باورهای غیرعلمی و ساختگی در مورد مغز

در حالی که هنوز اسرار بسیاری در مورد نحوه کار مغز وجو دارد، محققان اطلاعات زیادی در مورد آنچه در داخل سر شما می گذرد، کشف کرده اند. متأسفانه، هنوز هم باورهای غیرعلمی و ساختگی بسیاری در مورد مغز وجود دارد.

موارد زیر تنها چند مورد از بسیاری از افسانه های مربوط به مغز است.

ما از 10٪ مغز خود استفاده می کنیم

واقعیت: احتمالاً این حرف ها را چندین بار شنیده اید، اما تکرار مداوم، آن ها را دقیق تر نمی کند. افراد غالباً از این افسانه محبوب استفاده می كنند، تا ثابت کنند كه ذهن توانایی چیزهای بزرگتری مانند افزایش چشمگیر هوش، توانایی های روانی یا حتی حرکت دادن اجسام از راه دور را دارند.

اگر افسانه استفاده از  10٪ ظرفیت مغز درست بود، آسیب مغزی بسیار کمتری وجود داشت. در حقیقت، مافقط نگران آسیب دیدگی 10 درصد کوچک از مغز خود بودیم. همچنین فناوری های تصویربرداری از مغز نشان داده اند که کل مغز حتی در هنگام خواب نیز فعالیتی هایی دارد.

آسیب مغزی دائمی است

واقعیت: مغز آسیب پذیر است، و می تواند توسط چیزهایی مانند بروز صدمه، سکته مغزی یا بیماری ها آسیب ببیند. این آسیب می تواند منجر به طیف وسیعی از عواقب شامل اختلالات خفیف در توانایی های شناختی تا اختلال کامل مغز شود. آسیب مغزی می تواند مخرب باشد، اما آیا همیشگی و دائمی است؟

در حالی که معمولاً فکر می کنیم آسیب های مغزی ماندگار هستند، اما توانایی بهبودی فرد از این آسیب به شدت و محل آسیب بستگی دارد. به عنوان مثال، ممکن است ضربه ای که به سر شما در حین بازی فوتبال می خورد، منجر به ضربه مغزی شود. اگرچه این مسأله می تواند کاملاً جدی باشد، اما بیشتر افراد می توانند در صورت وجود فرصتی بهبود یابند. از طرف دیگر، سکته شدید می تواند عواقب ناگواری برای مغز به وجود آورد، که می تواند دائمی باشد.

با این حال، به یاد داشته باشید که مغز انسان دارای مقدار قابل توجهی از قابلیت انعطاف پذیری است. حتی به دنبال یک واقعه جدی مغزی مانند سکته مغزی، مغز اغلب می تواند با گذشت زمان بهبود یابد، و اتصالات جدیدی ایجاد کند.

افراد راست مغز یا چپ مغز هستند

نیمکره مغز
Google Images/ brain hemispheres

واقعیت: آیا تا به حال شنیده اید که شخصی خود را چپ مغز یا راست مغز توصیف کند؟ این باورهای غیرعلمی و ساختگی در مورد مغز از این تصور رایج ناشی می شود که نیمکره های راست یا چپ مغزشان بر آن ها مسلط است. طبق این ایده، افرادی که “راست مغز” هستند، تمایل به خلاقیت و صراحت بیشتری دارند، در حالی که کسانی که “چپ مغز” هستند، بیشتر تمایل دارند تحلیلی و منطقی باشند.

در حالی که متخصصان تشخیص داده اند که عملکرد مغز جانبی است، یعنی انواع خاصی از کارها و تفکرات بیشتر با ناحیه خاصی از مغز مرتبط هستند. اما هیچ کس کاملاً راست-مغز یا چپ-مغز نیست.

در واقع، وقتی از کل مغز خود استفاده می کنیم، در انجام وظایف بهتر عمل کنیم، حتی در مواردی که فعالیت های ما معمولاً با منطقه خاصی از مغز مرتبط هستند.

انسان ها بزرگترین مغز را دارند

واقعیت: مغز انسان نسبت به اندازه بدن کاملاً بزرگ است، اما یکی دیگر از باورهای غیرعلمی و ساختگی در مورد مغز این است که انسان دارای بزرگترین مغز در بین موجودات دیگر است. مغز انسان چقدر است؟ چگونه با گونه های دیگر مقایسه می شود؟

مغز یک فرد بزرگسال به طور متوسط دارای وزنی حدود سه پوند و طولی به اندازه تقریبا 15 سانتی متر است. بزرگترین مغز در حیوانات متعلق به نهنگ عنبر است، که وزنی معادل 18 پوند دارد! یکی دیگر از حیوانات با مغز بزرگ فیل با اندازه متوسط مغزی حدود 11 پوند است.

اما اندازه نسبی مغز متناسب با اندازه بدن چطور؟ انسان مطمئناً باید بزرگترین مغز را در مقایسه با اندازه بدن خود داشته باشد، درست است؟ بار دیگر، این تصور نیز یکی از باورهای غیرعلمی و ساختگی در مورد مغز است. با کمال تعجب، حیوانی که بیشترین اندازه مغز را نسبت به اندازه بدن خود دارد، حشره خوار است. مغز این حیوان حدود 10٪ از بدن آن را تشکیل می دهد.

مقالات بیشتر: اندازه مغز انسان

سلول های مغزی به طور دائمی می میرند

واقعیت: مدتهاست که تصور غلط بر این است که بزرگسالان سلول های مغزی زیادی دارند، و هرگز سلول های جدیدی تشکیل نمی شود. آیا وقتی این سلول ها می میرند، برای همیشه از بین می روند؟

در سالهای اخیر، متخصصان شواهدی را کشف کرده اند که نشان می دهد مغز انسان بالغ در طول زندگی حتی در دوران پیری، سلول های جدیدی تشکیل می دهد.

روند تشکیل سلول های جدید مغز با عنوان نورون زایی شناخته می شود، و محققان دریافته اند که این اتفاق حداقل در یک منطقه مهم از مغز به نام هیپوکامپ رخ می دهد.

نوشیدن الکل سلول های مغز را از بین می برد

واقعیت: این باور که نورون های جدید هرگز تشکیل نمی شوند، باعث به وجود آمدن این ایده می شود که الکل می تواند منجر به مرگ سلولی در مغز شود. با نوشیدن بیش از حد الکل یا مصرف مداوم آن، ممکن است برخی از افراد به شما هشدار دهند که سلول های مغزی باارزش خود را از دست خواهید داد، و هرگز نمی توانید آن ها را دوباره برگردانید. ما قبلاً یاد گرفتیم که سلول های مغزی جدیدی در طول زندگی تشکیل می شوند، اما آیا واقعاً نوشیدن الکل می تواند سلول های مغزی را از بین ببرد؟

در حالی که سوء مصرف الکل یا استفاده مداوم از آن می تواند عواقب ناگوار بسیاری برای سلامتی به دنبال داشته باشد، اما متخصصان معتقد نیستند که نوشیدن الکل باعث مرگ سلول های عصبی مغز می شود.

100 میلیارد نورون در مغز انسان وجود دارد

واقعیت: برآورد 100 میلیارد سلول عصبی به قدری تکرار و طولانی شده است، که هیچ کس کاملاً از محل پیدایش آن مطمئن نیست. با این حال، در سال 2009 یک محقق تصمیم به شمارش سلول های عصبی در مغز بزرگسالان گرفت، و دریافت که این تعداد کمی درست نیست.

بر اساس این تحقیق، به نظر می رسد که مغز انسان نزدیک به 85 میلیارد نورون دارد. بنابراین در حالی که تعداد گزارش شده قبلی چند میلیارد بیش از این مقدار است، 85 میلیارد هم عدد قابل قبولی است.

مغز شما یک سبک یادگیری ترجیحی دارد

سبک های یادگیری نشان می دهد که هر فرد سبک یادگیری ترجیحی دارد، که به او کمک می کند تا بهترین یادگیری را داشته باشند. به عنوان مثال، یک نظریه مشهور پیشنهاد می کند که افراد تمایل به یادگیری شنیداری، بینایی یا حرکتی بیشتر دارند. به عبارت دیگر، برخی از افراد با شنیدن، دیدن یا انجام کار، به بهترین حالت چیزی را می آموزند. گرچه این مفهوم جذاب است، اما تحقیقات کمی وجود دارد که نشان می دهد یادگیری بر اساس سبک مورد نظرتان در واقع هیچ تاثیری بر نتایج یادگیری ندارد. یک مطالعه در مقیاسی بزرگ، هیچ مدرکی برای حمایت از استفاده از ابزار ارزیابی سبک یادگیری پیدا نکرد.

سخن آخر

هنوز موارد زیادی وجود دارد که ما آن ها را در مورد چگونگی عملکرد مغز نمی دانیم. اما مهم است که مراقب باشیم که باورهای غیرعلمی و ساختگی رایج در مورد مغز باعث گمراهی ما نشوند. یادگیری بیشتر در مورد نحوه کار مغز می تواند به شما در درک بهتر برخی از عواملی که ممکن است بر سلامت روان شما تأثیر بگذارند، کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.