چرا شما هرگز لباسهایی را که بیشتر خوشحالتان میکند نمیخرید؟

اصل نورومارکتینگ:
رنگها و مدلهای بُلد در طراحی محصول حس رضایت از خرید طولانی مدت از محصول را به مشتریان میبخشد اما مشتریان به این موضوع آگاه نیستند.

کاربرد:
نحوه استفاده از طرح ها و رنگ های بُلد در طراحی محصول را برای به دست آوردن رضایت طولانی مدت مصرف کنندگان کشف کنید.

اگر بخواهید یک تی شرت را برای دویدن انتخاب کنید کدام یک را ترجیح میدهید:
یکی با رنگی محکم و خنثی یا یکی با الگوی روشن و رنگی؟ کدام انتخاب یک سال بعد رضایت بیشتری به شما می دهد؟

تحقیقات نشان میدهد که تصمیمات خرید ما با آنچه که برای طولانی مدت ترجیح میدهیم متناقض است.بیشتر افراد تمایل دارند تی شرت هایی با طرح ساده و رنگ خنثی انتخاب کنند ، و معتقدند که بعداً با انتخاب خود خوشحال تر خواهند شد. با این حال ، در واقعیت ، مردم رضایت طولانی تر از طرح ها و رنگ های بُلدتر و جالب توجه را تجربه می کنند.

چه لباسهایی ما را خوشحال تر میکند؟

حس رضایت از خرید
Freepik/Satisfied

تحقیقات نشان داده که مشتریان نمیتوانند پیش بینی دقیقی از آن دسته ویژگیهای محصول داشته باشند که در طولانی مدت احساس رضایت و خوشحالی بیشتری را به آنها میدهد.

تصمیم خرید مشتریان در مورد اینکه کدام محصول را انتخاب کنند تلاش بسیاری را برای پیش بینی رضایت می طلبد،توجه به اینکه کدام ویژگی محصول مهمتر است نیز یکی از موضوعات مهم میباشد.

این مقاله هم میتواند جذاب باشد:قفسه های شلوغ مشتریان را فراری میدهد!

ویژگیهای ظاهری محصول یکی از معیارهای مهم در انتخاب محصول است که روی تصمیم گیری ما تاثیر بسیاری دارد.آنچه که میبینیم روی احساس ما تاثیر فراوانی دارد.با این حال هنوز شناخت زیادی روی این موضوع وجود ندارد که چه رنگ و طراحی محصولی میتواند روی علاقه آینده ما از محصول تاثیر گذارتر باشد.

وقتی ما در طی یک دوره زمانی از یک محصول استفاده می کنیم ، سیستم های حسی ما به تدریج با ظاهر بصری آن سازگار می شوند. اگر از ابتدا محصولی را دوست داشته یا نداشته باشیم ، تمایل یا عدم تمایل ما به تدریج از بین می رود.

تفاوت موجود بین رضایت پیش بینی شده و یا رضایت واقعی

یک تحقیق جدید نشان میدهد که مشتریان پیش بینی میکنند که کاهش سریعتری را در رابطه با رضایت محصول زمانی که از رنگها و یا طراحی های با رنگهای بُلد و یا غیرمتعارف استفاده میکنند،گزارش میدهند.درحالی که در تجربه واقعی این کاهش رضایت با سرعت بسیار کمتری اتفاق می افتد.این بصیرت و شهود مشتریان میتواند آنها را به سمت خرید محصولاتی سوق دهد که رضایت کمتری را در طولانی مدت برایشان در پی خواهد داشت.

این مطالعه همچنین نشان میدهد که ترجیحات مشتریان برای طراحی محصول تحت تاثیر مدت زمانی است که از آن محصول استفاده میکنند.هرقدر میزان انتظار مشتریان برای استفاده از یک محصول طولانی تر باشد(یعنی مشتری انتظار داشته باشد که مدت بیشتری از یک محصول استفاده کند)از میزان ترجیحات مشتریان برای محصولاتی با رنگها و طراحی های بُلدتر کاهش میابد.

شهود و یا بصیرت مشتریان میتواند گمراه کننده باشد.احتمالا این موضوع از وجود تضادهایی در فرایند تصمیم گیری ناشی میشود.از طرفی مصرف کنندگان محصولاتی را با رنگها و طراحی های خنثی ترجیح میدهند زیرا معتقدند که این نوع محصولات بسیار دیرتر از مد می افتند از طرفی آنها محصولاتی را با طراحی های بُلدتر و رنگهای روشنتر ترجیح میدهند اما عنوان میکنند که علاقه آنها به سرعت کاهش یافته و موجب کمتر شدن حس رضایت طولانی مدتشان میشود.

محققین چگونه میتوانند از این تحقیق درس بگیرند؟وقتی صحبت از طراحی محصولات ، آرم ها و فروشگاه ها می شود ، اتخاذ یک طراحی بُلدتر می تواند تمایز از رقابت باشد.این نوع فلسفه طراحی ممکن است سبب شود که یک برند در حافظه ما ماندگارتر شده و به آن یک هویت واضح ببخشد.این نوع طراحی های بُلدتر میتواند حس رضایت طولانی مدت مشتری به برند شما را به همراه داشته باشد.با این حال اگر میخواهید یک تاثیر سریع در مشتری ایجاد کنید همانند برندهای ZARA و Primark باید از طراحی ها و رنگهای ساده استفاده کنید.

شرایط مرزی

این تحقیق توجه کرده است که چگونه جذابیت بصری طرح های محصول می تواند رضایت طولانی مدت مصرف کنندگان را تحت تأثیر قرار داده و پیش بینی کند.با این حال ، جذابیت بصری به خودی خود ممکن است به عنوان یک پیش بینی کننده بسیار معتبر عمل نکند زیرا سایر عوامل نیز می توانند بر رضایت طولانی مدت مصرف کنندگان تأثیر بگذارند. همچنین هیچ استانداردی در مورد آنچه که به عنوان طرح های قوی و جسورانه در نظر گرفته شده است ، وجود ندارد.

نکات نورویی:

  • هنگام صحبت از محصولات بادوام ، مصرف کنندگان ناخوداگاه ترجیح می دهند از محصولاتی استفاده کنند که از نظر طراحی و رنگ جذابیت های بصری جسورانه تری دارند. با این حال ، مصرف کنندگان به غلط پیش بینی می کنند که در طولانی مدت طرح های ساده و رنگ های خنثی را ترجیح می دهند.
  • ایجاد محصولات جذاب و بصری می تواند تجارب رضایت بخش و ماندگار تری برای مصرف کنندگان ایجاد کند.
  • از نظر بصری طرح های هیجان انگیز می توانند در مورد یک برند اظهار نظر جدی کنند و آن را به یاد ماندنی تر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.