ارتباط بین خواب و سیستم ایمنی بدن

دکتر رابرت دبلیو گرین یکی از اساتید مرکز پزشکی دانشگاه جنوب غربی تگزاس، کار خود را صرف مطالعه چگونگی تغییر سیستم عصبی پستانداران بین حالت خواب و بیداری کرده است. از جمله تحقیقات وی این است که چگونه چنین تغییراتی بر عملکرد ایمنی بدن تأثیر می گذارد. در این مقاله، صحبت های وی در مورد ارتباط بین خواب و سیستم ایمنی بدن و تأثیر اختلال در خواب تقریباً بر همه اختلالات روانپزشکی، ارائه شده است.

در سال های اخیر، انفجار بزرگی در درک ما از سیستم ایمنی بدن و همچنین آنچه هنگام خواب در بدن و مغز اتفاق می افتد، رخ داده است. بسیاری از این اطلاعات ناشی از بررسی این مسأله است که در صورت کمبود خواب یا به هر دلیلی که نیازهای مربوط به خواب در فرد افزایش می یابد، چه اتفاقی می افتد. محققان اخیرا شروع به یکپارچه سازی موثر این دانش کرده اند، به گونه ای که بتوانند تعامل بین خواب و سیستم ایمنی بدن را بررسی کنند.

کمبود خواب چه تأثیری بر سیستم ایمنی بدن می گذارد

محروم کردن یک شخص یا حیوان از خوابیدن یکی از بهترین روش های درک عملکرد خواب بوده است. کم خوابی کاری است که بسیاری از ما همیشه با خود انجام می دهیم. می دانیم وقتی خوب نمی خوابیم، عملکرد خوبی هم نداریم. اما کمبود خواب می تواند بر میزان توانایی ما در مقابله با بیماری های عفونی نیز تأثیر بگذارد.

در آزمایشاتی که حیوانات دارای مشکل خواب مورد مطالعه قرار گرفته اند، می توانیم انواع واکنش حیوانات، شامل انسان را نسبت به محرک های مختلف در مقایسه با دسته دیگر که خواب کافی داشته اند، ببینیم. این کار چیزهای زیادی در مورد اینکه خواب چه کارهایی می تواند انجام دهد، به ما می آموزد. به طور کلی، خواب دوره ای است که در طول آن سلول ها می توانند کارهای داخلی معمول خود را انجام دهند. آن ها از خواسته هایی مانند دویدن برای جستجوی غذا یا جلوگیری از خطرات دور هستند، تا بتوانند پاکسازی اساسی و کارهای دیگر را جهت حفظ سلامت و عملکرد صحیح خود انجام دهند.

به عبارتی، می توان خواب را دوره ای دانست که در طول آن سلول ها، به ویژه سلول های مغز، می توانند برای خود زندگی کنند. احتمالاً همین حرف را می توان در مورد سیستم ایمنی بدن گفت، که ارتباط تنگاتنگی با سیستم عصبی دارد.

اگر تا به حال کم خوابی را تجربه کرده باشید، احتمالاً احساس بی حالی کلی به شما دست داده است. اینطور نیست که وقتی مانع از خواب می شوید، این کارهای داخلی توسط سلول ها انجام نمی شوند. اما به میزان کمتری اتفاق می افتند. بنابراین، سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن به طور کلی خوب کار نمی کنند.

خواب چگونه می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند

اکنون می فهمیم که سیستم ایمنی بدن به کمبود خواب، به ویژه از دست دادن مزمن خواب، با حالت پیش التهابی عمومی پاسخ می دهد. این پاسخ بسیار خفیف است، اما با گذشت زمان می تواند به یک حالت مزمن تبدیل شود. و می تواند فرد را مستعد ابتلا به بیماری های عفونی کند، و کمی بیشتر نسبت به حالت عادی در معرض عوامل بیماری زا قرار دهد. هنگامی که در معرض عوامل بیماری زای بد قرار دارید، خطر تأثیرات بد را افزایش می دهید. بدن شما تا حدی که بتواند با آن مقابله کند مجهز نیست، زیرا سیستم ایمنی بدن برای داشتن یک خواب خوب آماده نیست و شرایط مناسبی ندارد.

خواب
Pexels/ Sleeping

ذکر این نکته نیز مهم است که خواب نقش مهمی در تحکیم خاطرات دارد. به طور مشابه، می تواند شامل خاطرات ایمونولوژیک باشد. واکسن ها برای کارکرد صحیح به آن خاطرات ایمونولوژیک تکیه می کنند. واکسن ها موثرند، زیرا به بدن شما کمک می کنند تا پاسخ آنتی بادی ایجاد کند. به این ترتیب، هر باری که با چیزی که به خاطر آن واکسینه شده اید مواجه شوید، بدن به یاد می آورد و می تواند با موثرترین پاسخ ایمنی به آن پاتوژن خاص پاسخ دهد.

به نظر می رسد که این نوع حافظه طولانی مدت با خوابیدن بسیار تقویت می شود، و می تواند با کمبود خواب سرکوب شود. ما به حافظه طولانی مدت پس از واکسیناسیون برای کمک به بهترین عملکرد آن نیاز داریم. اگر واکسنی در دسترس قرار گرفت، یا اگر یکی از واکسن های موجود را دریافت کردید، باید مطمئن شوید که پس از آن خواب خوب و کافی خواهید داشت. زیرا خوابیدن به عملکرد بهتر واکسن ها کمک می کند.

همچنین ممکن است دلیل خوبی برای این موضوع وجود داشته باشد که وقتی بیمار هستیم، بیشتر خسته می شویم و بیشتر می خوابیم. همه مکانیزم های این موضوع در این مرحله بررسی نشده است، اما احتمالاً خواب بخشی از سیستم دفاعی بدن است، و به شما کمک می کند تا خوب شوید. همچنین راهی است که به بدن اجازه می دهد تا در برابر این نوع چالش های عفونی، قدرت خود را حفظ کند.

کم خوابی چگونه بر سلامت روان و رفاه تأثیر می گذارد

حتی یک بیماری روانی جدی هم وجود ندارد که اختلال در خواب یکی از علائم اصلی آن نباشد. وقتی کم خوابی وجود دارد، یک مدار خواب هموستاتیک متابولیکی در مغز، که برای تقویت پروتئین و متابولیسم انرژی و تعادل دوباره فعالیت سیناپسی عمل می کند، به خوبی کار نمی کند. یک تغییر گسترده در بیان ژن وجود دارد که شامل غنی سازی قابل توجه ژن های خطرزا برای اختلالات روانپزشکی از جمله اوتیسم، اسکیزوفرنی و اختلالات تخریب عصبی مانند بیماری آلزایمر است.

علاوه بر این، از دست دادن خواب مزمن، باعث ایجاد حالت التهابی مزمن در مغز، و همچنین یک حالت متابولیک مرتبط با پیش دیابت می شود. این دو ویژگی اخیر ممکن است منجر به برخی از اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب را که با کمبود خواب مزمن مرتبط هستند، شود.

بهداشت خواب مهم است. قبل از خواب خود را برای خواب آماده کنید. این کار به داشتن یک روتین آرامش بخش کمک می کند. کاری انجام ندهید که باعث عصبانیت یا هیجان شما شود. به عنوان مثال، ممکن است خواندن اخبار را دو ساعت قبل از خواب، و نه بعد از این که به تخت خواب می روید، متوقف کنید. ورزش روزانه می تواند به شما کمک کند تا استراحت خوبی داشته باشید. کافئین یا الکل زیاد می تواند خواب را مختل کند. هر شب در یک ساعت مشخص بخوابید، و سعی کنید هر روز صبح در یک ساعت مشخص بیدار شوید. با وجود تعطیلات زیاد در محل کار و مدرسه، ممکن است وسوسه شوید که تا دیر وقت بیدار بمانید یا صبح ها تا دیر وقت بخوابید. اما حفظ یک برنامه خواب موثر یکی از بهترین راه ها برای اطمینان از داشتن خواب مورد نیاز برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن است.

بیشتر بخوانید: تست نوروفیدبک درمانی برای سندروم توره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.