بهبود فردی به واسطه حذف اشتباهات

در بسیاری از موارد، پیشرفت و بهبود فردی به معنای انجام کارهای درست بیشتر نیست، بلکه جلوگیری از ارتکاب اشتباهات بیشتر است. برای درک بهتر بهبود فردی به واسطه حذف اشتباهات، سفری به ژاپن خواهیم داشت.

  • موردی نادر مربوط به مجموعه ای از تلویزیون های ژاپنی

در دهه های پس از جنگ جهانی دوم، صنعت تولید در آمریکا رونق گرفت. سال ها شرکت های آمریکایی از نظر وسعت و سودآوری رشد کردند، حتی اگر محصولات زیادی با کیفیت متوسط تولید می کردند.

این منبع درآمد باد آورده از دهه 1970 روند نزولی خود را شروع کرد. شرکت های ژاپنی تعدادی تغییر شگفت آور را انجام دادند که به آنها کمک کرد تا همتایان آمریکایی خود را شکست دهند. همانطور که یکی از مقاله های نیویورکر گفته است:

“شرکت های ژاپنی بر چیزی تأکید داشتند که به” تولید ناب “معروف شد، و بی امان به دنبال حذف انواع زباله ها از فرآیند تولید، تا طراحی مجدد فضای کاری بودند. بنابراین کارگران برای رسیدن به ابزار مورد نیاز خود زمان زیادی صرف نمی کردند. نتیجه این بود که کارخانه های ژاپنی از کارایی بیشتری برخوردار شدند، و محصولات ژاپنی از محصولات آمریکایی قابل اعتمادتر بودند. در سال 1974، تماس های نیاز به خدمات برای تلویزیون های رنگی ساخت آمریکا 5 برابر تلویزیون های ژاپنی بود. تا سال 1979، کارگران آمریکایی سه برابر بیشتر از کارگران ژاپنی زمان صرف مونتاژ مجموعه های خود کردند.”

نکته اصلی در اینجا تفاوت بین تمرکز بر بهتر شدن در مقایسه با بدتر نشدن است. سازندگان تلویزیون ژاپنی به دنبال کارگران باهوش تر یا مواد بهتر نبودند، آنها به سادگی گفتند: “بیایید همان محصول را بسازیم، اما اشتباهات کمتری مرتکب شویم.” شرکتهای ژاپنی با کم کردن مواردی که موثر نبودند، نه با ایجاد یک محصول بزرگتر، بهتر یا گسترده تر، پیشرفت کردند.

بهبود فردی به واسطه حذف اشتباهات یک تمایز مهم است، و علاوه بر مثال تلویزیون های ژاپنی شامل انواع مختلفی از عادت ها، فرایندها و اهداف می باشد.

دو مسیر برای بهبود فردی

تمایزی که ما در اینجا ایجاد می کنیم بین بهبود فردی با افزودن چیزی در مقابل بهبود فردی به واسطه حذف اشتباهات است. بهبود فردی به واسطه افزودن بر انجام بیشتر کارهایی که موثر هستند، تمرکز دارد: تولید یک ماشین سریع تر، ساخت یک بلندگوی قدرتمندتر، ساخت یک میز قوی تر. بهبود فردی به واسطه حذف اشتباهات بر انجام کمتر کارهایی که موثر نیستند، متمرکز شده است: از بین بردن اشتباهات، کاهش پیچیدگی و کنار گذاشتن موارد غیر ضروری.

این مفاهیم افزودن و حذف کردن برخی موارد در بسیاری از زمینه های زندگی کاربرد دارد.

تحصیل

  • افزودن: باهوش تر شدن، افزایش ضریب هوشی
  • حذف کردن: جلوگیری از اشتباهات احمقانه، خطاهای ذهنی کم تر

سرمایه گذاری

سرمایه گذاری
Pexels/ Investment
  • افزودن: کسب درآمد بیشتر، دنبال کردن فرصت های رشد
  • حذف کردن: از دست ندادن پول، محدود کردن ریسک

ورزش کردن

  • افزودن: انجام تمرینات شدیدتر
  • حذف کردن: غیبت کم تر در تمرینات

تغذیه

  • افزودن: استفاده از رژیم غذایی جدید
  • حذف کردن: خوردن غذاهای ناسالم کم تر

به نظر می رسد بسیاری از این رویکردها مشابه هستند، اما یکسان نیستند. مثال تغذیه را در نظر بگیرید. خوردن غذاهای سالم و پرهیز از غذاهای ناسالم بسیار مشابه به نظر می رسد. با این حال، در حالت اول تمرکز شما روی “چگونگی بهتر غذا خوردن” است، در حالی که مورد دوم بر “چگونگی بدتر غذا نخوردن” متمرکز شده است. در یک سناریو شما در حال تلاش برای صعود به سمت بالا هستید، در سناریوی دیگر شما بر روی محدود کردن جنبه های منفی متمرکز هستید.

بهبود فردی به واسطه حذف اشتباهات

تقریباً هر مدیر در جهان می خواهد “کارهای بزرگ بیشتری انجام دهد”، اما تعداد کمی از افراد می خواهند “کارهای بد کم تری انجام دهند”. ما اجراهای در حد اوج را دوست داریم. هر ورزشکاری دوست دارد یک بازی شگفت انگیز انجام دهد. هر صاحب شغلی می خواهد فروشی فوق العاده داشته باشد. هر نویسنده ای می خواهد کتابی پرفروش چاپ کند. تمایل ما برای رسیدن به سطح بعدی عملکرد باعث می شود تا به طور نامتناسبی روی افزودن کارهای موثر متمرکز شویم.

کم کردن اشتباهات روشی برای بهبود فردی است که توجه زیادی به آن نمی شود. در دنیای واقعی، اغلب آسان تر این است که عملکرد خود را با کاهش نقاط ضعف بهبود بخشید. حذف کردن عملی تر از افزودن است. این مسأله به دو دلیل درست است.

اولاً، محدود کردن خطاها و حذف اشتباهات معمولاً آسان تر از رسیدن به بالاترین سطح عملکرد است. با نوشتن هر مرحله از فرآیند، اغلب می توانید تعدادی از موارد  را که می توانند محدود یا به طور کلی حذف شوند، شناسایی کنید.

دوماً، بهبود فردی به واسطه حذف کردن اشتباهات نیازی به دستیابی به سطح جدیدی از عملکرد ندارد. این روش در مورد کاری است که شما قادر به انجام مکرر آن هستید.

بیشتر بخوانید: نحوه غلبه بر ترس و عدم اعتماد به نفس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.