روانشناسی قدرت اراده: آموزش مغز برای تصمیم گیری بهتر

قدرت اراده

در سال 2011، در یک نظرسنجی در آمریکا  27 درصد از پاسخ دهندگان به استرس، کمبود اراده را به عنوان بزرگترین مانع برای تغییر گزارش کردند. ما برای ورزش، رژیم غذایی، صرفه جویی در مصرف، ترک سیگار، متوقف کردن نوشیدن الکل، غلبه بر به تعویق انداختن کارها، و در نهایت انجام هر یک از اهدافمان به قدرت اراده تکیه می کنیم. اراده هر حوزه ای از زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

اراده یک مفهوم جدید نیست، اما هنوز هم آگاهی گسترده ای در مورد چگونگی پرورش آن در خود نداریم. مهاتما گاندی، رهبر روحانی و فعال، در این باره معتقد است:

“قدرت از توانایی جسمی ناشی نمی شود، بلکه از اراده ای شکست ناپذیر ناشی می شود.”

بسیاری از افراد درک شهودی از این اراده را دارند، اما دانش علمی کافی برای درک نیروهایی که آن را تضعیف می کنند، ندارند. چگونه می توانیم بر خلاف ماهیتی سرسختانه، با اراده کار کنیم؟

قدرت اراده چیست

معمولا افراد برای توصیف اراده از تعاریف مختلفی استفاده می کنند، اما برخی از متداول ترین مترادف ها عبارتند از: محرک، عزم راسخ، انضباط شخصی، خود کنترلی، خودتنظیمی، کنترل تلاشگرانه.

هسته اصلی اراده توانایی مقاومت در برابر وسوسه ها و خواسته های کوتاه مدت، برای دستیابی به اهداف بلند مدت است. در واقع، اراده منبع غالب رضایت طولانی مدت نسبت به رضایت لحظه ای و زودگذر است.

اراده رمز موفقیت است. افراد موفق فارغ از هر احساسی که دارند، با به کارگیری قدرت اراده خود برای غلبه بر بی علاقگی، تردید یا ترس، تلاش می کنند.

مطابق انجمن روانشناسی آمریکا، بیشتر محققان روانشناسی قدرت اراده را چنین تعریف می کنند:

  • توانایی به تأخیر انداختن رضایت، و مقاومت در برابر وسوسه های کوتاه مدت برای رسیدن به اهداف بلند مدت
  • ظرفیت غلبه بر یک فکر، احساس یا انگیزه ناخواسته
  • تنظیم آگاهانه و تلاشگرانه خود، توسط خود
  • منبع محدودی که قابلیت تحلیل رفتن دارد

ایده کلی که این تعاریف را بهم پیوند می دهد، تنظیم تلاشگرانه خود توسط خود است.

مطالعات نشان می دهد افرادی که توانایی بالایی در کنترل خود دارند، در مقایسه با افراد عجول در تنظیم محرک های رفتاری، عاطفی و توجه برای دستیابی به اهداف بلند مدت استعداد بیشتری دارند.

بیشتر ما وقتی به قدرت اراده فکر می کنیم، اولین چیزهایی که به ذهنمان خطور می کنند، چالش هایی هستند که ما را مجبور می کند در برابر وسوسه مقاومت کنیم. چگونه می توانیم از خوردن یک کیک شکلاتی، خرید از یک فروشگاه بزرگ، استفاده از اینترنت، کشیدن سیگار یا به طور مثال نوشیدنی بعد از کار خودداری کنیم؟

سخت است. وقتی تمام وجود و حواس ما فریاد می زنند “بله”، در گفتن “نه” مشکل خواهیم داشت.

روانشناسی به نام کلی مک گونیگال، این حالت را “قدرت نخواستن” می نامد. مک گونیگال مدرس دانشگاه استنفورد و نویسنده “غریزه اراده” است. در ادامه، او به مفهوم کنترل خود و دلیل اهمیت آن می پردازد.

به گفته وی، “نه” گفتن فقط بخشی از قدرت اراده است. اما قسمت دیگر اراده “بله گفتن” به چیزهایی است که می دانید شما را به اهدافتان نزدیک می کند. این کار توانایی انجام کارهایی است که شما باید انجام دهید، حتی اگر دوست ندارید یا بخشی از شما نمی خواهد آن را دنبال کند. او این حالت را “قدرت خواستن” می نامد.

قدرت اراده طبق نظر مک گونیگال از سه چیز تشکیل شده است:

  • قدرتِ نخواستن (برای نه گفتن)
  • قدرتِ خواستن (برای بله گفتن)
  • من می خواهم (یادآور آنچه واقعاً می خواهید)

مغز ما توانایی استفاده از هر سه این ظرفیت ها را دارد و همانطور که مک گونیگال می گوید، توسعه این توانایی ها هسته اصلی معنای انسان بودن است.

چرا اراده مهم است

100000 سال پیش، ما برای زنده ماندن مجبور بودیم غذا پیدا کنیم، تولید مثل کنیم و از دست شکارچیان فرار کنیم.

زندگی در یک قبیله شانس زنده ماندن را نیز بسیار افزایش داد، اما نیاز به خودکنترلی داشت. به عنوان مثال، شما نمی توانستید شام یا وسایل دیگران را بدون عواقب بدزدید.

در آن روزها خود کنترلی برای زنده ماندن یک ضرورت بود و از نظر تکاملی به خوبی به ما خدمت می کرد. امروزه ما هم با اراده به دنیا می آییم، اما برخی از افراد از قدرت اراده خود بهتر از دیگران استفاده می کنند.

در یک مطالعه کلاسیک در مورد اراده، والتر میشل، که در حال حاضر در دانشگاه کلمبیا روانشناس است، با انجام یک آزمایش ساده و در عین حال موثر، قصد داشت تا خودکنترلی در کودکان را مطالعه کند.

میشل و همکارانش در این آزمایش که به عنوان آزمایش مارشمالو شناخته می شود، یک بشقاب مارشمالو (کلوچه) به کودکان پیش دبستانی دادند. سپس به هر کودک گفته شد که محقق باید چند دقیقه از اتاق خارج شود، و اگر آن ها منتظر بازگشت او باشند، کودک می تواند دو مارشمالو داشته باشد. اگر کودک نمی توانست صبر کند، زنگی را به صدا در می آورد، محقق بلافاصله باز می گشت، اما او فقط می توانست یک مارشمالو بخورد.

سال ها بعد، تیم تحقیقاتی این بچه ها را پیگیری کرد و دریافت کودکانی که منتظر کلوچه دوم مانئه بودند، 30 سال پس از آزمون اولیه، با نمرات بالاتر در آزمون اس ای تی و شاخص توده بدن پایین تر، در زندگی بهتر عمل می کنند.

بسیاری از ما از اهمیت قدرت اراده آگاه هستیم. با این وجود، یافته های چندین مطالعه در مورد اراده را بررسی خواهیم کرد.

به طور کلی، به نظر می رسد خودکنترلی در مقایسه با هوش، پیش بینی کننده بهتری برای پیشرفت تحصیلی است. همچنین نسبت به کاریزما یک عامل تعیین کننده قوی تری برای رهبری موثر است، و برای رضایت زناشویی مهم تر از همدلی است.

به هر کجا که نگاه کنید افراد با اراده بالاتر:

  • خوشحال ترند
  • سالم ترند
  • در روابط خود رضایت بیشتری دارند
  • در حرفه خود ثروتمندتر و جلوتر هستند
  • توانایی بیشتری برای کنترل استرس، کنار آمدن با تعارضات و غلبه بر مشکلات دارند

نکته اصلی این است: همه ما اراده داریم، و تا حدی از آن استفاده می کنیم. اما اگر به بهبود اراده خود بپردازیم، بیشتر ما به دستیابی به همه اهداف خود نزدیک تر خواهیم بود.

چرا اینگونه هست؟ زمان بررسی مغز انسان فرا رسیده است.

نوروآناتومی اراده

قدرت اراده
Pexels/ Willpower

قشر پیش پیشانی مغز بخشی از مغز ما است، که درست در پشت پیشانی و چشم ما قرار دارد، و مسئول تفکر انتزاعی، تجزیه و تحلیل افکار و تنظیم رفتار است.

وقتی مدیتیشن می کنید یا در مورد افکار متناقض تعمق می کنید، وقتی نتایج انتخاب های خود را پیش بینی می کنید و بین درست و غلط تصمیم می گیرید، به قشر پیش پیشانی خود اعتماد می کنید.

قشر پیش پیشانی مغز چیزهایی را که به آن ها توجه می کنیم، چگونگی بیان شخصیت خود، چیزهایی که درباره آن فکر می کنیم و احساس ما را کنترل می کند. به عبارت دیگر، این قسمت بسیاری از “آنچه را که هستیم” کنترل می کند.

اندازه قشر پیش پیشانی در طول تکامل انسان گسترش یافته است، که نشان دهنده روند طبیعی انتخاب به نفع ادامه رشد و تکامل آن است. در حالی که اندازه مغز در طول پنج میلیون سال گذشته فقط در حدود سه برابر افزایش یافته است، قشر پیش پیشانی مغز در این مدت زمان اندازه خود را شش برابر افزایش داده است.

به عنوان حیوانات اجتماعی منطقی است: ما برای تنظیم رفتار خود بر اساس آنچه برای تعاملات گروهی سالم لازم است، تکامل یافته ایم.

مطالعات نشان می دهد که این قسمت از مغز آخرین بخش در بلوغ است. رشد آن تا حدود 25 سالگی کامل نشده است. به همین دلیل احتمالاً نوجوانان باهوش و معقول هنوز هم رفتارهای پرخطر یا بیش از حد دارند، حتی اگر عواقب بالقوه آن را درک کنند.

رابرت ساپولسکی، یک متخصص مغز و اعصاب در استنفورد، معتقد است که کار اصلی قشر پیش پیشانی ما تشویق مغز برای انجام کارهای سخت تر است. سفارش سالاد به جای استیک، رفتن به باشگاه وقتی دوستانتان در مهمانی های همیشگی هستند، شروع به کار پروژه ای که آرزو داشتید حتی اگر به تعویق انداختن آن آسان تر باشد، و غیره.

ناحیه ای از مغز در نزدیکی سمت چپ بالا مسئول “قدرتِ خواستن (برای بله گفتن)” است که به شما کمک می کند تا کارهای نه چندان سرگرم کننده یا پر استرس را دنبال کنید.

همچنین در سمت راست این ناحیه “قدرتِ نخواستن (برای نه گفتن)” کار می کند، و شما را از انجام هر کار عجولانه یا وسوسه انگیز بازمی دارد.

و منطقه سوم که “من می خواهم (یادآور آنچه واقعاً می خواهید)” را کنترل می کند، در وسط قشر پیشانی قرار دارد و اهداف و خواسته های شما را دنبال می کند. این منطقه بخشی از مغز شما است که وقتی تمام بدن به شما می گوید استیک بخورید تا وقتی که کاملا سیر شوید، به شما یادآوری می کند که شما می خواهید یک زندگی سالم و کامل داشته باشید.

استرس، انتقاد از خود و وسوسه ها از بزرگترین موانع قدرت اراده هستند، در حالی که توجه یکی از بزرگترین متحدان شماست.

چالش اراده شامل تعارض بین دو سیستم است: سیستم شناختی و سیستم آنی و واکنش گرایانه.

آموزش خودتان برای اینکه هنگام تصمیم گیری آگاه باشید – به جای اینکه به طور خودکار عمل کنید – یک استراتژی موثر است. سایر فعالیت های تقویت قدرت اراده شامل ورزش، تغذیه سالم، مدیتیشن و ریلکس کردن است. همه این کارها فعالیت قشر پیش پیشانی و قدرت اراده شما را افزایش می دهد.

هدف اصلی این است که قبل از اقدام به مغز خود آموزش دهید تا کمی مکث و تأمل کند.

وعده پاداش همیشه رضایت یکسانی ندارد. ذهن شما را فریب می دهد تا باور کنید هدف مورد نظر شما همان چیزی است که شما را خوشحال می کند. اما رضایت طولانی مدت ریشه در توانایی شما برای پرهیز از کارهایی که شما را از اهداف و ارزش هایتان دور می کند، دارد.

بیشتر بخوایند: سرایت عاطفی و قدرت اجتماعی احساسات بیان شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.