9 توصیه برای ساخت ارتباطی پایدار با مشتری

رابطه شما با مشتری،رابطه کسب و کار با مشتری (B2C) نیست رابطه انسان با انسان(Human By Human)است.فراموش نکنید که ساخت چنین رابطه ای نیازمند راهکارهای ماشینی نیست کلید ساخت رابطه عواطف و احساسات است.

گروه آموزشی سمت نو

بهترین راهکارهای دستیابی به تصمیم گیرندگان اصلی برای فروشندگان چیست؟

بدون شک یکی از بهترین راهکارهای دستیابی به مشتریان بالقوه تصمیم برای ایجاد و تقویت ارتباط با آنهاست.بهترین و ارزانترین منبع درآمد ما در کسب و کار حفظ ارتباط با مشتریان گذشته است.جایی که رقبای ما سعی دارند به آنها پر طاووس نشان دهند و آنها را شیفته خود کنند.

اگر ارتباط شما با انها در حد انجام معاملات و برطرف کردن نیاز فعلی آنهاست مطمعن باشید که اگر تامین کننده بهتری پیدا کنند در اولین فرصت عطای شما را به لقایتان خواهند بخشید و جای دیگری معامله خواهند کرد.

قانون اول کسب و کار شما باید این باشد ” هرگز اجازه ندهید مشتری شما حتی به فکر ارتباط با رقیبتان باشد “

آنچه مشتریان شما نمیتوانند جای دیگری به دست بیاورند،شما هستید. رابطه شما با مشتری،رابطه کسب و کار با مشتری (B2C) نیست رابطه انسان با انسان(Human By Human)است.فراموش نکنید که ساخت چنین رابطه ای نیازمند راهکارهای ماشینی نیست کلید ساخت رابطه عواطف و احساسات است.

کیم اندرسن نویسنده و مدیر فروش در کمپانی Salegravity در تحقیقی از فروشندگان موفق خواست که توضیح دهند چگونه توانسته اند در طی سالیان دراز ارتباط سازنده ای با مشتری خود ساخته و آن را حفظ کنند.نتیجه تحقیق وی در زیر راهنمای شما در ایجاد یک ارتباط خوب با مشتری خواهد بود

اشتراک های مجله مربوط به سرگرمی مورد علاقه مشتری را ارسال کنید.

با 150 هزار تومان برای یک سال،هر ماه پس از اینکه مشتری مجله مورد علاقه اش را دریافت کرد نام من در مغزش حک میشود.

کتاب هم میتواند انتخاب خوبی باشد

شاید کمی غیر منطقی برسد اما مطمعنا هنوز هم میشود افرادی را پیدا کرد که به خواندن کتاب علاقه مند باشند،از مشتری خود میتوانید بپرسید که مهمترین علاقه مندیهایش چیست،اگر کتاب جزو لیست وی بود میتوانید کتابی را با موضوع موردعلاقه اش ارسال کنید.

یک ایده دودی!

در هیچ کلاسی به شما نگفته اند که یک بسته سیگار میتواند برای مشتری هدیه مناسبی باشد اما بیایید کمی سنت شکنی کنیم،قطعا مشتریانی دارید که سیگار میکشند و احتمالا میدانید که در کشور ما سیگار هنوز هم ارزان است،پس یک ایده خوب که نام شما را در ذهن مشتری حک خواهد کرد خرید یک باکس سیگار ویژه است.سیگارهایی که حالت کادویی دارند نه سیگارهایی که در بازار به وفور یافت میشود.من یکبار این کار را انجام دادم و برایم جالب بود که مشتری از زمانی که این هدیه را دریافت کرده بعد از هشت سال هنوز هم فکر میکند من بهترین فروشنده ای هستم که تا بحال دیده است.

در دوره های بحران اقتصادی چگونه بفروشیم و اعتراضات مشتری را مدیریت کنیم؟اینجا بخوانید

نظرتان در مورد عضویت چیست؟

یکی از ایده های مورد علاقه من ثبت نام مشتریانم در باشگاه های ورزشی یا سرگرمی است.به عنوان مثال مدتی قبل متوجه شدم که یکی از مشتریان من هر هفته دو روز به استخر میرود و به نظر میرسید که به شنا علاقه مند باشد.عضویتی یک ماهه برایش خریدم و با هدیه ای دیگر برایش ارسال کردم.هر بار که مشتری به استخر میرود نام من در ذهنش میدرخشد و خدا میداند تا بحال این اتفاق را با چند نفر در میان گذاشته است.

روی رستوران ها و کافی شاپ ها حساب ویژه ای باز کنید

مطمعنا در نرم افزار CRM خود اطلاعات کامل مشتری را دارید.یک ایده بسیار جالب این است که تاریخ سالگرد ازدواج مشتریان یا تاریخ تولدشان را بدانید و قبل از سررسید تاریخ ازدواج یا تولدشان در یکی از کافی شاپ ها یا رستورانهای خوب شهر برایشان یک میز ویژه رزرو کنید.سپس یک کارت دعوت ویژه را یک روز قبل یا دو روز قبل از تاریخ مقرر برایش ارسال کنید.از نتیجه اش شوکه خواهید شد.

فرزندان مشتریتان را فراموش نکنید

اگر مشتری شما فرزند دارد بهترین فرصت برای شماست که برای ساخت رابطه ای فوق العاده ارزشمند قدمی بردارید. همه ما حساسیت ویژه ای روی فرزندانمان داریم و این موضوعی بدیهی است.از پرداخت هزینه چند ماه زبانسرای آنها گرفته تا ارسال کادوهای تولد،دریغ نکنید.یکبار این کار را انجام دهید و یک عمر با مشتری خود و اطرافیانش وارد تجارتی بلند مدت شوید!

ارسال کارتهای سالگرد همکاری!

یک سال بعد از اینکه اولین سفارش خود را ارسال کردید ، کارت سالگرد عقد همکاری را ارسال کنید. اگر رابطه در طول سال پیشرفت کرده باشد ، این ایده به خوبی کار می کند. آنها را مجبور می کند به گذشته فکر کنند و معمولاً تعجب می کنند که چقدر همه چیز در طول یک سال سریع گذشت و آنچه را که انجام داده اید به یاد می آورند. همچنین این یادآوری است که شما هنوز هم به تجارت آنها اهمیت می دهید و فراموش نکرده اید که قبلاً چگونه بوده است.

به سلامتیشان اهمیت دهید

یکبار که با یکی از مشتریانم صحبت میکردم متوجه شدم که به شدت سرما خورده است.خب ایده ای در ذهنم درخشید.بعد از اتمام مکالمه یک بسته ویتامین C(البته نه از نوع معمولی) و یک بسته گیاه مخصوص دمنوشهای سرماخوردگی خریدم و به همراه یک یادداشت با مضمون “امیدوارم همیشه سلامت باشید ” برایش ارسال کردم.

یادداشتهای تشکر هم ایده خوبی است

برای اولین سفارش مشتری تان،یا برای سفارشهای بزرگ و غیرمعمولشان میتوایند یک یادداشت تشکر ویژه برایشان ارسال کنید.اگر در یک جلسه ملاقات هستید یا در یک مهمانی با مشتری خود،فراموش نکنید که یک یادداشت تشکر میتواند حس خوبی به مشتری تان بدهد.فراموش نکنید که نباید این حس تصنعی باشد مراقب باشید که برایتان دردسر نشود.صادق باشید

نکته مهم در ایجاد روابط این است که دریابید مشتری و خانواده او چه علاقه و اشتیاقی دارند. سپس ، تأثیر بگذارید و خلاقیت به خرج دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.