واکنش مغز در برابر نظرات دیگران چگونه است

دانشمندان در دانشگاه HSE به این نتیجه رسیده اند که مخالفت با نظر دیگران، در فعالیت مغز “اثری” برجای می گذارد که به مغز اجازه می دهد تا بعداً نظر خود را به نفع نظر اکثریت تنظیم کند. این مقاله در مورد واکنش مغز در برابر نظرات دیگران در Scientific Reports به چاپ رسیده است.

ما اغلب تحت تأثیر دیگران اعتقادات و نظرات خود را تغییر می دهیم. از این تغییرات اغلب به عنوان تأثیرات اثر اجتماعی یاد می شود. و این رفتار اجتماعی ما مطابقت نامیده می شود، که اجزای مختلف رفتار ما را، از رای گیری در انتخابات گرفته تا روند مد در بین نوجوانان توضیح می دهد.

در حالی که برخی از مطالعات قبلی بر روی مکانیسم های یادگیری تقویت اثر اجتماعی یا درونی سازی آن متمرکز بوده است، برخی دیگر شواهدی از تغییرات در پردازش حسی را که توسط اثر اجتماعی گروه های هم نوع برانگیخته شده است، گزارش کرده اند.

اخیراً در مورد تأثیرات کوتاه مدت اثر اجتماعی بر تصمیم گیری تحقیقات خوبی انجام گرفته است. واکنش مغز در برابر نظرات دیگران به این ترتیب است که اگر انتخاب ما منطبق با دیدگاه افرادی که برای ما مهم هستند باشد، این تصمیم در مراکز “لذت” مغز  که در سیستم دوپامینرژیک بزرگتر تقویت می شود، که خود مسئول یادگیری، فعالیت حرکتی و بسیاری از عملکردهای دیگر می باشد. برعکس، در موارد اختلاف نظر با دیگران، مغز سیگنال می دهد که “اشتباهی” رخ داده، و مطابقت را ایجاد می کند.

با این حال، مطالعات کمی در مورد چگونگی تأثیر اثر اجتماعی بر فعالیت مغز و واکنش مغز در برابر نظرات دیگران، وقتی مدت زمانی از اینکه نظری را شکل دادیم، و سپس از نظر دیگران مطلع شدیم گذشت، وجود دارد. دانشمندان علوم اعصاب تصمیم به بررسی این موضوع گرفتند که آیا نظر دیگران باعث تغییرات طولانی مدت در فعالیت مغز می شود یا خیر. دانشمندان از مگنتوآنسفالوگرافی استفاده کردند، روشی منحصر به فرد که این امکان را فراهم می کند تا بتوانیم فعالیت مغز انسان را در هنگام پردازش اطلاعات با جزئیات مشاهده کنیم، و دارای وضوح زمانی بالاتری نسبت به fMRI قدیمی است.

نظرات جمعی
Pexels/ Group Opinion

در ابتدای آزمایش، 20 شرکت کننده زن میزان اعتماد خود را به غریبه هایی که چهره آن ها در یک سری عکس به تصویر کشیده شده بود، ارزیابی کردند. سپس آن ها از نظر جمعی گروه بزرگی از هم نوعان خود در مورد اعتماد به این افراد غریبه مطلع شدند. گاهی اوقات نظر گروه دیگر با نظر شرکت کنندگان در آزمایش مغایرت داشت، و گاهی هم با نظرات آن ها همخوانی داشت. پس از نیم ساعت از افراد خواسته شد تا اعتماد خود را نسبت به همان افراد غریبه دوباره ارزیابی کنند.

این مطالعه نشان داد که شرکت کنندگان در نیمی از موارد نظر خود را در مورد یک غریبه تحت تأثیر هم نوعان خود در گروه دیگر تغییر دادند. علاوه بر این، تغییراتی در فعالیت مغزی آن ها رخ داد، و واکنش مغز در مقابل نظرات دیگران جالب بود: دانشمندان “ردپایی” از اختلاف نظرهای گذشته با هم نوعان را کشف کردند. هنگامی که افراد دوباره چهره غریبه ای را دیدند، در کسری از ثانیه مغز آن ها این سیگنال را داد که آخرین بار نظر شخصی آن ها با ارزیابی هم نوعانشان مطابقت ندارد. به احتمال زیاد، تثبیت این سیگنال به مغز اجازه می دهد تا در آینده تعارضات احتمالی ناشی از اختلافات را برای جلوگیری از آن ها پیش بینی کند، و این امر احتمالاً به طور ناخودآگاه رخ می دهد.

جالب است که ناحیه ای مانند قشر آهیانه ای فوقانی، ناحیه ای از مغز که مسئول بازیابی خاطرات است، در کدگذاری سیگنال اختلاف نظرات گذشته با این گروه نقش دارد. این احتمال وجود دارد که چهره افراد غریبه، که مغز در مورد آن ها با اختلاف نظر مواجه شده است، بهتر از دیگران به یاد بیاید.

بنابراین نظرات دیگران نه تنها بر رفتار ما تأثیر می گذارد، بلکه باعث ایجاد تغییرات طولانی مدت در نحوه کار مغز ما می شود. ظاهراً مغز نه تنها به سرعت با نظرات دیگران سازگار می شود، بلکه برای جلوگیری از درگیری های اجتماعی در آینده شروع به درک اطلاعات از طریق چشم اکثریت و مطابق با نظر آن ها می کند.

واسیلی کلوچاروف استاد دانشگاه HSE، یکی از نویسندگان این مطالعه می گوید: “مطالعه ما تأثیر چشمگیر نظرات دیگران در مورد چگونگی درک اطلاعات را نشان می دهد. ما در گروه های اجتماعی زندگی می کنیم و به طور خودکار نظرات خود را با نظر اکثریت تنظیم می کنیم، و نظر هم نوعان ما می تواند نحوه پردازش اطلاعات برای مدت زمان نسبتاً طولانی در مغز ما را تغییر دهد.”

الکسی گورین، دانشجوی دکترای دانشگاه HSE نیز اضافه کرد: “استفاده از روش های مدرن نقشه برداری عصبی و دیدن ردپای اختلاف نظرهای گذشته با نظر این گروه در فعالیت مغز بسیار جالب بود. واکنش مغز در برابر نظرات دیگران به این ترتیب است که مغز نظر دیگران را مانند یک اسفنج جذب کرده، و عملکردهای خود را با نظر گروه اجتماعی خود تنظیم می کند.”

بیشتر بخوانید: چه چیزی باعث تمایل بیشتر افراد به کنترل فردی می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.