4 مرحله مصاحبه انگیزشی که باعث ایجاد تغییر می شود

مصاحبه-انگیزشی

کمی به این مسأله فکر کنید: درمانگران به بیماران کمک می کنند تا بر بیماری روانی غلبه کنند، مربیان به مراجعین خود در حل مشکلات کمک می کنند، متخصصان پزشکی به بیماران کمک می کنند تا زندگی سالمی داشته باشند، و مدیران یک حرفه کارمندان خود را تشویق می کنند تا در جهت رسیدن به هدفی تلاش کنند. نقطه اشتراک تمام این افراد این است که درگیر تغییر رفتار هستند. بنابراین، شاید بهتر باشد مصاحبه انگیزشی را به مجموعه ابزار خود اضافه کنند.

مداخلات مصاحبه انگیزشی شامل چهار مرحله می باشد که برای ایجاد تغییر رفتار بر روی یکدیگر بنا می شوند. درک این مراحل این امکان را به شما می دهد تا از مصاحبه انگیزشی به طور موثر استفاده کنید.

مرحله 1: تعامل و درگیر شدن

قبل از اینکه درباره فرآیندهای مختلف نظریه مصاحبه انگیزشی صحبت شود، توجه به این نکته مهم است که این چهار فرآیند همیشه آن طور که به نظر می رسند، گسسته و جدا نیستند. بلکه با هم همپوشانی دارند، به این معنی که هیچ شروع یا خاتمه مشخصی برای هیچ یک از این فرآیندها وجود ندارد.

به عنوان مثال، تعامل با مراجعین چیزی نیست که به سادگی در جلسه اول رخ دهد و سپس به پایان برسد. درمانگر باید در طول درمان یا مداخله، به تعامل با فرد مراجعه کننده بپردازد، حتی هنگام کار روی مواردی که در دسته های دیگر قرار دارند.

مشکلات تعامل

تعامل یک عنصر اساسی برای سایر مراحل مصاحبه انگیزشی است و بنابراین، درمانگر در مصاحبه انگیزشی باید مراقب نشانه های جدایی از سایر مراحل باشد.

این نشانه ها عبارتند از:

  • دادن پاسخ های کوتاه یا مبهم
  • زبان بدن بسته
  • تغییر موضوع
  • وسط حرف پریدن
  • توافق بی تفاوت و سرسری
  • سکوت

هنگام تلاش برای جلب مراجعه کننده، درمانگر می تواند با موانع متداولی روبرو شود. رفتارهایی که باید از آن ها اجتناب شود شامل موارد زیر است:

  • پرسش و پاسخ

ریتم پرسش و پاسخ ناشی از پرسیدن بیش از حد سوالات بسته است. در مصاحبه انگیزشی گاهی اوقات این کار دام پرسش و پاسخ نامیده می شود.

  • تمرکز شتاب زده

با تمرکز عجولانه و نا به هنگام روی یک مشکل، خود فرد نادیده گرفته می شود.

  • سوگیری کردن

نادیده گرفتن دوسوگرایی و احساسات دوگانه، و تجویز راه حل.

  • بالیدن به تخصص

تلاش برای متقاعد کردن فرد که شما تمام پاسخ ها را دارید. این کار را گاهی اوقات دام متخصص می نامند.

مرحله 2: تمرکز

مصاحبه انگیزشی مانند بسیاری از مداخلات دیگر، به افراد کمک می کند تا نگرانی ها یا مسائلی را که آن ها را وادار به درمان می کند، حل کنند.

هنگامی که فرد درگیر شد، درمانگر می تواند بر روی آنچه باید تغییر کند، متمرکز شود، که در مصاحبه انگیزشی به عنوان “هدف تغییر” نامیده می شود. اگرچه درمانگر به فرد نمی گوید که چه چیزی یا چگونه باید تغییر کند، اما او نقش فعالی در حرکت به سمت هدف دارد.

منابع تمرکز

در یک مداخله مصاحبه انگیزشی سه منبع تمرکز وجود دارد:

  • بیمار
  • تنظیمات
  • درمانگر

اولین منبع شامل اهداف اعلام شده بیمار است. به عنوان مثال می توان به بیماری اشاره کرد که می خواهد مصرف الکل خود را کاهش دهد، یا عادت های خواب خود را بهبود بخشد.

منبع بعدی تنظیمات، مفهوم تعامل را در بر می گیرد. به عنوان مثال، درمان در یک کلینیک کاهش وزن معمولاً تمرکز مشخصی بر کاهش وزن و تقویت رفتارهای سالم دارد.

نهایتا، درمانگر می تواند منبع تمرکز باشد. به عنوان مثال یک بیمار دو قطبی را فرض کنید که نمی خواهد دارو مصرف کند. پزشک بالینی احتمالاً تمرکز خود را به سمت ایجاد یک رژیم دارویی معطوف می کند.

مصاحبه
Pexels/ Motivational Interviewing

مرحله 3: برانگیختن

پس از ایجاد تمرکز و شناسایی هدف تغییر، درمانگر می تواند روی جستجوی انگیزه های خود فرد برای تغییر مورد نظر خود کار کند. این کار بخشی از فرآیند مصاحبه انگیزشی است که بیشترین بازخورد عمومی را دارد. زیرا شامل تغییر است که یک هدف اصلی در مداخله مصاحبه انگیزشی است.

روح بخشیدن به مصاحبه انگیزشی

مصاحبه انگیزشی با روح بخشیدن به تعامل با مراجعه کننده مشخص می شود. روح بخشیدن را می توان به چهار ویژگی تجزیه کرد:

  • مشارکت

در نهایت تصمیم گیری برای تغییر یا عدم تغییر به عهده خود فرد است. اگرچه درمانگر می تواند و باید او را راهنمایی کند، اما این کار با درک کامل اهداف و ارزش های فرد و احترام به استقلال او انجام می شود.

  • پذیرش

حتی اگر با رفتار فرد مراجعه کننده مخالف باشید، به عنوان یک درمانگر باید آن ها را به دلیل ارزش ذاتی شان به عنوان یک انسان قبول کنید.

  • دلسوزی و شفقت

این کار یک عمل است، نه یک تجربه احساسی. درمانگر متعهد می شود که در جهت منافع فرد مراجعه کننده عمل کند.

  • تداعی و انگیزش

اعتقاد درمانگر این است که احتمال تغییر در فرد وجود دارد. سپس به دنبال جلب این انگیزه از او است.

مرحله 4: برنامه ریزی

در روند کار، ممکن است فرد نشانه هایی از آمادگی برای تغییر را نشان دهد.

در این مرحله، وارد مرحله چهارم شده اید: برنامه ریزی.

سوال جادویی

برنامه ریزی سازگار با مصاحبه انگیزشی شامل بازتاب صحبت قبلی مشتری در مورد تغییر و سپس پرسیدن سوال جادویی است: “دوست دارید بعد چه کار کنید؟”

این سوال بر رویکرد همکاری مصاحبه انگیزشی تأکید دارد. شروع برنامه ریزی از این نقطه نظر مشترک، با تجویز یک برنامه عملی برای فرد متفاوت است. این کار اجازه می دهد تا فرد معمار نقشه خود باشد. و به او اطمینان می دهد که کارهایی که وی برای تغییر انجام می دهد، بیش از اینکه صرفا برای تابعیت از درمانگر باشد، به نفع خود او است.

بیشتر بخوانید: در مورد پیاده روی آگاهانه و تأثیر آن بر زندگی تان چه می دانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.