تأثیر کمک کردن به دیگران بر افزایش رضایت از زندگی و کاهش استرس

براساس بررسی سالانه انجمن روانشناسی آمریکا، استرس یک تجربه کاملاً رایج برای همه است. علاوه بر این، بسیاری از مردم در شرایط فراتر از توانایی های خود، احساس استرس می کنند. با وجود کار، مسائل مالی، استرس خانوادگی و دیگر موانع، احساس سردرگمی، نا امیدی و خستگی به سادگی امکان پذیر است. شاید تا به حال، تکنیک های زیادی مانند مدیتیشن و یوگا را برای کاهش استرس خود به کار گرفته باشید. اما، روش دیگری نیز وجود دارد که احتمالا تا به حال آن را امتحان نکرده اید: این روش گرفتن دست یاری به سوی افراد نیازمند و کمک کردن به دیگران است.

در ابتدا شاید چنین به نظر برسد که کمک کردن به دیگران و اختصاص دادن زمان و توجه تان به آنها صرفا باعث شلوغ تر شدن برنامه زمانی شما می شود، اما تحقیقات نشان می دهد که کمک کردن به دیگران برای سلامت روانی و فیزیکی شما مفید خواهد بود.

در این قسمت مروری بر آنچه که علم در مورد استرس و نوع دوستی می گوید، و همچنین ایده های خوبی که برای کمک به دیگران و احساس رضایت و خشنودی مفید هستند، ارائه شده است.

توجه به نیازهای دیگران با استرس کمتر مرتبط می باشد.

برای آشنایی با نحوه کمک کردن به دوستانتان در زمان بحران، این مقاله را بخوانید

بازخورد استرس در سلامت فرد

مطالعه ای در سال 2015 در مجله علوم روانشناسی کلینیکی منتشر شد که مطابق آن کمک کردن به دیگران می تواند باعث کاهش استرس شود. اگرچه این مطالعه، یک تحقیق کوچک بود، اما نتایج قابل توجهی داشت.

تعداد 77 نفر از بزرگسالان از 18 تا 44 سال در این مطالعه شرکت کردند. هر شب، یک تماس خودکار دریافت می کردند که از آنها می خواست تا یک پرسشنامه روزانه را پر کنند.

در این پرسشنامه ها، در مورد اتفاقات پر استرس در طول روز، مانند رفت و آمدها، مسئولیت در خانه و محل کار و امور مالی، از شرکت کنندگان سوالاتی پرسیده شده بود.

همچنین از شرکت کنندگان خواسته شده بود تا به رفتارهای خوب و مفید خود، هر گونه حرکت کوچک حاکی از مهربانی که انجام داده اند، و احساساتشان در ارتباط با این رفتارها توجه داشته باشند.

محققان دریافتند شرکت کنندگانی که فعالیت های محبت آمیز بیشتری در طول روز خود داشتند، احساس استرس کمتری را تجربه می کردند. این در حالی است که روزهایی که آنها نتوانستند فعالیت های محبت آمیز خود را کامل کنند، استرس و احساس منفی بیشتری را گزارش کردند.

این مطالعه نشان داد که با انجام کارهای خوب برای هم، می توانیم به یکدیگر در مدیریت استرس و داشتن احساس بهتر کمک کنیم.

در حالی که مطالعات بیشتری برای تجزیه و تحلیل این تئوری مورد نیاز است، اما پیامدهای امیدوار کننده ای برای افراد با سطح استرس بالا دارد.

کارهای نیک کوچک

نکته جالب این است که برای نشان دادن و همچنین رسیدن به نوع دوستی، نیازی به سرمایه زیاد یا وقت آزاد فراوان نیست. یک عمل کوچک مانند نگه داشتن درب برای یک فرد غریبه نیز، می تواند باعث کاهش استرس در فرد شود.

در این قسمت چند عمل ساده ای که با انجام آنها برای کمک کردن به دیگران، سطح استرس شما کاهش یافته، و شرایط بهزیستی شما بهبود خواهد یافت، ارائه شده است:

هزینه چیزهایی را برای دیگران حساب کنید

به عنوان مثال، زمانی که در مقابل پنجره پرداخت عوارضی قرار دارید، می توانید هزینه عوارض ماشین پشت سرتان را نیز پرداخت کنید. این حرکت فقط مقدار اندکی پول نیاز دارد. وقتی شخص پشت سر شما به پنجره عوارضی می رسد، و از این کار مطلع می شود، یک سورپرایز دلپذیر را بابت این حرکت شما تجربه می کند.

داشته ها و توانایی های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

گاهی اوقات اختصاص دادن بعد از ظهر خود برای پخت و پز مقدار ی غذا برای همکارانتان، می تواند روز آن ها را بسازد. اگر آشپزی و پخت و پز کار مورد علاقه شما نیست، یا اجازه ندارید از بیرون به محل کار خود غذا بیاورید، می توانید کارهای دیگری برای به اشتراک گذاشتن استعداد، مهارت، مهربانی و داشته های خود، انتخاب کنید.

تقسیم داشته ها و توانایی های خود، یک روش ساده و سخاوتمندانه برای کمک کردن به دیگران است.

به فکر دیگران بودن به خودی خود نشان می دهد که دیگران برای شما اهمیت دارند. به عنوان مثال، اگر شما و گروهی از دوستانتان باهم به یک کنسرت می روید، یک جفت محافظ گوش اضافی با خود بردارید. در طول فصل سرما و سرما خوردگی، همیشه تعدادی دستمال اضافی با خود به همراه داشته باشید.

هنگام مسافرت، یک سیم یا شارژر اضافی با خود به همراه داشته باشید تا در صورت لزوم، به کسی که در فرودگاه به آن نیاز دارد، قرض دهید.

وسایل خود را اهدا کنید

زمانی را به تمیز کردن کمد و قفسه های خود اختصاص دهید، و لباس ها، اسباب بازی ها و کتاب هایی که به آنها نیازی ندارید، جدا کرده و به دیگران اهدا کنید. سازمان های زیادی در جامعه وجود دارند که به این نوع اقلام و اجناس نیاز دارند.

اهدا کردن
Pexels/Donating

سازمان ها معمولا می توانند لیستی از اقلامی که نیاز دارند، و همچین آن دسته از وسایلی که به درد آنها نمی خورد، در اختیار شما بگذارند. با یتیم خانه های محلی، کلیساها و سازمان های مذهبی، مراکز جوانان، خانه های گروهی، زندان ها و مشاغل دیگر مرتبط با آنها در تماس باشید.

در صورت تماس، برخی از این مکان ها می توانند شخصی را انتخاب کنند تا برای تحویل گرفتن و همچنین تخلیه وسایل اهدایی با شما ملاقات کنند.

با اهدا کردن وسایلی که نیازی به آن ها ندارید، علاوه بر سهیم شدن در کمک کردن به دیگران، قدردان داشته های خود نیز خواهید بود.

کارهای داوطلبانه انجام دهید

خواه یک عکاس، طراح سایت، یا حتی یک آشپز باشید، عرضه مهارت ها و اختصاص دادن زمان تان در جامعه یک روش عالی برای کمک کردن به دیگران است.

مکان های غیرانتفاعی محلی همیشه به کمک نیاز دارند، و معمولا روش های زیادی برای ارائه کمک هایتان به آنها وجود دارد. فرقی ندارد که زمان، مهارت و یا پول خود را برای کمک کردن عرضه کنید، این مکان ها بر حمایت و سخاوتمندی جوامعی که در آن خدمت می کنند، تکیه دارند.

برای کمک مستقیم به این گونه مکان ها این شانس وجود دارد که در یتیم خانه های محلی، نجات حیوانات و آشپزخانه ها کارهای داوطلبانه انجام دهید. همچنین، بسته به مهارت های شما، ممکن است بتوانید به سازمان ها یا گروه هایی در زمینه کتابداری، برنامه ریزی و طراحی وبسایت، کمک کنید.

اگر تخصیص زمان برای شما امکان پذیر نباشد، می توانید از طریق جمع آوری کمک های مالی دیگران و یا اهدای پول به این گونه سازمان ها کمک کنید.

عشق و محبت خود را ابراز کنید

بهترین چیزها در زندگی رایگان هستند، و برای این کار کافیست تا بخندید، دیگران را در آغوش بگیرید، و کارهایی که نشانگر توجه و قائل بودن ارزش به دیگران است، انجام دهید. همین کارهای به ظاهر ساده می توانند روشی برای کمک کردن به دیگران باشند.

قرار نیست که لزوما وقت یا پول خود را برای کمک کردن به دیگران اختصاص دهید. حتی همدردی و همدلی کردن با دیگران، می تواند نشان دهنده حمایت و پشتیبانی شما از دیگران باشد، و احساس امنیت را در آن ها، و متعاقبا احساس رضایت را در شما ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.