چگونه خوش بین باشیم؟

گاهی اوقات، خوش بینی کار آسانی نیست، بخصوص زمانی که به دنیای پیرامون خود می نگریم. و مردمی را می بینیم که دائما بخاطر آن چه که هر روزه برای آنها اتفاق می افتد، گله و شکایت می کنند. این بدین معنا نیست که شما هم باید به این دسته از افراد با نگرش منفی بپیوندید. در حقیقت، مهم این است که بتوانید تا حد امکان نیمه پر لیوان را ببینید.
بنابراین، باید یاد بگیرید که چگونه خوش بین باشید، و نسبت به دنیای اطراف خود نگرش مثبتی داشته باشید.

مزایای خوش بینی

خوش بینی مزایای جالبی دارد. مطالعه ای از دانشگاه پیتزبورگ نشان داد زنانی که نگرش مثبتی داشتند، ریسک بیماری های قلبی آن ها 30 درصد کمتر بوده است.

مطابق مطالعه ای در دانشگاه میشیگان نیز، خوش بینی با ریسک پایین سکته های مغزی همراه بوده است. علاوه بر این، تحقیقی در مجله پزشکی کانادا منتشر شد که نشان داد افراد خوش بین با بالاتر رفتن سنشان کم تر دچار ناتوانی می شوند، و همچنین عمر طولانی تری نسبت به افراد بدبین دارند.

خوش بین بودن یک انتخاب است

اگر فکر می کنید که از بدو تولد بدبین به دنیا آمده اید، و راهی برای تغییر طرز فکرتان وجود ندارد، باید نسبت به این تفکر تجدید نظر کنید!

تحقیقات منتشر شده در مجله رفتار درمانی و روانپزشکی تجربی، دو گروه از افراد را برای آزمایش الگوهای فکری آنها مورد مقایسه قرار داد.

گروه اول یک تمرین 5 دقیقه ای که مرتبط با مثبت اندیشی در مورد آینده شان بود، انجام دادند. در حالی که، گروه دوم بدون هیچ نگرش مثبتی، فقط درگیر اتفاقات روزمره خود بودند. در طول دوره دو هفته ای، نگرش مثبت گروه اول به طور قابل توجهی افزایش یافت، و بسیاری از آنها با گذشت فقط یک روز احساس خوش بینی بیشتری داشتند.

اگر می خواهید به یک فرد خوش بین تر تبدیل شوید – علی رغم امواج منفی اطرافتان – می توانید برای مثبت اندیشی و انتقال نگرش خوش بینانه به اطرافیان خود دست به کار شوید.

تصمیم بگیرید خوش بین باشید

خوش بینی
Freepik/optimism

همه ما انتخاب هایی در زندگی خود داریم. می توانیم یک روز خود را به تمیزکاری یا به مطالعه اختصاص دهیم. برای شام به یک رستوران برویم یا در خانه آشپزی کنیم. با دوستان خود به کافی شاپ برویم یا در خانه بمانیم.

و نهایتا، تصمیم بگیریم که مثبت بیاندیشیم، یا همانطوری که هستیم به زندگی خود ادامه دهیم. خوش بینی در این دنیای پر از اتفاقات منفی، با تصمیم گیری برای مثبت بودن و انتخاب های مثبت در زندگی روزمره شروع می شود.

از افرادی که انرژی مثبت شما را می گیرند، دوری کنید

شاید به این دسته از افراد به عنوان افراد سمی زندگی خود بنگریم، به هر حال، آنها هر چه که باشند، انرژی مثبت ما را می گیرند. این دسته از افراد همیشه نیمه خالی لیوان را می بینند، و هیچ گونه احساس همدردی با دیگران ندارند.

در زندگی خود برای این دسته از افراد منفی بین حد و مرز معینی تعریف کتید. فاصله خود را با خویشاوندان و دوستانی که بر پیش بینی های خود نسبت به پایان دنیا اصرار می ورزند، رعایت کنید.

برنامه های رسانه ای خود را نیز محدود کنید. تماشای بیش از حد داستانهای تراژدیک از اخبار، یا صرف زمان زیاد برای تماشای اخبار سیاسی در رسانه های اجتماعی، می تواند بر نگرش مثبت افراد تاثیر منفی بگذارد.

اگه از خودتون بدتون میاد حتما این مقاله رو بخونید!

تفکرات منفی خود را شناسایی کنید

اگرچه داشتن نگرش مثبت لازمه داشتن زندگی سالم و شاد است، اما نباید واقعیت ها و اتفاقات بد زندگی را نیز نادیده گرفت.

در واقع، واقع گرایی کلید اصلی برای رسیدن به بهترین عملکرد است. اگر افراد بیش از حد خوش بین باشند، ممکن است نتیجه آن معکوس باشد. به طور مثال، اگر برای به دست آوردن شغلی بیش از حد خوش بین باشیم، ممکن است به خاطر اعتماد بنفس بیش از حد، برای مصاحبه شغلی خود آمادگی لازم را کسب نکرده باشیم.

از سوی دیگر، اگر بیش از حد بدبین باشیم، ممکن است به افکار منفی بیندیشیم که “هیچ کس مرا استخدام نخواهد کرد” ، و همین امر باعث می شود تا زمانی که وارد اتاق مصاحبه می شویم شکست خورده و ضعیف به نظر برسیم. عدم اعتماد بنفس می تواند یکی از دلایل استخدام نشدن ما باشد.

داشتن یک نگرش سالم در زندگی به این معناست که فارغ از نتیجه و خروجی کار، می توانیم تلاش خود را برای بهترین عملکرد خود داشته باشیم. خوش بین بودن به ما کمک می کند تا باور داشته باشیم که فرصت های بهتر همیشه منتظر ما هستند، و می توانیم به آن ها دست یابیم.

زمانی که نگرش شما منفی است، لحظه ای افکار خود را متوقف کنید، و به این بیاندیشید که چند درصد از این افکار شما واقع گرایانه هستند. تغییر این افکار منفی اغراق شده به واقعیت های موجود کمک می کند تا در یک حد سالمی از خوش بینی قرار بگیرید.

خوش بینی خود را به دیگران نیز انتقال دهید

اگرچه این وظیفه شما نیست تا همه را خوشنود کنید، اما ساختن روز کسی با انتقال انرژی مثبت به او ضرری ندارد. یک بار در روز، بازخورد مثبت خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

به عنوان مثال، در خانه خود می توانید فرزندان خود را به خاطر انجام تکالیفشان تشویق کنید، یا به شریک زندگی خود بگویید که چقدر قدردان او هستید و او را تحسین می کنید.

ایجاد احساس مثبت در افراد دیگر، در ماندگاری نگرش مثبت در زندگی خودتان موثر می باشد. قبل از خواب، به این فکر کنید که امروز چه کارهایی انجام داده اید. حتی اگر امروز شما یک روز آرام و بدون فعالیت به نظر برسد، باز هم چیزی برای تحسین کردن خواهید یافت.

آینده روشنی را تصور کنید

اگرچه ساده به نظر بیاید، اما نوشتن ایده های خود در مورد یک آینده خوش بینانه و مثبت می تواند در هنگام وقوع آنها، نگرش کلی شما به زندگی را تغییر دهد.

اگر نیاز به یک مقدمه دارید، اینگونه عمل کنید: به مدت چهار روز متوالی، هر روز بیست دقیقه صرف نوشتن این موضوع کنید که روز بعد، هفته بعد، ماه بعد و سال بعد چه اتفاقاتی خواهد افتاد.همچنین می توانید یک چالش جدی را  که در زندگی جاری خود دارید، در نظر بگیرید و در مورد پیامدهای مثبت آن بیاندیشید.

سپاسگزاری و قدرشناسی را تمرین کنید

اندیشیدن در مورد این که در زندگی خود قدردان همه چیز  باشیم، از طلوع آفتاب تا آب پاکی که در اختیار داریم، خوش بینی ما را به طور قابل توجهی تقویت خواهد کرد. برای این کار می توانیم یک دفترچه قدرشناسی تهیه کنیم، و هر روز آنچه را که بخاطر آن شکرگزار هستیم، در آن یادداشت کنیم.

خوش بینی بدون احساس قدردانی از کسانی که خوش بینی خود را مدیون آنها هستید، دشوار خواهد بود. قدرشناسی و سپاسگزاری خود را با کسانی که در این نگرش مثبت همراه شما بوده اند، به اشتراک بگذارید. می توانید برای افراد مثبت زندگی خود نامه ای بنویسید. خواه آن شخص معلم شما، رئیس شما یا حتی مادرتان باشد. اگر امکان آن برایتان فراهم بود، نامه را شخصا به دست آن ها برسانید.     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.