استراتژی های مراقبت فردی برای بهبود زندگی

اگر به استراتژی های مراقبت فردی توجه نکنید، هیچ کدام از روش های کاهش استرس در دنیا برایتان مفید نخواهد بود. اگر خواب کافی نداشته باشید، مدیتیشن به درد شما نمی خورد. در حقیقت، زمانی که در تلاش برای انجام مدیتیشن هستید، ممکن است احساس خواب آلودگی داشته باشید. زیرا خواب مورد نیاز بدنتان را تأمین نکرده اید.

به همین ترتیب، اگر دائما در حال خوردن غذاهای فست فودی و پر چرب باشید، هر چند وقت یک بار رفتن به باشگاه استرس شما را از بین نخواهد برد. اگر می خواهید فعالیت های کاهش دهنده استرس در شما موثر باشد، ابتدا باید نیازهای اساسی خود را برطرف کنید.

مراقبت فردی چیست

مراقبت فردی عملی آگاهانه را توصیف می کند، که شخص می تواند به منظور ارتقای سلامت جسمی، روحی و عاطفی خود انجام دهد. اشکال مختلفی از مراقبت فردی وجود دارد، که می تواند اطمینان از خواب کافی شبانه، یا چند دقیقه پیاده روی برای استفاده از هوای تازه بیرون باشد.

انواع مراقبت های فردی

مراقبت فردی فیزیکی

اگر می خواهید بدنتان عملکرد خوبی داشته باشد، باید از آن مراقبت کنید. بخاطر داشته باشید که بین بدن و ذهن شما ارتباط بسیار قوی وجود دارد. وقتی از بدن خود مراقبت می کنید، بهتر فکر می کنید، و احساس بهتری نیز خواهید داشت.

مراقبت فردی فیزیکی شامل چگونگی تأمین سوخت و انرژی بدن، میزان خواب، فعالیت بدنی و همچنین توجه به نیازهای جسمی است. جلسات حضوری، مصرف دارو طبق دستورالعمل و کنترل سلامتی همه بخشی از مراقبت فردی فیزیکی خوب است.

وقتی صحبت از مراقبت فردی فیزیکی می شود، سوالات زیر را برای ارزیابی اینکه در کدام قسمت ها نیاز به بهبود دارید، از خود بپرسید.

  • آیا خواب کافی دارید؟
  • آیا رژیم غذایی شما به خوبی سوخت بدنتان را تأمین می کند؟
  • آیا سلامتی خود را کنترل می کنید؟
  • آیا به اندازه کافی ورزش می کنید؟

مراقبت فردی اجتماعی

معاشرت و اجتماعی شدن کلید مراقبت فردی است. اما، غالباً وقت گذاشتن برای دوستان کار دشواری است، و وقتی زندگی پر مشغله ای داشته باشیم، ممکن است از روابط خود غافل شویم.

ارتباطات صمیمانه برای رفاه حال فرد مهم است. بهترین راه برای پرورش و حفظ روابط صمیمانه این است که برای ایجاد رابطه با دیگران وقت و انرژی بگذارید.

ساعات مشخصی برای وقتی که به دوستان خود اختصاص می دهید، یا روی روابط خود کار کنید، وجود ندارد. هر کس نیازهای اجتماعی متفاوتی دارد. نکته اصلی این است که بفهمید نیازهای اجتماعی شما چیست، و باید در برنامه خود زمان کافی ایجاد کنید تا یک زندگی اجتماعی بهینه داشته باشید.

برای ارزیابی مراقبت فردی اجتماعی، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • آیا وقت  کافی برای ملاقات حضوری با دوستان خود دارید؟
  • برای پرورش روابط خود با دوستان و خانواده تان چه می کنید؟

مراقبت فردی ذهنی

طرز فکر شما و چیزهایی که ذهن خود را با آن پر می کنید، به شدت بر بهزیستی روانشناختی شما تأثیر می گذارد.

مراقبت فردی ذهنی شامل انجام کارهایی است که ذهن شما را هشیار نگه می دارد، مانند معماها و پازل ها، یا یادگیری موضوعی که شما را مجذوب خود می کند. ممکن است مطالعه کتاب یا تماشای فیلم هایی که به شما انگیزه می دهند، ذهن شما را تقویت کند.

همچنین مراقبت فردی ذهنی شامل انجام کارهایی است که به شما در حفظ سلامت روان کمک می کند. برای مثال، تمرین خود مهربانی و پذیرش فردی به شما کمک می کند تا گفتگوی درونی سالم تری داشته باشید.

هنگامی که در مورد مراقبت فردی ذهنی فکر می کنید، سوالات زیر را در نظر بگیرید:

  • آیا وقت کافی برای فعالیت هایی که ذهن شما را تحریک می کنند، اختصاص می دهید؟
  • آیا کارهای خلاقانه ای انجام می دهید، تا به شما کمک کند از نظر ذهنی سالم بمانید؟

مراقبت فردی روحی

تحقیقات نشان می دهد که سبک زندگی که دین یا معنویت را شامل شود، معمولاً یک سبک زندگی سالم است.

پرورش روح لزوماً شامل دین نمی شود. این کار می تواند شامل هر چیزی که به شما کمک می کند تا معنا، درک ، یا ارتباط عمیق تری با جهان ایجاد کنید، باشد.

خواه از مدیتیشن لذت ببرید، در یک مراسم مذهبی شرکت کنید، یا نماز بخوانید، مراقبت فردی روحی مهم است.

در حالی که زندگی معنوی خود را در نظر می گیرید، از خود بپرسید:

  • درباره زندگی و تجربه تان چه سوالاتی از خود می پرسید؟
  • آیا فعالیت های روحی که نیازهای شما را برآورده می کند، انجام می دهید؟
مراقبت فردی
Pexels/ Self-Care

مراقبت فردی عاطفی

داشتن مهارت های سازگاری سالم برای کنار آمدن با احساسات ناراحت کننده مانند عصبانیت، اضطراب و غم، مهم است. مراقبت فردی عاطفی می تواند شامل فعالیت هایی باشد که به شما کمک می کند، تا احساسات خود را به طور منظم تأیید و ابراز کنید.

ممکن است در مورد احساس خود با شریک زندگی تان یا یک دوست صمیمی صحبت کنید، یا زمانی را برای فعالیت های تفریحی که در پردازش احساسات به شما کمک می کنند، اختصاص دهید. مهم این است که مراقبت فردی عاطفی را در زندگی خود بگنجانید.

هنگام ارزیابی استراتژی های مراقبت فردی عاطفی، این سوالات را در نظر بگیرید:

  • آیا روش های سالمی برای پردازش احساسات خود دارید؟
  • آیا فعالیت هایی را در زندگی خود گنجانده اید که به شما کمک کند تا احساس تجدید قوا کنید؟

برنامه مراقبت فردی خود را تدوین کنید

مراقبت فردی یک استراتژی متناسب با همه نیست. برنامه مراقبت فردی شما باید متناسب با نیازهای شما تنظیم شود.

یک برنامه مراقبت فردی برای یک دانشجوی مشغول به تحصیل که همیشه از نظر ذهنی فعال است، و زندگی اجتماعی پر جنب و جوشی دارد، ممکن است نیاز به تأکید بر مراقبت فردی فیزیکی داشته باشد.

از طرف دیگر، یک فرد بازنشسته ممکن است برای اطمینان از برآورده شدن نیازهای اجتماعی خود، نیاز به مراقبت فردی اجتماعی بیشتری در برنامه خود داشته باشد.

ببینید که کدام یک از حوزه های زندگی شما نیاز به توجه و مراقبت فردی بیشتری دارد. و اغلب زندگی خود را ارزیابی مجدد کنید. با تغییر وضعیت شما، نیازهای مراقبت فردی تان نیز تغییر می کند.

اگر متوجه شدید که از جنبه های خاصی از زندگی خود غافل هستید، برنامه ای برای تغییر ایجاد کنید.

لازم نیست همه مشکلات را یک باره حل کنید. قدم کوچکی را که می توانید بردارید، تا مراقبت فردی خود را آغاز کنید، مشخص کنید.

سپس، وقت خود را برای تمرکز بر نیازهایتان تنظیم کنید. حتی وقتی برای انجام چند کار به طور همزمان وقت ندارید، مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید. هنگامی که از هر لحاظ از خود مراقبت می کنید، متوجه خواهید شد که عملکرد موثرتر و بهتری دارید.

بیشتر بخوانید: در مورد روانشناسی شناختی و ذهن درمانی چه می دانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.