روش های درمان مرتبط با عزت نفس

عزت نفس

صرف نظر از اینکه زندگی ما را به کجا می برد، ما باید همیشه با خود روبرو شویم. بنابراین، می توانیم رابطه با خود را بهترین رابطه مطلق برای خود قرار دهیم. این مقاله، افراد را در ایجاد عزت نفس راهنمایی می کند، که به عنوان “یک نظر واقع بینانه و قدردانانه از خود” تعریف می شود. همچنین روش های مختلف درمان مرتبط با عزت نفس ، فعالیت ها و نکاتی برای بهبود آن و ساختارهای مرتبط نیز ارائه شده است.

انواع درمان های مرتبط با عزت نفس

در حالی که رویکردهای مرتبط با عزت نفس ممکن است در اکثر انواع درمان های بهداشت روانی گنجانده شود، اما در موارد ذکر شده زیر به طور ویژه ای موثر می باشد.

رفتار درمانی شناختی

رفتار درمانی شناختی یک رویکرد درمانی مرتبط با عزت نفس اثبات شده است که به تأثیر افکار و رفتارها بر احساسات فرد در یک شرایط خاص می پردازد. رفتار درمانی شناختی این امکان را فراهم می کند که فرایندهای یادگیری غیر تطبیقی با فرآیندهای مثبت و مطابق با اهداف فرد جایگزین شوند.

از آنجا که عزت نفس توسط عوامل شناختی تأمین می شود، رفتار درمانی شناختی به ویژه برای تقویت عزت نفس مناسب است. رفتار درمانی شناختی که اغلب با روش های مختلفی مانند بازسازی شناختی و مدیتیشن همراه است، برای درمان طیف گسترده ای از مسائل روانشناختی موثر شناخته شده است.

مشاوره انسان دوستانه / متمرکز بر درمانجو

این رویکرد در ابتدا توسط کارل راجرز، که بعداً درمان متمرکز بر درمانجو را بنیان نهاد، توسعه یافت و مبتنی بر این فلسفه است که افراد از قبل از ویژگی های لازم برای شکوفایی برخوردار بوده اند.

مشاوره انسان دوستانه / متمرکز بر درمانجو با تشویق کنجکاوی، خلاقیت، همدلی و شهود، از درمانجو در دستیابی به توانایی کامل خود پشتیبانی می کند. تحقیقات نشان داده است که درمان انسان گرایانه پیشرفت های بزرگ و پایداری را در عملکرد روانشناختی ایجاد می کند.

درمان عقلانی هیجانی

روانشناس شناختی به نام آلبرت الیس، درمان عقلانی هیجانی را برای درمان آشفتگی با پرداختن به تفکر غیر منطقی یا معیوب ایجاد کرد. تمرکز چنین درمانی بر خود وضعیت نیست، بلکه بر اعتقاد مشتری در مورد آن وضعیت است.

پزشک بالینی به درمانجو کمک می کند تا ارزیابی شناختی خود را از چگونگی به نتیجه رسیدن یک رویداد بررسی کند. این یک رویکرد فعال و هدایتگرانه است که ثابت شده برای درمان طیف وسیعی از مسائل و همچنین به طور خاص برای افزایش عزت نفس موثر است.

درمان مبتنی بر ذهن آگاهی

مشاوره مبتنی بر ذهن آگاهی برای افزایش آرامش در عین حذف قضاوت های منفی طراحی شده است. این روش بر اساس فلسفه بودایی و یک روند ذهنی “مشخص شده توسط آگاهی بی قضاوت از لحظه فعلی” است.

این روش که شامل انواع مختلف مدیتیشن است، یک روش مرتبط با عزت نفس است که برای درمان مشکلات عاطفی و روانی متعددی موثر است.

روایت درمانی

مشاوران روایت درمانی به صورت مشارکتی با مراجعین کار می کنند تا چگونگی تأثیر داستان هایی را که درباره خود می گوییم، بر ادراکات و رفتارهای ما بیان کنند. وقتی روایت شخصی آسیب زننده می شود، درمانگر از درمانجو در نوشتن مجدد داستان خود حمایت می کند.

تحقیقات مشخص کرده اند که مشاوره روایی برای کاهش باورهای منفی درباره خود مرتبط با بیماری روانی و همچنین افزایش عزت نفس بسیار موثر است.

عزت نفس
Pexels/ Self-esteem Therapy

برخی از تمرینات مرتبط با افزایش عزت نفس برای گروه درمانی

تحقیقات بالینی نشان داده است که گروه درمانی یک روش موثر برای درمان انواع موضوعات مانند افسردگی، اعتیاد و اضطراب است.

گروه درمانی با ارتقای برقراری ارتباط با سایر افرادی که مشکلات مشابهی دارند، احساس انزوا را کاهش می دهد. همچنین افراد را قادر می سازد تا از دیدگاه های متعدد بهره مند شوند. تمرینات مختلفی ممکن است برای به حداکثر رساندن اثر بخشی گروه درمانی استفاده شود. در زیر چند مثال آورده شده است:

گرم گرفتن

گرم گرفتن برای کاهش بی حوصلگی و صحبت کردن افراد بسیار مناسب است. انواع مختلفی از تکنیک های گرم گرفتن وجود دارد، به طور مثال همه افراد چیزی غیر منتظره یا شوخ طبعانه درباره خود به اشتراک بگذارند.

راه دیگر برای شکستن یخ فضای موجود این است که هر شخص چهار صفت توصیف کننده خود را بیان کند، مانند “نام من علی است، و من چشم آبی، ریاست طلب، شجاع و بزرگ دل هستم.”

قدرشناسی

در این راستا، اعضای گروه در مورد معنای قدردانی برای آن ها و همچنین موارد خاصی که از آن ها قدردانی می کنند، بحث می کنند. با انجام این کار، در حالی که چیزهای خوب زندگی خود را به افراد یادآوری می کنید، جو شکرگزاری نیز ایجاد می شود. قدردانی و شکرگزاری به خاطر داشته های خود یکی از روش های درمانی مرتبط با عزت نفس است.

هیپنوتیزم

هیپنوتیزم روشی موثر برای تأثیرگذاری بر فرآیندهای شناختی و عاطفی مانند عزت نفس با ایجاد یک حالت آگاهانه است. ممکن است هیپنوتیزم در یک محیط گروهی به کار گرفته شود، که مزیت دسترسی یک باره افراد بیشتر را داراست.

تعریف و تمجید

تعریف کردن راهی آسان برای زیباتر شدن روز یک شخص و ارتقای عزت نفس است. یکی از راه های استفاده از تعریف و تمجید در گروه درمانی این است که هر شخص در مورد ویژگی های مثبت همه افراد گروه صحبت می کند.

به اشتراک گذاری موفقیت

وقتی اعضای گروه موفقیت های خود را به اشتراک می گذارند، این کار آن ها دیگران را قادر می سازند ببینند که نتایج مثبت در واقع امکان پذیر است. علاوه بر این، شنیدن بازخورد مثبت گروه تقویت کننده عزت نفس است.

ذهن آگاهی

فعالیت های ذهن آگاهی مانند ورزش های آرامش بخش و تنفس عمیق به راحتی در گروه اجرا می شوند، و به اعضای گروه کمک می کنند تا در طول جلسات آرامش بیشتری داشته باشند. در کنار تمرینات آرام سازی، یوگا گزینه عالی دیگری برای گروه درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی است.

اگر می خواهید یک زندگی شاد همراه با روابط معنادار را تجربه کنید، ابتدا باید به درون خود نگاه کنید. احساسی که نسبت به خود دارید، روی هر کاری که انجام می دهید تأثیر دارد.

روانشناسان این موضوع را می دانند، به همین دلیل روش های درمان مرتبط با عزت نفس در بین متخصصان بهداشت روان اولویت اصلی است. خوشبختانه، آن ها ابزارهای موثر بی شماری در اختیار دارند.

بیشتر بخوانید: مراقبت های فردی درمانگران برای جلوگیری از فرسودگی شغلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.