چگونه به یک فرد مثبت اندیش تبدیل شوید

در طول یک روز کاری پرمشغله، تمرکز کردن بر افکار منفی به سادگی امکان پذیر است. با پیچیده تر شدن شرایط در طول روز احتمال اینکه احساس خستگی، استرس و بار کاری زیادی داشته باشید، بیشتر می شود. در نتیجه، افکار منفی به راحتی وارد مغز شما می شوند. در حالی که می دانید مثبت اندیشی برای وضعیت ذهنی هر فردی بهتر است، احتمالا از شنیدن این خبر متعجب خواهید بود که مثبت اندیشی برای سلامتی شما نیز مفید می باشد. تحقیقات نشان داده است که مثبت اندیشی می تواند مزایای زیادی شامل افزایش اعتماد به نفس، بهزیستی روانشناختی، و سلامتی جسمانی برای فرد داشته باشد. بنابراین در این مقاله به شما خواهیم آموخت که چگونه به یک فرد مثبت اندیش تبدیل شوید.

برای از بین بردن افکار منفی و جایگزین کردن آنها با افکار مثبت تر چه کار می توان کرد؟ خوشبختانه، حتی اگر خوشبینی به عنوان یک ویژگی ذاتی از بدو تولد در وجود شما قرار نگرفته باشد، روش هایی وجود دارد که می توانید برای رشد مهارت های مثبت اندیشی و بهره گیری از برخی از مزایای تفکر مثبت به کار گیرید، و نهایتا به یک فرد مثبت اندیش تبدیل شوید.

بر تفکرات خود متمرکز شوید

برای اینکه تبدیل به یک فرد مثبت اندیش شوید، باید یاد بگیرید که چگونه افکار خود را تحلیل کنید. تمرکز بر جریان آگاهانه افکار می تواند کار دشواری باشد، به ویژه اگر درون نگری از ویژگی های فردی شما نباشد. زمانی که در یک موقعیت چالش برانگیز قرار گرفتید، سعی کنید به نحوه اندیشیدن و نگرش خود در مورد آن موقعیت توجه کنید. آیا درگیر صحبت های درونی منفی با خود هستید؟ آیا در ذهنتان خود یا دیگران را مورد انتقاد قرار می دهید؟ این نوع افکار منفی باعث ایجاد نوعی مانع می شود، اما شناسایی این افکار در ذهن، اولین قدم برای غلبه بر آنها می باشد.

برخی از رایج ترین انواع تفکر منفی شامل تمرکز فقط بر روی جنبه های نامطلوب یک موقعیت است. به طور مثال، تصور کنید که روز پرمشغله ای در محل کار خود داشته اید. یک ارائه کاری داشته اید، و چندین کار مربوط به برنامه خود را انجام داده اید. در این میان، برقراری یک تماس تلفنی مهم را فراموش کرده اید. علی رغم موفقیت های دیگری که در طول روز به دست آورده اید، در پایان روز ذهن خود را درگیر آن تماس تلفنی از دست رفته می کنید، و درباره تأثیر آن بر موفقیت شغلی خود نگران هستید.

در واقع، به جای اندیشیدن در مورد نقات مثبت، به دنبال جنبه های منفی  هستید، داشته های خود را نادیده می گیرید، و بدی ها را بزرگ تر از آنچه که در واقعیت هستند، می بینید.

سرزنش کردن خودتان یکی دیگر از انواع رایج منفی نگری است. به طور مثال، زمانی که سازمانی که در آن مشغول به کار هستید، به حد نصاب فروش خود در ماه نمی رسد، به جای در نظر گرفتن شرایط اقتصادی که منجر به این نتیجه شده است، خودتان را سرزنش می کنید. این نوع تفکر منفی به خصوص می تواند به بهزیستی روانشناختی شما آسیب برساند.

با سرزنش کردن خود به خاطر چیزهایی که تقصیر شما نبوده، و خارج از کنترل شما می باشد، عزت نفس و اعتماد به نفس شما به طور جدی لطمه می بیند.

مقالات مرتبط: چگونگی دستیابی به یک نگرش مثبت

چگونه تبدیل به یک فرد مثبت اندیش شویم

تغییر چرخه افکار منفی می تواند یک چالش باشد، و فرایندی است که به زمان نیاز دارد. تفکر مثبت به معنای قرار دادن عینک خوش بینی بر چشم و نادیده گرفتن همه موارد منفی که در زندگی با آنها روبرو خواهید شد، نیست. این نوع رویکرد نیز می تواند همانند نادیده گرفتن جوانب مثبت و تمرکز روی افکار منفی، ویران کننده باشد. تعادل همراه با میزان صحیحی از واقع گرایی، کلید موفقیت در این مورد است.

توجه به این نکته ضروری است که صرفا تکرار شعارهای توخالی از جمله “من خیلی خوب هستم”، “من خیلی باهوشم!” و “همه من رو دوست دارند” گاهی اوقات نتیجه معکوسی دارد، و در واقع بر تصورات شما از خودتان تأثیر منفی می گذارد.

بنابراین، برای غلبه بر این نوع افکار منفی و تبدیل شدن به یک فرد مثبت اندیش چه باید کرد؟ با گام های کوچکی شروع کنید. از این گذشته، شما اساسا در حال ایجاد یک عادت جدید در خود هستید، پس همانند هر شخص دیگری که در تلاش برای تغییر یک رفتار در خود بوده است، برای این کار نیاز به زمان دارید.

برای شروع، ناحیه ای از زندگی خود را که بیشتر از هر جای دیگری تحت تأثیر افکار منفی می باشد، شناسایی کنید. شاید بیشتر تمایل دارید تا در مورد ظاهر خود یا مثلا عملکرد خود در مدرسه منفی بیاندیشید. با شروع از یک نقطه واحد و نسبتا خاص از زندگی خود، تغییرات به احتمال بیشتری ماندگارتر خواهند بود.

تصور کنید که تصمیم گرفته اید بر افکار منفی خود در مورد عملکردتان در مدرسه تمرکز کنید. قدم بعدی صرف کمی وقت برای ارزیابی افکار خود در هر روز است. زمانی که احساس می کنید در مورد خودتان تفکر انتقادی دارید، لحظه ای مکث و تأمل کنید.

اگر به خاطر نمره ای که در امتحان کسب کرده اید، ناراحت هستید، آیا بهترین روش سرزنش کردن خودتان است؟ آیا این امکان وجود دارد که بتوانید با دید مثبت تری به قضیه نگاه کنید؟ اگرچه امتحان خود را خراب کرده اید، اما اکنون بهتر می توانید زمان مطالعه خود را برای امتحان مهم بعدی تنظیم کنید.

مراقب صحبت های درونی خود باشید. وقتی مونولوگ درونی شما اینطور آغاز شود: تو هیچ وقت نمیتونی تکالیفت رو به موقع انجام بدی” یا “این کار خیلی سخته و نمیتونی انجامش بدی”، سعی کنید راهی پیدا کنید که با دید مثبت تری اوضاع را ببینید.

تکالیف
Pexels/ Doing Homework

به عنوان مثال، اگر درگیر به پایان رساندن به موقع یک مقاله تحقیقاتی هستید، به دنبال روش هایی باشد که بتوانید برنامه خود را دوباره تنظیم کنید، به طوری که به جای تلف کردن وقت خود با ناامیدی، وقت بیشتری را به مقاله خود اختصاص دهید. وقتی تکلیفی که باید انجام دهید، خیلی دشوار به نظر می رسد، ممکن است روش های دیگری مانند کمک گرفتن از دوستانتان در رسیدن به جواب موثر باشد.

سخن آخر

یک فرد مثبت اندیش، از واقعیات به نفع افکار آرمانی خود چشم پوشی نمی کند. بلکه به دنبال یک رویکرد پیشرو به سمت اهداف در زندگی می باشد، و به جای احساس ناامیدی و سرشکستگی با یافتن روش های خلاقانه برای حل مسائل با چالش های زندگی رو به رو می شود.

انجام این کار شاید ساده نباشد، اما تأثیر مثبت آن بر سلامت ذهنی، عاطفی و فیزیکی ارزش تلاش برای آن را دارد. برای تبدیل شدن به یک فرد مثبت اندیش تا حد امکان تمرین کنید. این کار در واقعا یک فرآیند گام به گامی که بتوانید آن را کامل کرده و به اتمام برسانید، نیست. بلکه نوعی تعهد مادام العمر است که در آن باید به درون خود نگاه کنید، افکار منفی خود را به چالش بکشید، و تغییرات مثبت را در افکار و رفتارهای خود ایجاد کنید، تا به یک فرد مثبت اندیش تبدیل شوید.        

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.