نحوه غلبه بر ترس و عدم اعتماد به نفس

همه ما هر روزه تصمیمات کوچک و بزرگ بسیاری می گیریم، که بسته به میزان اهمیت شان، می توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم روند زندگی مان را تحت تاثیر قرار دهند. اما گاهی اوقات برخی عوامل مانند شکست خوردن در نتیجه تصمیم گیری های اشتباه باعث ایجاد ترس، و همچین از بین رفتن اعتماد به نفس ما خواهد شد.  بنابراین ضروریست با واقعیت هایی روبرو شویم که نحوه غلبه بر ترس و عدم اعتماد به نفس را برای ما راحت تر می کنند. در نتیجه می توانیم بهتر تصمیم بگیریم، و نهایتا نسبت انتخاب های خود احساس رضایت داشته باشیم.

تصمیم گیری مبتنی بر ترس

تصمیم گیری مبتنی بر ترس زمانی اتفاق می افتد که اجازه دهید ترس یا نگرانی بر اعمال شما حاکم باشد. به طور مثال:

  • “من دوست دارم برای دیدن آفریقا به آنجا سفر کنم، اما اگر در حالی که آنجا هستم اتفاق بدی رخ دهد، چه کار خواهم کرد؟ پس بهتر است به جای دیگری بروم.”
  • “من دوست دارم یک کتاب بنویسم، اما اگر دیگران آن را دوست نداشته باشند، و حتی از آن متنفر باشند، چه کار خواهم کرد؟ شاید قبل از شروع نوشتن باید بیشتر مطالعه کنم.”
  • “من خیلی دوست دارم بدنم روی فرم باشد، اما اگر در باشگاه احمق به نظر بیایم چه؟ پس قبل از رفتن به باشگاه باید وزنم را کم کنم.”

نتیجه تأسف آور این خواهد بود که کارهایی را که برایتان مهم است، انجام نمی دهید. در واقع، این اشتباهی است که همه ما مرتکب می شویم. اما، این بدین معنا نیست که انجام آن مشکلی ایجاد نمی کند.

در حالت کلی چند قانون مهم برای غلبه بر ترس و عدم اعتماد به نفس وجود دارد:

 اهداف خود را در جایی که میزان خطر کم است، انتخاب نکنید

اگر در داخل منطقه امن و راحتی خود شکست بخورید، این واقعاً شکست نیست. بلکه فقط حفظ وضعیت موجود است. اگر هرگز احساس ناراحتی نمی کنید، پس اصلا چیز جدیدی را امتحان نمی کنید.

به عبارت دیگر، شکست در منطقه امن فقط روشی هوشمندانه برای پا پس کشیدن است.

هیچ کس شکست شما را ریشه یابی نمی کند

شاید موفق شوید. یا شاید شکست بخورید. در اکثر موارد، به هر حال هیچ کس اهمیتی نمی دهد.

و البته این چیز خوبی هست! و در واقع، در غلبه بر ترس و عدم اعتماد به نفس به شما کمک می کند. دنیا جای بسیار بزرگی است، و شما کوچک هستید. و این بدان معناست که شما می توانید با نگرانی کمی نسبت به آنچه مردم فکر می کنند، به دنبال رویاهای خود باشید.

وقتی نقطه ای را که باید از آن شروع کنید دوست ندارید، به این معنی نیست که نباید شروع کنید

کاش وقتی شروع به نوشتن می کردم نویسنده بهتری بودم. ای کاش وقتی شروع به ایجاد مشاغل می کردم، کارآفرین باهوش تری بودم. کاش وقتی دوربین در دست می گرفتم، عکاس بهتری بودم. اما بیش از هر چیزی خوشحالم که تصمیم گرفتم شروع کنم، حتی اگر در ابتدا خیلی خوب نبودم.

احساس ترس و عدم اطمینان باعث ایجاد احساس عدم آمادگی در شما خواهد شد.

  • “من باید قبل از شرکت در این آزمون چیزهای بیشتری یاد بگیرم و اطلاعات زیادی کسب کنم.”
  • “قبل از مسابقه باید بیشتر تمرین کنم.”
  • “باید قبل از شروع این کار دوره های زیادی را بگذرانم، و مدارک مختلفی را به دست آورم.”

در اینجا یک سوال سخت وجود دارد که شما را مجبور می کند تا طرف دیگر را در نظر بگیرید: برای حفظ آنچه که در حال حاضر انجام می دهید، چه مدت کاری را که قادر به انجام آن هستید، به تعویق می اندازید؟

از حتمی پنداشتن چیزهای نامشخص خودداری کنید

ترس
Pexels/ Fear

چه کسی تعیین می کند که شما شکست خواهید خورد؟ صرفا رد شدن شخص دیگری در مصاحبه برای یک شغل به معنای رد شدن شما در همان شغل نیست. شاید ناشری از کتاب دوست شما متنفر باشد، اما این بدان معنا نیست که او از کتاب شما نیز متنفر خواهند شد. شاید قبلاً سعی کرده اید وزن خود را کم کنید، اما این بدان معنا نیست که اکنون نمی توانید دوباره برای کم کردن وزن خود تلاش کنید.

بر ترس و عدم اعتماد به نفس خود غلبه کنید، و از قطعی پنداشتن شکست در کارهای خود بپرهیزید. چون واقعا اینطور نیست.

تنها شکست واقعی، اقدام نکردن در وهله اول است

همه ما به دنبال غلبه بر ترس و عدم اعتماد به نفس و آسیب پذیری هستیم. و متأسفانه، بیشتر ما اجازه می دهیم تا این احساسات بر اعمال ما حاکم باشند. به همین دلیل، تصمیم ساده برای اقدام کردن اغلب برای جدا کردن شما از اکثر افراد کافی است. لازم نیست در کاری که انجام می دهید عالی باشید، فقط باید کسی باشید که در واقع تصمیم به انجام آن می گیرد.

با انجام کارهایی که اکثر افراد اغلب بهانه دارند تا از آن ها اجتناب کنند، می توانید نحوه غلبه بر ترس و عدم اعتماد به نفس را یاد بگیرید، و از موفقیت زیادی برخوردار شوید.

بیشتر بخوانید: چگونه می توانیم قدرت ذهنی خود را افزایش دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.