چگونه ی توانید از شر استرس و افکار منفی خلاص شوید

مدیریت استرس موثر شامل ترکیبی از عادات و الگوهای فکری است که میزان استرس و افکار منفی را که در زندگی با آن روبرو می شوید به حداقل می رساند، و توانایی شما را برای کنار آمدن با استرسی که متحمل می شوید، افزایش می دهد. عادت های مختلفی از جمله مدیتیشن، ورزش، تمرکز بر روی نکات مثبت و داشتن افرادی مثبت و حامی در اطراف خود می تواند مقاومت شما را در برابر استرس افزایش دهد، و در نتیجه می توانید از شر استرس و افکار منفی خلاص شوید و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

اگرچه ایجاد انعطاف پذیری در برابر فشارهای اجتناب ناپذیری که باید در زندگی با آن ها روبرو شوید، می تواند تا حد زیادی به شما کمک کند تا تعادل خود را در برابر استرس حفظ کنید، اما به این معنا نیست که تنها راه از بین بردن استرس است. رهایی از شر هر گونه عامل استرس زا در هر زمان ممکن همیشه ایده خوبی است. کنار گذاشتن عادت های خود تخریب گر نیز راهکار مهم دیگری است. ممکن است از همه روش های خود تخریبی تان آگاه نباشید، بنابراین در این قسمت اطلاعاتی در این باره ارائه شده است تا با آگاهی از آن ها و مدیریت رفتارهای خود بتوانید از شر استرس و افکار منفی خلاص شوید.

در ابتدا ممکن است رهایی از کینه، نگرش منفی، روابط سمی و سایر جنبه های منفی زندگی تان دشوار به نظر برسد، اما هنگامی که تصمیم خود را برای شروع بگیرید، انجام آن بیش از پیش آسان می شود.

موارد زیر برخی از عوامل استرس زا همراه با برخی از راهکارهای اثبات شده برای رهایی از آن ها هستند، که ممکن است در زندگی با آن ها روبرو شوید.

کینه ها را رها کنید

حرف های زیادی درباره بخشش و مزایای آن وجود دارد، و جز در شرایطی که با اشتباهات جدی روبرو شویم، احتمالاً اکثر ما خود را اساساً بخشنده می پنداریم. همه ما می دانیم که گذشت می تواند باعث ایجاد حس رهایی شود، اما ممکن است ندانیم که چگونه می توانیم کینه را کنار بگذاریم.

اگر از خود می پرسید که می توانید از شر عصبانیت خلاص شوید یا نه، به این سوال پاسخ دهید که آیا هنوز هم در مورد چیزهایی که در گذشته شما اتفاق افتاده اند فکر می کنید؟ آیا هنوز هم عصبانیت سالهای جوانی خود را دارید، هنوز هم از خودتان برای اینکه کار دیگری انجام نداده اید، یا نسبت به کارهای منفی که دیگران عمدا یا ناخواسته انجام داده اند و شما را تحت تأثیر قرار داده اند، عصبانی هستید؟

محیط زندگی خود را مرتب کنید

آیا تا به حال وارد یک اتاق نامرتب (یا خانه ای نامرتب!) شده و احساس خستگی کرده اید؟ وقتی در پایان یک روز طولانی وارد خانه شخصی خود می شوید، چه احساسی دارید، و آیا اتاق خاصی دارید که در آن بتوانید واقعاً آرام بگیرید؟ بسیاری از افراد متوجه عوارض ناشی از بی نظمی و بهم ریختگی بر سطح استرس خود نیستند. شلوغی و بی نظمی می تواند انرژی شما را از بین برده، و باعث ایجاد استرس در شما شوند، حتی اگر آگاهانه متوجه آن نباشید.

اگر شلوغی و بی نظمی باعث ایجاد استرس در شما می شود، زمان آن رسیده تا با ساده سازی و مرتب کردن محیط زندگی تان از شر استرس و افکار منفی خود خلاص شوید.

نگرش های منفی را در مورد خود یا دیگران رها کنید

استرس
Pexels/ Stress

ممکن است از محدود کردن باورهایی که نسبت به خود یا دیگران دارید، آگاهی نداشته باشید. آیا به این نتیجه رسیده اید که توانایی های خود را نفی می کنید، موفقیت های خود را به کوچک می پندارید، و حتی قبل از اینکه کاری را امتحان کنید فکر می کنید نمی توانید آن را انجام دهید؟ به همین ترتیب، آیا نسبت به موفقیت دیگران احساس خوبی ندارید، زیرا احساس می کنید با پیروزی آن ها شما کوچک می شوید، در حالی که منطقاً می دانید که این مطلب لزوما درست نیست؟ یاد بگیرید که الگوهای تفکر منفی و تحریف های شناختی را تشخیص دهید و سپس آن ها را در خود تغییر دهید تا بتوانید از شر استرس و افکار منفی خلاص شوید.

آفت های زندگی تان را حذف کنید

آفت های زندگی مواردی هستند که باعث تحلیل رفتن ما در زندگی می شوند، و در ما استرس ایجاد می کنند. اما ما با آن ها زندگی می کنیم و شاید حتی متوجه نمی شویم که هر روز کمی استرس به زندگی مان اضافه می کنند. اگر لحظه ای وقت بگذارید تا از تخلیه انرژی و صبر خود به واسطه این آفات آگاه شوید، می توانید برای از بین بردن آن ها از زندگی خود برای همیشه برنامه ریزی کنید، و از شر استرس و افکار منفی خود خلاص شوید.

روابط سمی را رد کنید

روابط می تواند به عنوان منابع قدرتمندی برای کنار آمدن با استرس و افکار منفی عمل کنند. جالب تر اینکه “دوستی” های خاصی که دچار تعارض، در فضای منفی رقابتی، یا فاقد اعتماد هستند، در مقایسه با روابط غیر دوستانه اما پایدار، می توانند فشار روانی بیشتری ایجاد کنند.

اگر در یک رابطه ناسالم قرار دارید – یک رابطه عاشقانه یا دوستانه، تلاش برای ایجاد رابطه سالم راهی عالی برای به حداقل رساندن استرس است. اما اگر این کار نتیجه نداد، و تمام تلاش خود را کردید تا روابط سمی خود را بهبود ببخشید، اما هنوز هم این روابط باعث ایجاد استرس در شما می شوند، ممکن است لازم باشد تا در مورد زمان حذف و نحوه رها کردن آن ها نکاتی را بیاموزید، تا به این ترتیب بتوانید از شر استرس و افکار منفی خود خلاص شوید.

بیشتر بخوانید: فواید ذهن آگاهی برای کودکان و نوجوانان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.