول نیست. مدیران اجرایی در سراسر جهان تقریباً هر روز به همان شیوه دچار مشکل می شوند. در واقع، دو چالش مهم در حال از بین بردن توانایی تمرکز ما هستند.

مورد اول این است که اطراف ما به طور فزاینده ای مملو از چیزهایی است که باعث حواس پرتی ما می شوند. استفاده از تلفن های هوشمند و تبلت ها در حال افزایش است، و ما اکنون به طور متوسط بیش از 12 ساعت در روز از رسانه های دیجیتال استفاده می کنیم. این حالت وابستگی بیش از حد، امکان تمرکز مجدد را به ما نمی دهد.

مورد دوم این است که بیش از حد به جلسات به عنوان شکل پیش فرض تعامل با سایر افراد در محل کار، اعتماد می کنیم. مطالعات نشان می دهد که ما 35٪ تا 55٪ و گاهی اوقات حتی بخش بیشتری از وقت خود را در جلسات می گذرانیم. اگر می خواهیم روی فعالیت های واقعاً معنادار متمرکز باشیم، چیزی باید تغییر کند.

اگر بتوانید این مسائل را حل کنید، شما و حرفه شما سود زیادی از آن خواهید برد. شما و همه اعضای تیمتان از کار خود بیشتر لذت می برید، و کارهای بیشتری خواهید داشت. داده ها همان چیزی را انعکاس می دهند که عقل سلیم ما به ما می گوید: اگر می خواهیم در کار خود متمرکز باشیم، باید وقت بیشتری برای خود اختصاص دهیم. این پنج عمل روزانه در افزایش تمرکز در انجام کارها به شما کمک خواهد کرد.

1

ذهن آگاهی را تمرین کنید

 بزرگترین اشتباهی که اکثر ما مرتکب می شویم، مربوط به نحوه شروع روز است. آیا بلافاصله در رختخواب خود غلت می زنید، و شروع به بررسی ایمیل ها وپیام های خود در تلفن همراهتان می کنید؟ به گفته روانشناس استنفورد، اما سپالا، نویسنده کتاب مسیر خوشبختی، این کار ایده بدی است. همانطور که وی در یک مصاحبه از طریق ایمیل گفته، “با درگیر کردن مداوم پاسخ استرس خود [وقتی تلفن های خود را چک می کنیم]، توانایی های شناختی خود مانند حافظه و توجه را که به شدت به آن ها نیاز داریم، مختل می کنیم.”

پس چکار باید کرد؟ با بیدار شدن از خواب یک تمرین ساده ذهن آگاهی را شروع کنید، که می تواند چند نفس عمیق آرام یا مدیتیشن برای 20 یا 30 دقیقه باشد. دکتر سپالا توضیح داده است که چرا این مسئله بسیار مهم است: «مدیتیشن راهی است برای تربیت سیستم عصبی شما با وجود استرس زندگی روزمره. وقتی آرام باشید، هوش هیجانی بالاتری دارید و تصمیمات بهتری می گیرید. ”  پس برای افزایش تمرکز در انجام کارها، این روش راه بدی برای شروع روز نیست.

2

کارهای خود را سازماندهی کنید

 اشتباه رایج دیگر این است که به دیگران اجازه می دهید که زمان شما را به خصوص هنگام صبح پر کنند. شما باید اطمینان حاصل کنید که برای انجام کارهای پیچیده و خلاقانه زمان کافی می گذارید. برای کارهای خلاقانه باید زمانی را اختصاص دهیم که مغزمان در آن بازه زمانی آمادگی کافی دارد، و به طور مثال چند دقیقه به طور فشرده مابین جلسات زمان مناسب برای این دسته از کارها نیست. همه ما دوست داریم فکر کنیم که می توانیم چندین کار را همزمان و به طور موثر انجام دهیم، اما تحقیقات به طور قطعی نشان می دهد که این کار نتیجه خوبی به دنبال ندارد.

افزایش تمرکز در انجام کارها می توانید از ریتم های طبیعی بدن خود بهره ببرید. صبح روی کارهای پیچیده و خلاقانه تمرکز کنید. این چیزها معمولاً مواردی هستند که شما به صورت فردی یا با 2-3 نفر دیگر انجام می دهید. تمام جلسات دیگر را به بعد از ظهر انتقال دهید. رسیدگی به این جلسات ساده و متمرکز بر اجرا با گروه های بزرگتر آسانتر است.

3

محیط اطراف خود را مرتب کنید

 آیا میز شما آشفته است؟ در مورد دسکتاپ کامپیوترتان چطور؟ صفحه اصلی تلفن همراه شما؟ این موارد ممکن است در مقایسه با مسائل دیگر ناچیز به نظر برسند، اما محیط اطراف شما به روش هایی که تازه شروع به درک آنها می کنید، بر بهره وری و کیفیت کار شما تأثیر می گذارد. همانطور که ماری کوندو در کتاب دگرگونی زندگی با جادوی نظم نشان داده است، مرتب سازی تأثیر زیادی دارد. هنگامی که دریادار ویلیام مک ریون (نیروی بازنشسته) نیروی دریایی در سال 2014 در دانشگاه تگزاس در آستین سخنرانی کرد، مهمترین توصیه وی این بود که تختخواب خود را مرتب کنید.

نگه داشتن یک محیط کار تمیز، چه فیزیکی و چه دیجیتال، برای توانایی شما در حفظ تمرکز ضروری است. در محل کار، همه چیز را در یک کشو قرار دهید. برای خلاص شدن از شر تمام فایل های تصادفی، پوشه هایی را در دسکتاپ خود ایجاد کنید، و فقط مهمترین برنامه ها را در صفحه اصلی خود نگه دارید. تمام اعلان های غیرضروری را خاموش کنید. اجازه ندهید همه چیز به هم ریخته باشد، و حواس شما را پرت کند. در نتیجه برای مدت زمان بیشتری تمرکز خواهید کرد.

4

جلسات خود را بهینه کنید

 چند نفر در آخرین جلسه شما حضور داشتند؟ مهمتر اینکه، چند نفر از آنها در ایجاد یا تحقق خروجی های آن جلسه نقش داشتند؟ به نظر می رسد این روش یک راه حل عجیب و غریب برای حفظ تمرکز باشد، اما مطالعات بی شماری، با شروع این تحقیق در سال 2015، مزایای تیم های کوچکتر را نشان داده اند. تمرکز و مسئولیت پذیری با حضور افراد زیاد چالش برانگیزتر است. به این ترتیب برای افزایش تمرکز در انجام کارها می توانید کار خود را به همراه افرادی انجام دهید، که در طول یک جلسه بی صدا به لپ تاپ هایشان خیره می شوند.

جلسات کاری
Pexels/ Meetings

برای افزایش تمرکز در انجام کارها، تیم خود را متمرکز نگه دارید. تعداد افراد در هر جلسه را به هشت نفر یا کمتر محدود کنید، مگر اینکه یک جلسه کاملاً اطلاعاتی باشد. اطمینان حاصل کنید که هر جلسه به مواردی منجر شود، یک جدول زمانی برای هر مورد داشته باشید و یک نفر مسئول برای اطمینان از انجام آن کار مشخص شود. این فرد مستقیماً مسئول آن است، تکنیکی قدرتمند که اپل از آن برای مدیریت موثر نیروی کار گسترده خود استفاده می کند.

5

فواصل زمانی را حفظ کنید

 یکی از دلایلی که بسیاری از افراد برای حفظ تمرکز خود مشکل دارند، کمبود فواصل زمانی است. اگر از جلسه ای به جلسه دیگر بدوید، نمی توانید عملکرد خوبی داشته باشید. تغییر کارها و شرایط برای مغز انسان در هر زمان دشوار است، و این توانایی در طول روز تخریب می شود. برای مدیران پر مشغله، این بدان معناست که تا 70٪ از وقت آن ها در محل کار هدر می رود.

اگر می خواهید از اتلاف وقت و خستگی جلوگیری کنید، بین هر جلسه فاصله زمانی ایجاد کنید. برای هر 45-60 دقیقه ای که در یک جلسه می گذرانید، اطمینان حاصل کنید که 15 دقیقه یا بیشتر برای پردازش، تأمل و اولویت بندی وقت دارید. این کار مانع اتلاف وقت می شود. همچنین از احساس خستگی که بسیاری از ما در پایان هر روز طولانی احساس می کنیم، جلوگیری خواهد کرد.

تمرکز در کار آسان نیست، اما عملی است. این پنج تکنیک عملی در افزایش تمرکز در انجام کارها به شما کمک می کند، و می توانید در انجام وظایف خود پایبند بمانید، مسئولیت ها و وظایف خود را به انجام برسانید، و در طول روز لذت بیشتری ببرید.

بیشتر بخوانید: چگونه قدرت ذهنی خود را تقویت کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.