چگونه باید احساسات خود را پردازش کنید

آیا تاکنون احساس کرده اید که در مورد اتفاقات منفی زندگی تان بیش از حد وسواس نشان می دهید، بیشتر و بیشتر ناراحت می شوید، و نسبت به رهایی از آن احساس عدم توانایی دارید؟ اگر چنین است، شما در حال تجربه نشخوار ذهنی بوده اید، و تنها نیستید. در واقع، نشخوار ذهنی یک الگوی فکری بسیار رایج، و همچنین بسیار استرس زا است. در حقیقت، زمانی که افراد درباره رویدادهای منفی که در زندگی آنها اتفاق افتاده، بیش از حد می اندیشند، ممکن است در صورت عدم آگاهی، دچار استرس شوند. بنابراین، برای رسیدن به آگاهی در این زمینه، باید بیاموزید که چگونه احساسات خود را پردازش کنید.

مقاومت در برابر نشخوار ذهنی کار بسیار دشواری است، به ویژه هنگامی که به یک عادت ناخودآگاه تبدیل می شود. آنچه که در ابتدا ممکن است به عنوان تلاشی برای پردازش احساسات منفی، یا یافتن راه حلی برای یک مسئله آغاز شود، می تواند به سرعت در یک حلقه منفی تفکر وسواسی و منفی قرار گیرد.

 گرچه، یافتن راه حلی برای یک مشکل یا پردازش احساسات مربوط به آن دشوار است، اما ایجاد تعادل بین نادیده گرفتن مشکلات و نشخوار ذهنی آنها نیاز به مهارت های خاصی دارد. روشی که بتوانید بدون از دست دادن روحیه خوب و انرژی تان، در مورد یک مشکل فکر کنید، چیست؟ راهکارهای زیر می تواند به شما کمک کنند تا زندگی و مشکلات خود را بدون احساس “تعلق به آنها” بررسی کنید، احساسات خود را بدون نشخوار ذهنی پردازش کنید.

رویدادها را با پایان خوش ثبت کنید

بسیاری از مطالعات تأیید کرده اند که نوشتن و ثبت رویدادها یک استراتژی مؤثر برای مدیریت استرس و پردازش احساسات است. گرچه، نوشتن وقایع می تواند به راحتی کمک گرفتن از یک شخص دیگر مورد استفاده قرار گیرد، اما در بیشتر موارد، زمانی که از نوشتن استفاده می کنیم، کسی وجود ندارد که به ما بگوید تمرکز بر ناامیدی های زندگی ایده درستی نیست.

 بنابراین، چگونه می توان از نوشتن و ثبت رویدادها استفاده کرد؟ یک روش این است که به مرور حوادث منفی بپردازید، به طور کامل احساسات خود را بررسی کنید، اما مطمئن باشید که نهایتاً با یک یادداشت مثبت به آن خاتمه می دهید: در مورد آنچه که از وضعیت مورد نظر آموخته اید، آنچه که به عنوان رشد شخصی کسب کرده اید، و آنچه در آینده به آن امید دارید، بحث کنید، و بیاکوزید که چگونه احساسات خود را پردازش کنید.

رویدادها را بدون قهرمان و شخصیت های منفی ثبت کنید

در مورد وقایع گذشته صحبت کنید، و ببینید که چرا اتفاقات خاصی رخ داده است. اما به جای اینکه از مسبب این اتفاقات متنفر باشید، سعی کنید آن ها را ببخشید. خودتان را هم ببخشید، بدون اینکه نقش خود را فراموش کنید (تا بتوانید از اتفاقات درس بگیرید) مسئولیت هر چیز مربوط به خود را بر عهده بگیرید.

 درمورد آنچه که می خواستید اتفاق بیفتد بنویسید، اما در مورد چیزهای منفی هم که ممکن بود در صورت اجرای خواسته های تان اتفاق بیفتد نیز بنویسید. در مورد زمان هایی در گذشته بنویسید که آن چه می خواستید اتفاق افتاده، اما نتیجه ای متفاوت از آنچه که انتظار داشتید، به دست آمده است. همچنین در مورد مواقعی که آنچه را که می خواستید به دست نیاوردید، اما چیزی بهتری پیدا کردید، بنویسید. در واقع، با انجام این کارها احساسات خود را پردازش می کنید.

بیشتر بخوانید: ذهن آگاهی چیست

چیزهایی را که قدردان آن ها هستید، بنویسید

یک ژورنال سپاسگذاری را شروع کنید. این روش به شما کمک می کند تا چیزهای خوب در زندگی را به خود یادآوری کنید. همیشه چیزهای خوبی وجود دارد که می توان آنها را به خاطر سپرد و به خاطر وجود آن ها قدردانی کرد. انجام این کار می تواند به سلامتی و افزایش سطح شادی شما نیز کمک کند. یک تمرین مدیتیشن را شروع کنید. این کار به شما کمک می کند تا از مشکلات خود فاصله بگیرید، چگونگی حل مشکلات خود را مجددا بررسی کنید (آیا درگیر تخریب خود یا تحریفات شناختی هستید؟) و به افکار بهتری دست یابید.

احساسات خود را پردازش کنید. به یاد داشته باشید که لازم نیست تمام قدردانی ها در یک ژورنال ثبت شوند. به عزیزان خود بگویید که چقدر از آنها قدردانی می کنید، و دوستشان دارید. از افراد خانواده تان گرفته تا کارمندان فروش و کارمندان پستی که در طول روز با آن ها روبرو می شوید، همه دوست دارند بدانند که از آنها قدردانی می شود. واکنش های مثبت آنها می تواند به شما در ایجاد روحیه مثبت نیز کمک کند.

احساسات
Pexels/ Feelings

به خودتان کمی فرصت بدهید

حواس خود را با چیزهای جالبی که روحیه شما را بالا می برند، پرت کنید. در واقع، با ایجاد فاصله بین خود و مشکلاتتان، و سپس پر کردن این فاصله با کارهایی که می دانید حالتان را بهتر می کنند، احساس شادی و خوشحالی بیشتر، و احساس استرس کمتری خواهید داشت. بنابراین از این فرصت استفاده کنید، و با نگرشی مثبت تر بیاموزید که چگونه احساسات خود را پردازش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.