بهترین توصیه ها برای حفظ و بهبود سلامت مغز

سلامت مغز

در آوریل 2015، موسسه پزشکی گزارشی جدید در مورد کارهایی که افراد مسن می توانند برای سالم نگه داشتن مغز خود انجام دهند، منتشر کرد. در این گزارش آمده است که چاقی احتمالاً خطر زوال شناختی را افزایش می دهد. در همان ماه، یک مطالعه بزرگ در مجله پزشکی لانست بریتانیا نشان داد که کمبود وزن در سنین میانسالی و کهنسالی با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است. گیج شدید، درسته؟ نگران نباشید، شما تنها نیستید. این تنها یک نمونه از گزارش های علمی است که عناوین خبری متناقضی را منتشر می کنند. آیا بازی های ذهنی برای تقویت حافظه مفید هستند؟ آیا وزنه زدن و تمرین یوگا در بهبود سلامت مغز افراد تفاوتی ایجاد می کنند؟ آیا برخی غذاها می توانند خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهند؟

به نظر می رسد ما تقریباً هر روز شاهد یک مطالعه جدید با تحولی متفاوت در مورد بهبود سلامت مغز هستیم. در نظرسنجی انجمن بازنشستگان آمریکا در سال 2015 بر روی بیش از 1500 بزرگسال، 98 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که حفظ یا بهبود سلامت مغز برای آن ها مهم است. با این حال، این نظرسنجی همچنین نشان داد که بسیاری از مردم نمی دانند چه کار کنند تا بتوانند مغز خود را سالم نگه دارند.

برای کمک به افراد برای درک بهتر اینکه چه چیزی برای حفظ و بهبود سلامت شناختی مؤثر است و چه چیزی مؤثر نیست، انجمن بازنشستگان آمریکایی، شورای جهانی سلامت مغز -یک همکاری مستقل برای بررسی شواهد و ارائه توصیه هایی در مورد نحوه حفظ سلامت افراد- را تشکیل داد. برای گسترش دسترسی بین المللی ما، شورای جهانی سلامت مغز با همکاری ** گروهی از دانشمندان، پزشکان، محققان و متخصصان سیاست گذاری در سراسر جهان را جمع آوری می کند تا نظرات علمی با توصیه های مبتنی بر شواهد در زمینه ای قابل درک را ایجاد کنند. از سال 2016، شورای جهانی سلامت مغز چهار گزارش منتشر کرده است که به برخی از رایج ترین سوالات مردم در مورد نحوه حفظ سلامت مغز پاسخ می دهد.

  • فعالیت بدنی و سلامت مغز: ورزش در واقع تأثیر مثبتی بر سلامت مغز دارد. کارشناسان شورای جهانی سلامت مغز می گویند شواهد علمی نشان می دهد افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، تغییرات مفیدی در ساختار و عملکرد مغز خود نشان می دهند، و افرادی که سبک زندگی فعالی دارند، کمتر در معرض خطر زوال شناختی قرار دارند.
  • ارتباط مغز و خواب: خواب برای حفظ و بهبود سلامت مغز حیاتی است، و افرادی که در استراحت شبانه خود مشکل دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به زوال عقل، افسردگی، بیماری های قلبی، چاقی، دیابت، صدمات ناشی از افتادن و سرطان قرار دارند. شورای جهانی سلامت مغز توصیه می کند که مردان و زنان 50 سال به بالا هر شب هفت تا هشت ساعت بخوابند و نکات خاصی را برای این امر ارائه می دهد. زیرا با افزایش سن داشتن یک خواب منظم می تواند چالش برانگیزتر باشد.
  • مشارکت اجتماعی و سلامت مغز: دوستان صمیمی و روابط عاشقانه می توانند به حفظ مهارت های فکری و کاهش سرعت زوال شناختی کمک کنند. از جمله موارد دیگر که شورای جهانی سلامت مغز توصیه می کند این است که افراد سعی کنند یک گروه از دوستان خود را حفظ کنند، برای کمک به دیگران داوطلب شوند، فعالیت های جدید را امتحان کنند و بر مهم ترین روابط خود تمرکز کنند.
Pexels/ Social Engagement
  • مغز خود را درگیر کنید: در مارس 2017، متخصصان شورای جهانی سلامت مغز گرد هم آمدند تا در مورد تاثیر فعالیت های محرک شناختی بحث کنند -تمریناتی که توانایی تفکر افراد را به چالش می کشد. آن ها توافق کردند که مغز می تواند در طول زندگی فرد به توسعه سلول های عصبی جدید و ارتباطات عصبی ادامه دهد، که با انجام فعالیت های تحریک کننده به مغز کمک می کند. اما این ادعا که “بازی های ذهنی” می تواند سلامت مغز را حفظ و بهبود بخشد، اغلب اغراق آمیز است.
  • تغذیه: تا پایان ژانویه 2018، شورای جهانی سلامت مغز گزارش جدیدی در مورد سلامت و تغذیه مغز منتشر کرد. آیا خوردن و نوشیدن می تواند بر حافظه و مهارت های تفکر شما تأثیر بگذارد و حتی خطر زوال عقل را کاهش دهد؟ پس از تهیه گزارش در مورد تغذیه، مقالاتی برنامه ریزی شدند که ارتباط ویتامین ها و مکمل ها، سلامت روانی و استرس را بررسی می کنند.

خوردن یک رژیم غذایی سالم و مفید برای مغز، در حفظ حافظه و مهارت های فکری با افزایش سن تفاوت ایجاد می کند. نظرسنجی سلامت مغز و تغذیه انجمن بازنشستگان آمریکایی در سال 2017 با شرکت بیش از 2000 آمریکایی بالای 40 سال نشان داد که بزرگسالانی که مقدار توصیه شده میوه و سبزیجات را مصرف می کنند، مغز سالم تری دارند و از سلامت روانی بهتری نسبت به افرادی که از غذاهای سالم استفاده نمی کنند، برخوردارند. و هرچه میوه و سبزیجات بیشتری بخورند، سلامت مغز و سلامت روانی آن ها بهتر خواهد بود. به نظر می رسد که برای حفظ و بهبود سلامت مغز خود ممکن است لازم باشد شیرینی جات و شکلات را حذف و غذاهای سالم تری را جایگزین آن ها کنیم.

بیشتر بخوانید: طبیعت: دستورالعملی برای سلامت روانی بهتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.