برای مغز بازنشستگی بهتر است یا ادامه کار؟

به تعویق انداختن بازنشستگی می تواند به نفع مغز ، سلامتی و طول عمر شما باشد.

داشتن هدف و درگیر بودن در شغلی که دوست دارید می تواند شما را سالم و همیشه در ارتباط نگه دارد. در حالی که بسیاری از خانم ها آرزو دارند تا بازنشسته شوند و به آرامش برسند، شواهد در حال افزایشی وجود دارد که نشان می دهد در برخی موارد، برای مغز و سلامتی شما بهتر است کمی طولانی تر مشغول به کار باشید.

دکتر نیکول مائستاس، استادیار طرح مراقبت سلامت دانشکده پزشکی هاروارد می گوید: “این تحقیقات تا به امروز ضد و نقیض بوده، اما به سمت مثبتی گرایش دارد – بدین معنا که برای بسیاری از افراد، کار کردن  به مدت طولانی تر مزایایی برای سلامتی آنها دارد.” از نظر او یک شغل مناسب می تواند شما را به لحاظ اجتماعی در ارتباط و پویا نگه دارد، و به شما کمک می کند از نظر جسمی فعال باشید. و می تواند یک هدف، چالش یا یک خروجی خلاق به شما بدهد. تمامی این عوامل نشان داده که در طولانی مدت در سلامت افراد نقش دارند.

بازنشستگی در مغز

بازنشستگی
Google/retirement

مطالعه ای در سال 2016 در مجله اپیدمیولوژی و سلامت جامعه نشان می دهد که بازنشستگی زودهنگام می تواند در واقع خطر ابتلا به مرگ زودرس را افزایش دهد. یافته ها نشان داده که افراد سالمی که بازنشستگی خود را به تاخیر انداخته اند و یک سال بعد از تاریخ مقرر بازنشسته شده اند، نسبت به افراد دیگر در گروه مقایسه، 11 درصد خطر فوت به هر علت کمتری را در طول دوره مطالعه (1992 تا 2010) داشته اند. بازنشستگان دارای مشکلات سلامتی نیز با به تعویق انداختن زمان بازنشستگی خود، به مدت طولانی تری زندگی کرده اند. مطالعه دیگری، توسط آژانس تحقیقات سلامت دولت فرانسه، بازنشستگی با تاخیر را با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل مرتبط دانسته است.

مشغول به کار بودن به مدت طولانی تر همچنین می تواند به شما کمک کند تا زمانی که به این نتیجه می رسید که وقت بازنشستگی شما رسیده است، بازنشستگی راحت تری داشته باشید. زنانی که مدت زمان بیشتری در شغل خود باقی می مانند، می توانند درآمد از دست رفته خود در زمان استراحت را دوباره به دست آورند. در یکی از مطالعات اخیر دکتر مائستاس دریافته است که زنان بازده مالی بیشتری را نسبت به مردانی که در دهه پنجم و ششم زندگی خود کار می کنند، به دست می آورند. و از نظر وی این مورد مزیتی اضافی بر مزایای تامین امنیت اجتماعی آنها را در پی دارد.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که اگرچه تحقیقات ممکن است در راستای کار طولانی تر برای سلامتی بهتر باشد، همه مطالعات مزایای آن- یا حتی هیچ ارتباطی را نشان نمی دهند. در مطالعه ای در مجله اقتصاد سلامت، محققان استرالیایی به این نتیجه رسیده اند که در واقع این سلامت کلی شما است – نه سن بازنشستگی شما – که بر طول عمر تأثیر می گذارد.

تنوع در یافته ها می تواند دو چالش ذاتی در این ناحیه از مطالعات را منعکس کند. اول اینکه برای محققان تعیین اینکه کدام یک از موارد مشکلات سلامتی و بازنشستگی در ابتدا بروز می دهد، دشوار است. به اعتقاد دکتر مائستاس ” در حالیکه کار شما می تواند سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد، سلامتی شما نیز می تواند توانایی شما برای انجام کار را تحت تاثیر قرار دهد.” چالش دوم این است که تحقیقات موجود تاثیرات بازنشستگی بر گروههای مختلفی از مردم را مطالعه کرده اند. برخی از افراد ممکن است از بازنشستگی زودهنگام بهره ببرند. و برخی دیگر از کار کردن طولانی تر. مائستاس می گوید: محققان هنوز متوجه نشده اند که چه کسی از این قضیه بهره میبرد و برای چه کسی بهره ای ندارد.”

این یافته های ضد و نقیض زمانی قابل درک می باشند که شما به این قضیه که چگونه کاری که شما انجام می دهید و محیطی که در آن کار می کنید می تواند سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد، می اندیشید. دکتر مائستاس می گوید در حالی که یک محیط کاری مثبت می تواند سلامت شما را بهبود دهد، برعکس آن نیز صادق است. برای زنانی که در محیط های خصومت آمیز کار می کنند می تواند منجر به استرس های روانی و جسمی شود، آنها را درگیر خطرات فیزیکی کند و یا برای آنها یکنواخت و غیرقابل تحمل باشد. مطابق نظر وی “بنابراین، اگر یک پیام برای زنان وجود داشته باشد، این است که اگر شما یک محیط کاری مثبت را تجربه می کنید به کار خود ادامه دهید. در غیر این صورت، احتمالا باید انتقال به یک موقعیت جدید -حتی شاید در همان شرکت-  را در نظر بگیرید.”

خبر خوب این است که امروزه زنان به هنگام اندیشیدن در مورد بازنشستگی یا ماندن بر سر کار خود به مدت چند سال بیشتر انعطاف پذیری بیشتری دارند. دکتر مائستاس می گوید: “یک رویکرد مفید در این زمینه این است که” بازنشستگی “دیگر مانند گذشته یک تصمیم بودن یا نبودن نیست.” در بعضی موارد ، زنان به جای اینکه کلا کار خود  را ترک کنند،  شغل خود را تغییر می دهند. دکتر مائستاس می گوید: “بسیاری از افراد ساعت های کاری خود را کاهش می دهند، شغل خود را تغییر می دهند ، به موقعیت های شغلی کم تقاضاتر روی می آورند یا حرفه خود را تغییر می دهند. برخی از افراد برای راه اندازی مجدد مهارت های خود استراحت  کوتاهی انجام می دهند و یا به مسافرت می روند.” “برخی از افراد در صورتی که فرصت های عالی به وجود بیایند برای یک بازه زمانی رشد می کنند و حتی ممکن است بیزینس و تجارتی را شروع کنند.”

نهایتا، برای اکثر خانمها، تصمیم گیری در مورد زمان بازنشستگی بستگی به ملاحظات مختلفی دارد، از نیاز خانواده گرفته تا سلامت و برنامه های آینده. دکتر مائستاس می گوید: “اما ارزش این را دارد که با چشم انداز بلند مدتی به آن اهمیت داد- کار طولانی تر می تواند امنیت مالی را ارتقا بخشد و تحت برخی شرایط و برای تعدادی از افراد حتی ممکن است سلامت آنها را تقویت کند.” “به نظر من ، زنان باید تلاش كنند تا زمانی که امکان آن وجود دارد مشاركت خود در کار را حفظ كنند.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.