نقش ذهن در ورزش کردن

افراد تنبل  زیادی در این دنیا وجود دارد. اما بیشتر ما در این گروه قرار نمی گیریم. همچنین دلایل زیادی برای ورزش نکردن وجود دارد، اما یکی از رایج ترین چالش ها صرفاً حفظ انگیزه برای تمرین و ورزش کردن می باشد. برای این کار باید از نقش ذهن خود در ورزش کردن مطلع باشیم.

اگرچه انعطاف پذیری در برابر خود و اهداف ورزشی خوب است، اما ایجاد عادت های سالم مانند ورزش در برنامه روزمره می تواند تأثیر بسزایی در سلامتی و بهزیستی شما داشته باشد. از این ایده ها برای اصلاح اعتماد به نفس و تقویت انگیزه خود استفاده کنید، و از مزایای ورزش منظم در زندگی خود لذت ببرید.

به گفتگوی درونی با خودتان توجه کنید

شاید صداهایی در درون و همچنین در سر خود داشته باشید. این صداها متعلق به هر کسی، مانند پدر و مادرتان و حتی فرد مورد علاقه تان در تلویزیون یا اینستاگرام می باشد. با این حال، احتمالا برجسته ترین صدای شما مربوط به خودتان است. شاید بحث هایی نیز با خودتان داشته باشید:

  • من: وقت تمرینه.
  • صدای درونی من: اصلا حسش نیست، الان خیلی خسته ام!
  • من: یالا… دیروز هم ورزش نکردیم.
  • صدای درونی من: دو روز؟ ای بابا!
  • من: هر بار که تمرین نمی کنیم، به ورزش نکردن عادت می کنیم.
  • صدای درونی من: من خسته ام.
  • من: از انجام چه کاری خسته شدی؟ تمام روز جلوی کامپیوتر نشستن؟
  • صدای درونی من: هی، برنامه مورد علاقه ت داره از تلویزیون پخش میشه، نمی خوای اونو ببینی؟
  • من: فکر کنم اول می تونم برنامه مورد علاقه م رو ببینم و بعد تمرین کنم.
  • صدای درونی من: منم همینو میگم!

سپس خودتان را در شرایطی می یابید که روی مبل دراز کشیده اید، و کانال های تلویزیون را عوض می کنید. چطور این اتفاق افتاد؟ در واقع، این اتفاق به دلیل نقش ذهن شما در ورزش کردن می باشد. اگر انگیزه کافی نداشته باشید، ذهن شما می تواند شما را از ورزش کردن باز دارد.

 افکار منفی بی صدا

گاهی اوقات باید به صداهایی گوش دهید که به شما می گویند یک روز را تعطیل کنید، یا تمرین ملایم تری را انتخاب کنید. اما در بیشتر مواقع، برای داشتن انگیزه باید آماده باشید تا در برابر صداهای بی فایده بایستید.

اجازه ندهید تا بین تصمیم شما تا اجرای آن فاصله بیفتد

اگر بعد از کار قصد دارید ورزش کنید، قبل از رفتن به باشگاه به خانه نروید، و تلویزیون تماشا نکنید. اگر نیاز به جابجایی دارید، یک کار ملایم، اما فعال مانند کشش یا انجام یک کار مطلوب و سبک را امتحان کنید. اگر صبح ها ورزش می کنید، بلافاصله لباس تمرینی خود را بپوشید، تا یک مانع کمتر بین خودتان و ورزش کردن داشته باشید.

بحث کردن را متوقف کنید. در مقابل هر بهانه ای، بگویید: “به هر حال من در حال تمرین کردن هستم”. یا “من به این حرف ها گوش نمی کنم!”، و به خود یادآوری کنید که چرا متعهد به ورزش هستید.

اگر احساس خستگی می کنید، از خودتان بپرسید که آیا خستگی شما جسمی است یا روحی؟ اگر خستگی تان به دلیل کمبود خواب، بیماری یا داشتن شغلی طاقت فرسا نیست ، احتمال اینکه خستگی شما از نوع ذهنی باشد، زیاد است. در حالی که خستگی ذهنی اغلب ممکن است به صورت جسمی احساس شود، یکی از بهترین درمان ها انجام فعالیت های بدنی است. پس از شروع به انجام تمرینات بدنی، واقعاً احساس بهتری خواهید داشت.

اکنون که با صداهای موجود در سرتان سر و کار دارید، وقت آن است که در مورد نقش ذهن در ورزش کردن آگاه شده، متوجه شوید چگونه می توانید در مورد ورزش کردن مشتاق باشید (بله، این امکان وجود دارد).

با ترس خود بجنگید و شور و شوق پیدا کنید

ورزش کردن
Pexels/ Exercising

از خودتان بپرسید که آیا ترس، شما را از شروع کار باز می دارد؟ اگر با ترس مربوط به ورزش کردن مواجه می شوید، سعی کنید:

  • درخواست کمک کنید. آیا کسی مانند یک همکار، دوست یا شریک زندگی تان وجود دارد که بتوانید به او اعتماد کنید؟ به آن ها بگویید که در عادت کردن به ورزش با مشکل روبرو هستید، و از آنها بخواهید که با شما کار کنند.
  • آنچه را که می توانید، انجام دهید. اگر هنوز نمی توانید 30 دقیقه تمرین کنید، چکار باید کنید؟ تا جایی که می توانید تلاش کنید، و فردا تمرین بیشتری انجام دهید. این کار خیلی ساده، و در عین حال از همه چیز مهمتر است.
  • به خودتان یادآوری کنید. یادداشت های خود را بنویسید، و آنها را روی کامپیوتر، ماشین، کفش هایتان، و هر جای دیگری قرار دهید. اهدافتان را از ورزش کردن (“امروز 30 دقیقه ورزش می کنم”) و اینکه چرا این کار را می کنید (“چون می خواهم انرژی بیشتری داشته باشم”)، به خود یادآوری کنید.

بازی های ذهنی برای ایجاد انگیزه

تخیل ابزاری قدرتمند است، و می توانید از آن برای کارهای روزمره خود استفاده کنید. وقتی مسئله انگیزه باشد، نقش ذهن در ورزش کردن برجسته تر می شود. بنابراین باید آن را متقاعد کنید که دلیل خوبی برای ورزش کردن وجود دارد. در این قسمت نحوه استفاده از مهارت های قدرت ذهنی و اراده برای غلبه بر مشکلات آورده شده است.

  • به خودتان پاداش دهید. اگر تمرین خود را تمام کردید، به خودتان پاداش دهید. در حالی که ورزش کردن پاداش های ذاتی خاص خود (مانند انرژی بیشتر، خلق و خوی بهتر، استرس کمتر و کاهش خطر ابتلا به بیماری) را به همراه دارد، پاداش های بیرونی هم می تواند مفید باشد. شاید نوید خرید یک جفت کفش جدید، صرف یک ساعت وقت برای خواندن کتاب مورد علاقه خود، یا ماساژ انگیزه شما را برای ادامه کار بیشتر کند.
  • وانمود کنید. باور کردن می تواند ذهنیت شما را تغییر دهد. ذهن شما به شدت در ورزش کردن تاثیر دارد. وانمود کنید که در یک مسابقه هستید و اگر برنده شوید یک میلیون دلار دریافت خواهید کرد. وانمود کنید که برای رسیدن به اتوبوس مسابقه می دهید، یا اگر در مدت زمان مشخصی خود را به خانه برسانید، نایک آنجا خواهد بود تا شما را در یکی از تبلیغات خود شرکت دهد. هر چیزی که شما را به حرکت سوق دهد، کارساز است.
  • اهداف قابل دستیابی برای خود تعیین کنید. هیچ چیز مانند انتخاب هدفی که از انجام دادن آن می ترسید، نمی تواند شما را از ادامه مسیر خود باز دارد.. در حالی که می توانید اهداف بزرگ ورزشی داشته باشید، اطمینان حاصل کنید که در این راه اهداف کوچکتری نیز تعیین می کنید. به این ترتیب، پیروزی های کوچکتر و مکررتری برای جشن گرفتن دارید، و انگیزه خود را برای ادامه حرکت حفظ می کنید.
  • تجسم کنید. ورزشکاران معمولاً تصور می کنند که در یک مسابقه برنده می شوند تا بتوانند انگیزه خود را حفظ کنند. همین کار را می توانید در تمرینات از ابتدا تا انتها انجام دهید. وقتی تمام شدید چه حسی دارید؟ موفقیت خود را تجسم کرده، و آن را محقق کنید.

بیشتر بحوانید: تاثیر حرف زدن با خود بر کاهش استرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.