ورزش های موثر برای بهبود خلق و خو

ورزش می تواند یک روش عالی برای بهبود خلق و خو ، بالا بردن روحیه، و تقویت توانایی مقابله با استرس باشد. هنگام ورزش ، بدن شما اغلب احساس آرامش و آسودگی بیشتری می کند، اما علاوه بر این فواید جسمانی مزایای ذهنی بسیاری نیز در نتیجه ورزش کردن وجود دارد. بنابراین بهتر است بدانید که چرا ورزش مفید است، و کدام نوع از تمرینات برای کمک به تعادل احساسات بهتر هستند.

چگونه ورزش خلق و خو را بهبود می بخشد

هنگامی که ورزش هایی با شدت بالا انجام می دهید، بدن و مغز شما هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی را تولید می کنند، که تأثیر مثبتی بر روحیه، حافظه، سطح انرژی و احساس بهزیستی شما دارند.

بعد از یک تمرین خوب، با اینکه عضلاتتان خسته شده اند، اما احساس آرامش بیشتری می کنید. همچنین ممکن است احساس موفقیت نیز داشته باشید، که باعث افزایش اعتماد به نفس و بهبود احساس بهزیستی در شما می شود. به لطف تمرین، تنش و استرس محصور شده در عضلات و ذهن شما کاهش می یابد.

ورزش و احساسات

در حالی که ورزش به خودی خود درمانی برای افسردگی بالینی نیست، اما مطالعات نشان می دهد که حتی یک دوره کوتاه تمرین نیز منجر به تغییرات مثبت در مواد شیمیایی مغز شده، و می تواند برای بهبود خلق و خو مفید باشد. یک بررسی منتشر شده در ژورنال انعطاف پذیری مغزی در سال 2017 در مورد اثرات ورزش نشان داد که پس از ورزش، افراد با کاهش تنش، افسردگی و عصبانیت، خلق و خوی بهتری را گزارش می دهند.

در حقیقت، برای افرادی که افسردگی خفیف یا متوسط دارند، 30 دقیقه ورزش روزانه ممکن است برای بهبود خلق و خو در آن ها موثر باشد. یک مطالعه مروری که 23 مطالعه کنترل شده تصادفی را مورد بررسی قرار داد، نشان داد که ترکیب ورزش با داروهای معمول و درمان شناختی رفتاری برای افسردگی، علائم افسردگی را بیشتر نیز کاهش می دهد.

ورزش بیشتر لزوماً باعث رضایت بیشتر شما نخواهد شد، و مانند هر کاری، ممکن است در این کار زیاده روی کنید. به عنوان مثال، یکی از مزایای ورزش تحریک تولید کورتیزول است که می تواند به حافظه و هوشیاری کمک کند. از طرف دیگر، مصرف بیش از حد کورتیزول می تواند بر روی بدن و روحیه شما تأثیرات منفی نیز بگذارد.

انواع ورزش ها برای بهبود خلق و خو

هنگام ورزش کردن، بسیار مهم است که چیزی را انتخاب کنید که از آن لذت می برید. ورزش های قلبی عروقی عالی هستند، اما اگر از شنا یا دویدن متنفر باشید، دیگر به آن پایبند نخواهید بود. و وقتی فعالیتی از لذت بیشتری برخوردار باشد، احتمال پایبندی طولانی مدت به آن بیشتر است.

به عنوان ورزش روتین خود، ممکن است ترکیبی از فعالیت های انفرادی مانند پیاده روی، شنا یا باغبانی را همراه با برخی از فعالیت های گروهی مانند کلاس های آموزشی یا پیاده روی های دوره ای گروهی یا دوچرخه سواری، امتحان کنید. علاوه بر مزایای جسمانی و اندورفین تولید شده در نتیجه ورزش کردن، یکی دیگر از مزایای بالقوه ورزش فراهم ساختن فرصت تعامل اجتماعی است، که غالباً می تواند به همان میزان روحیه شما را تقویت کند.

بهترین نوع ورزش برای بهبود خلق و خو اغلب ترکیبی از فعالیت هایی است که از آنها لذت می برید، و انگیزه کافی برای ادامه کار در آن ها به صورت طولانی مدت را دارید.

برای بهره مندی از مزایای ورزش برای بهبود خلق و خو و بالا بردن روحیه، هر یک از فعالیت های زیر را امتحان کنید. بعضی از افراد با گذشت هر روز با انجام ورزش یکسان و تکراری خسته می شوند. برخی دیگر روتین همیشگی خود را دوست دارند. تمریناتی را که دوست دارید، به عنوان تمرینات اصلی خود در نظر بگیرید، و سپس به طور دوره ای با تغییر روحیه، برنامه یا آب و هوا، فعالیت های دیگر را تغییر دهید. برای کلاس های گروهی، حواستان به تخفیف های فصلی یا پیشنهادهای ویژه باشد.

ورزش های قلبی عروقی و هوازی

ورزش های قلبی عروقی و هوازی جهت ایجاد قوت مورد نیاز برای ترشح اندورفینی که در بهبود روحیه در بدن موثر می باشد، عالی هستند. ورزش های هوازی به تمریناتی گفته می شود که ضربان قلب شما را بالا می برد، مانند آهسته دویدن، شنا، دوچرخه سواری، پیاده روی سریع یا استفاده از اسکی واره یا دستگاه پله نوردی. همچنین می توانید با انجام فعالیت هایی مانند باغبانی و رقص، ضربان قلب خود را افزایش دهید. تحقیقات نشان داده است که این کار افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد.

ورزش
Pexels/ Exercising

اگر ورزش را دوست دارید، پیوستن به یک تیم محلی برای بازی فوتبال، بسکتبال یا تنیس می تواند ضمن انجام یک تمرین قلبی عروقی، تعامل اجتماعی نیز ایجاد کند. پیوستن به کلاس های گروهی برای تمرین با شدت زیاد مانند کراس فیت یا بوکس، یکی دیگر از راه های بالا بردن فعالیت قلب است، در حالی که با دوستان خود نیز سرگرم هستید.

یوگا

یوگا سیستمی از سلامت جامع و رشد روحی است که بر مدیتیشن، تمرینات تنفسی و ژست های فیزیکی تمرکز دارد. تا زمانی که یک تمرین فعال فلو یا وینیاسا یوگا انجام ندهید، یوگا تمرین هوازی زیادی را ارائه نمی دهد. با این حال، می تواند به شما یاد دهد که چگونه آرام باشید، تنش های خود را رها کنید، روی عضلات سفت خود حرکات کششی انجام دهید، و حتی عضلات ضعیف خود را تقویت کنید.

انجام یوگا به طور منظم می تواند به کاهش اضطراب و بهبود احساس بهزیستی کمک کند. یک بررسی در سال 2016 در مورد استفاده از یوگا برای اضطراب و افسردگی نشان داد که این روش برای کاهش اضطراب، افسردگی و علائم مرتبط با اختلال استرس پس از سانحه مفید است.

تای چی

تای چی یک تمرین سنتی چینی است که در سراسر جهان انجام می شود، و می تواند به نفع افرادی باشد که علائم اضطراب و افسردگی را تجربه می کنند. تحقیقات نشان داده است که این کار باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و همچنین افزایش سطح اندورفین می شود.

هرکسی می تواند تای چی را انجام دهد. زیرا حرکات به راحتی قابل یادگیری و تکراری هستند. انجام این کار به قدرت و استقامت نیاز ندارد، اما در عوض بر شکل حرکات و تنفس تمرکز دارد. تای چی یک عمل خود ترمیم در نظر گرفته می شود. طبق طب سنتی چینی، این روش به کاهش موانع انرژی در بدن کمک می کند، که برای پیشگیری یا درمان برخی بیماری ها مفید می باشد. تحقیقات نشان می دهد که تای چی ممکن است بسیاری از جنبه های بهزیستی از جمله کاهش افسردگی، اضطراب، استرس، اختلال خلقی و همچنین عزت نفس را بهبود بخشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که تای چی یکی از ورزش های خوب برای بهبود خلق و خو می باشد.

سخن آخر

فواید زیادی برای ورزش کردن وجود دارد. به همین دلیل است که وزارت بهداشت و خدمات انسانی حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش قلبی با شدت متوسط، به علاوه دو روز تمرین قدرتی را برای همه بزرگسالان توصیه می کند. در حالی که ورزش می تواند برای بهبود خلق و خو مفید باشد، اگر با افسردگی شدید یا اضطراب روبرو هستید، همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه قدرت ذهنی خود را تقویت کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.