تاثیر منفی اشکال نازک به شکل بدن انسان روی تبلیغ محصولات

اصل نورومارکتینگ:
قرار گرفتن در معرض اشکال نازک و مانند انسان به طور ناخودآگاه بر مصرف کنندگان دارای اضافه وزن تأثیر می گذارد تا تصمیم های پرهزینه تری را اتخاذ کنند.

کاربرد:
دریابید که چگونه اشکال خاصی از بسته بندی محصول یا تبلیغات می تواند بر رفتار مصرف کننده و چگونگی استفاده از این دانش به روشی اخلاقی تأثیر بگذارد.

ارتباط شما با کلمه نازک چیست؟ انضباط؟ زیبایی؟ سلامتی؟ این جای تعجب ندارد. تبلیغ کنندگان ، صنعت فیلم و رسانه های اجتماعی هر روز این انجمن ها را تقویت می کنند و باعث می شوند باور کنیم نازک بودن کار سختی است و همه افراد لاغر میشوند به شرط داشتن دیسیپلین کافی. در جوامع غربی ما حتی یک رابطه کلیشه ای بین وزن یک شخص و ارزش اقتصادی آنها ، مانند موفقیت و دستاورد مالی مشاهده می کنیم. برعکس ، افرادی که از شاخص توده بدنی بالا (BMI) برخوردار هستند ، تمایل دارند تصویر بدنی منفی در مورد خود داشته باشند و بیشتر تحت تأثیر این استانداردهای ایده آل قرار می گیرند.

چاق بودن
Google/Fat curves people

ماریزابل رومرو و آدام کریگ در سری آزمایشات اخیر خود ثابت کردند که این کلیشه ها و انجمن ها می توانند تأثیر ناخودآگاه بر رفتار مصرف کننده بخصوص برای افراد دارای اضافه وزن داشته باشند. آنها دریافتند که حتی یادآوری ظریف و ایده آل بدن لاغری بر روند تصمیم گیری مصرف کنندگان با BMI بالا تأثیر می گذارد.

این اثر چگونه کار میکند؟

خودکارآمدی و مقایسه اجتماعی سازوکارهای اساسی این پدیده هستند. رومرو و کریگ اظهار داشتند که از آنجا که “مقایسه اجتماعی رو به بالا می تواند به ویژه باعث کاهش نفس و منجر به ارزیابی منفی خود شود ، مصرف کنندگان که شکلی نازک و شبیه به انسان می بینند ، قضاوتهای مربوط به خود کارآیی منفی را خواهند داشت – به ویژه اگر در این حوزه عملکرد نادرستی داشته باشند”. بنابراین به دلیل اینکه افراد دارای BMI بالا تفاوت بزرگی را بین شکل نازکی که می بینند و تصویر بدن خود را درک می کنند ، نسبت به توانایی های خود احساس بدی می کنند ، بنابراین احساس کمتری در مدیریت تکانه های خرج کردن و تصمیم گیری های افراطی تر می کنند.

چرا محصولات لوکس اما با کیفیت پایین طرفدار خاص خود را دارند؟ در این مقاله بیشتر در این مورد بخوانید

یک نمونه جالب از آزمایش های انجام شده ، انتخاب بین یک بطری آب گرانقیمت فیجی و یک بطری آب نام تجاری فروشگاه ارزان قیمت است. مصرف کنندگان با BMI بالا پس از دیدن شکل نازک ، اولویت روشنی برای کالای گران قیمت تر نشان دادند. در آزمایش دیگری رومرو و کریگ نشان دادند که مصرف کنندگان دارای اضافه وزن احتمالاً با استفاده از کارت اعتباری خود کالای الکترونیکی را خریداری می کنند ، گرچه می دانستند که ظرف سه ماه آینده قادر به بازپرداخت اقساط نخواهند بود. قرار گرفتن در معرض اشیاء نازک به شکل انسانی ، بر آنها تأثیر پذیرفت تا تصمیمات مالی افراطی تری بگیرند.

مثالهای دنیای واقعی

این یافته ها به یک فضای واقعی خرید ترجمه شده اند و می توانند تأثیر بسزایی داشته باشند. شکل های انسانی مانند همه چیز موجود است ، به عنوان مثال در بسته بندی محصولات و تزئینات فروشگاه. از این دو بطری کوکاکولا به عنوان نمونه استفاده کنید و شکل آنها را مقایسه کنید.

محصولات با بسته بندی شبه انسانی
Google/CocaCola Coke

تفاوت را تشخیص می دهید؟ طبق تحقیقات انجام شده ، مصرف کنندگان دارای اضافه وزن بیشتر احتمال دارد نوشابه معمولی بخرند ، و نه نوشابه رژیمی. بیایید بزرگتر فکر کنیم با استفاده از اصول این تحقیق ، مصرف كنندگان دارای اضافه وزن حتی می توانند تحت تأثیر تصمیمات مالی پرخطرتر مانند خرید محصولات بسیار گران قیمت با استفاده از كارت اعتباری خود قرار گیرند. بنابراین اگر بدانیم که صرف حضور یک شکل انسانی می تواند آن کلیشه ها را فعال کرده و بر کنترل خود مالی تأثیر بگذارد ، این یافته های چگونه به بازاریابها و تبلیغ کننده ها کمک میکند؟

اصول اخلاقی پشت این تحقیق

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از 39٪ از بزرگسالان در سراسر جهان دارای اضافه وزن هستند. این به معنی 1.9 میلیارد نفراست. این یک گروه بزرگ و آسیب پذیر است که طبق این تحقیق به راحتی می توان از آن تأثیر پذیرفت. این محققان خود اثرات مطالعه خود را خطرناک می دانند: “بازاریابان مدت هاست که از مدل ها ، فرم ها و طرح های باریک برای ارتقاء منافع اقتصادی و اجتماعی استفاده می کنند. با این وجود ، تصمیمات طراحی آنها ممکن است باعث شود مصرف کنندگان دارای اضافه وزن ، که فاقد شناسایی با استانداردهای ایده آل هستند ، تصمیمات پرهزینه تری اتخاذ کنند.

این کمپین با فراهم کردن بطری های شستشوی بدن که ظاهراً متناسب با نوع بدن آنها است ، قصد دارد نشان دهد که که زنها فارغ از سایز بدنشان انسانهای توانمندی هستند. با این حال ، این کمپین ممکن است اثر ناخواسته ای داشته باشد که زنان دارای اضافه وزن بیشتر از بدن خود آگاه شوند و از این رو باعث کاهش خودکارآمدی آنها می شوند.

بنابراین باید شدیداً پیشنهاد شود که تبلیغ کنندگان از یک سو باید با تأکید بر ارتباط بین وزن ، خودکنترلی و دستیابی مالی ، محتاط باشند. اما از طرف دیگر باید این هشداری برای مصرف کنندگان باشد که این نشانه ها ممکن است به طور ناخودآگاه بر رفتار هزینه آنها تأثیر بگذارد. زیرا فقط یک بار که از آن تأثیرات آگاهی داشته باشیم می توانیم بر اساس آن عمل کنیم.

از طرف مثبت ، یافته های این تحقیق همچنین می تواند به شیوه ای اخلاقی مورد استفاده قرار گیرد تا در واقع از افراد دارای اضافه وزن در دستیابی به یک سبک زندگی سالم تر و احساس بهتر نسبت به خود حمایت کنند. تولیدکنندگان محصولات مرتبط با سلامتی و ارائه دهندگان برنامه هایی برای کاهش وزن به عنوان مثال می توانند از نتایج این تحقیق برای تبلیغ محصولات خود استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.