تکنیک های ذهن آگاهی برای کاهش استرس

تکنیک های مدیتیشن ذهن آگاهی زیادی شامل روش های مرسوم مانند پاکسازی ذهن، و انواع روش های مختلفی که لزوماً شبیه مدیتیشن نیستند (مانند مسواک زدن دندان ها یا شستن ظرف ها) وجود دارد که می تواند برای کاهش استرس و ایجاد آرامش، موثر باشد. در واقع، هر فعالیتی که کاملاً بی طرفانه در آن حضور داشته باشید، می تواند به عنوان مدیتیشن ذهن آگاهی محسوب شود، و هنگامی که به طور منظم تمرین شود، می تواند مزایای ذهن آگاهی را به زندگی شما منتقل کند.

ذهن آگاهی یک وضعیت ذهنی است که شامل تمرکز کامل روی آگاهی شما در لحظه حاضر است. زمانی که ذهن آگاهی را یاد بگیرید، افکار، عواطف و احساسات خود را بدون قضاوت تصدیق می کنید و می پذیرید.

فازغ از این که به تازگی شروع به تمرین مدیتیشن ذهن آگاهی کرده اید، و نیاز به راهنمایی دارید، یا در این کار حرفه ای و باتجربه هستید، و به دنبال تکنیک های جدید ذهن آگاهی هستید، در این قسمت پنج رویکرد برای مدیتیشن ذهن آگاهی گردآوری شده، که می توانید آن ها را در زندگی خود امتحان کنید. همه این تکنیک ها، مثالهایی را ارائه می کنند که به شما می آموزند چگونه از هر آنچه که در محیط اطراف خود دارید، به عنوان ابزاری برای کمک به پایداری ذهن و کاهش استرس خود استفاده کنید.

صداها

در حالی که بسیاری از مردم بر این باورند که یک محیط آرام برای یک جلسه مدیتیشن موفق بسیار مهم است، ممکن است احساس کنید تمرکز روی صداهای موجود در محیط برای شما مفیدتر است. به عنوان مثال، این صدا می تواند صدای چرخش ماشین لباسشویی باشد. هر چه که باشد، به طور آگاهانه بر تن و کیفیت صدا تمرکز کنید. همچنین موسیقی به عنوان یک ابزار تمرکزی مفید در مدیتیشن ذهن آگاهی، می تواند فواید دیگری مانند ایجاد انرژی صبحگاهی یا آرامش در شب، داشته باشد.

نکته اصلی یافتن مواردی است که برای شما کاربرد دارد. ممکن است برخی افراد به این نتیجه برسند که اتاق آرام بهترین چیز برای آن ها است، در حالی که برخی دیگر می دانند تمرکز روی موسیقی مورد علاقه شان برای آن ها مؤثرتر است.

احساسات

تمرکز و توجه بی طرفانه به احساسات جسمی در بدن، چه در داخل و خارج آن مانند هوای روی سطح پوست، یا احساس نفس کشیدن هنگام خروج هوا از سوراخ بینی، همگی می توانند شما را در زمان حال قرار دهند، و منجر به یک تجربه عمیق مدیتیشن شوند. یک مزیت این است که می توانید با استفاده از هر روشی مانند ماساژ، یک تکنیک مبتنی بر احساسات را تمرین کنید، که در آیورودا ،آبیانگا نامیده می شود.آبیانگا یک روش برای ماساژ با روغن گرم است، که می تواند یک روش درمانی آرامش بخش برای مراقبت فردی باشد، به خصوص اگر به صورت روزانه انجام شود. روی آنچه که در طول این ماساژ احساس می کنید، مانند گرمی روغن یا فشار ملایم انگشتان روی پوست خود، تمرکز کنید. درک این احساسات یک تمرین ذهن آگاهی برای کاهش استرس خواهد بود.

افکار

نکته اصلی ذهن آگاهی این است که از آنچه در لحظه حاضر اتفاق می افتد، آگاه باشیم، بدون اینکه قضاوتی در مورد آن آگاهی داشته باشیم. طبیعی است که ذهن شما باید هنگام مدیتیشن فعال بماند، اما سعی کنید افکار خود را مانند ابرهایی که از کنار آن عبور می کنند، مشاهده کنید. سعی کنید به افکار خود وابسته نشوید، یا به آن ها پیله نکنید. این کار فضا را برای ذهن فراهم می کند، تا تمام آنچه را برای پردازش لازم است، هضم کند. در حالی که می توانید بدون قضاوت یا برچسب گذاری، شاهد این افکار باشید.

نفس کشیدن

نفس کشیدن یکی از معدود موارد ثابت زندگی، با الگوی ذاتی دم و بازدم است، که آن را به ابزاری مفید در مدیتیشن تبدیل می کند. همین عمل آگاهی از نفس کشیدن خود می تواند منجر به تنفس عمیق و رضایت بخش از دیافراگم شما شود، که در مقایسه با تنفس کوتاه و خفه شده از قفسه سینه که ممکن است باعث ایجاد اضطراب شود، می تواند شما را به آرامش جسمی و عاطفی برساند.

مزه کردن

مزه کردن
Pexels/ Tasting

افراد غالباً هنگام استرس به طور غریزی از حس چشایی خود به عنوان یک روش ذهن آگاهی برای کاهش استرس استفاده می کنند، خواه از روی عادت ملچ ملوچ می کنند، یا نیاز به شیرینی را که توسط کورتیزول ایجاد می شود، ارضا می کنند. اما حس چشایی می تواند یک مکمل سالم و مؤثر برای تمرینات ذهن آگاهی باشد.

خوردن به طور آگاهانه شامل جویدن آرام، قرار دادن چنگال روی میز بین هر لقمه، و آگاهی از مزه چیزهایی که می خورید، می باشد. در حین غذا خوردن مراقب باشید تا هر چیزی مانند تلویزیون یا تلفن همراه تان باعث حواس پرتی شما نشود. تمرکز به معنای حضور در هنگام غذا خوردن است. این کار منجر به خوردن سالم تر می شود. زیرا ذهن و بدن از روند آن آگاه تر هستند. همچنین انجام این کار می تواند به جلوگیری از پرخوری کمک کند. زیرا شما وقتی که می دانید سیر شده اید، نسبت به زمانی که صرفا از روی عادت می خورید، آگاه تر هستید. با تمرکز روی طعم غذا، تجربه غذا خوردن، و احساسات بدنتان زودتر احساس سیری می کنید.

سخن آخر

از آنجایی که کلید توسعه یک تمرین ذهن آگاهی قوی، سازگاری است، بهتر است تکنیک های متنوعی را امتحان کنید، و روش یا روش هایی را پیدا کنید که برای شما بهتر جواب می دهند. هر تکنیکی که به شما امکان می دهد توجه خود را روی زمان حال معطوف کنید، می تواند در تمرین ذهن آگاهی به شما کمک کند. به یاد داشته باشید که نیازی به تنظیمات گزاف و تخیلی ندارید. به صداها، احساسات، طعم ها، و ذهن و بدن خود نگاه کنید، تا به کاهش استرس و افزایش آرامش خود کمک کنید. افزودن لحظاتی از ذهن آگاهی برای کاهش استرس به فعالیت های روزمره می تواند به شما کمک کند تا این روش مدیتیشن را در برنامه روزمره خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید: سرگرمی های جالب برای کاهش استرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.