معنای امید در روانشناسی

امید در زندگی

امید بدون شک یک تجربه شخصی است که معنای متفاوتی برای هر کس داشته، و تعریف آن می تواند چالش برانگیز باشد. ارزش و تأثیر مثبتی که امید می تواند بر زندگی انسان بگذارد به طور گسترده ای شناخته شده، و نادیده گرفتن آن دشوار است.

افراد غالباً در مورد امید به عنوان تقویت کننده عزم آن ها و یک همراه حتی در تاریک ترین ساعت های زندگی صحبت می کنند. آن ها باور دارند که امید در شرایط به ظاهر ناامید کننده آن ها را راهنمایی می کند.

امید به ما کمک می کند تا به اهداف خود متعهد باشیم، و برای حرکت در جهت دستیابی به اهداف خود با انگیزه ادامه دهیم. امید به افراد دلیلی برای ادامه مبارزه می دهد، و به واسطه امید آن ها باور دارند که با وجود ماهیت غیرقابل پیش بینی وجود انسان، شرایط فعلی آن ها بهتر خواهد شد.

همانطور که چارلز اسنایدر روانشناس و محقق مشهور در مورد معنای امید به شکلی گویا بیان کرده است:

یک رنگین کمان منشوری است که قطعه هایی از نور چند رنگ را به جهات مختلف ارسال می کند، روحیه ما را بالا می برد و ما را وادار می کند در مورد هر چیز ممکنی فکر کنیم. امید هم مشابه رنگین کمان است – رنگین کمان شخصی ذهن.

امید چیست

به گفته اسنایدر و همکاران امید یک حالت شناختی مثبت است که بر اساس احساس عزم هدفمند و برنامه ریزی موفق برای دستیابی به این اهداف تنظیم شده است.

در حالی که برخی از رویکردها امید را در قلمرو وجود مفهوم سازی می کنند، با این حال امید در طول بیماری و مراقبت های تسکین دهنده هم پذیرفته شده است. اسنایدر و همکارانش بر اهمیت امید در زمینه عمل تأکید کرد، امید ظرفیت دستیابی به اهداف است.

امید لزوماً در مواجهه با مشکلات کمرنگ نمی شود؛ در حقیقت امید اغلب با وجود فقر، جنگ و قحطی پابرجاست. در حالی که هیچ کس از تجربه وقایع چالش برانگیز زندگی مستثنی نیست، اما امید گرایشی برای زندگی ایجاد می کند که در آن حتی در چالش برانگیزترین شرایط نیز می تواند چشم انداز موجه و خوش بینانه ای ایجاد کند.

فواید داشتن امید

امید
Pexels/ Hope
  • امید با عملکرد برتر در زمینه های علمی و ورزشی، رفاه جسمی و روانی بیشتر، بهبود عزت نفس و افزایش روابط بین فردی رابطه معنا داری دارد.
  • امید توانایی ارتقا سطح رفاه را با گذشت زمان دارد. ارز و ایسن دریافتند افرادی که امید بیشتری دارند، و انتظار دارند در رسیدن به اهداف خود موفق باشند، به احتمال زیاد حالتی از بهزیستی را تجربه می کنند.
  • افرادی که امید زیادی دارند، احتمالا شرایط استرس زا را بیش از آن که به عنوان یک تهدید ببینند، آن را چالش برانگیز می دانند، در نتیجه از شدت استرس خود کاسته و مانع تکثیر آن می شوند.
  • امید را می توان به عنوان یک عامل محافظ در برابر ایجاد اضطراب مزمن دانست. محققی به نام مایکل دریافت که امید به طور معنی داری با اضطراب ارتباط منفی دارد، و در عین حال از فرد در برابر آسیب پذیری، غیرقابل کنترل بودن و غیرقابل پیش بینی بودن نیز محافظت می کند.
  • امید یک عامل انگیزشی است که به شروع و تداوم عمل در جهت اهداف بلند مدت، از جمله مدیریت انعطاف پذیر موانعی که مانع رسیدن به هدف هستند، کمک می کند. افرادی که معنای امید را درک کرده اند با ایجاد اهداف بر اساس عملکرد قبلی خود، می توانند اهداف خود را به روشنی مجسم كنند. به این ترتیب، افراد امیدوار كنترل بیشتری بر نحوه دستیابی به اهداف خود دارند، و برای یافتن مسیرهای متعدد برای رسیدن به اهداف انگیزه ذاتی دارند.
  • اسنایدر و همکاران دريافتند احتمال اینکه دانشجويان با اميد بالا نسبت به همتايان كم اميدشان فارغ التحصيل شوند، بیشتر است. یافته های آن ها حاکی از آن است که در کل 40.27٪ از دانش آموزان با امید کم فارغ التحصیل شده اند، در حالی که 56.50٪ از دانشجویان امیدوار به این مرحله رسیده بودند. علاوه بر این، دانش آموزان با امید کم 25٪ در معرض خطر اخراج نسبت به همنوعان با امید بالای خود (7.1٪) بودند.
  • امید با رضایت کلی از زندگی رابطه مثبت دارد.
  • امید با جهت گیری درونی نسبت به آینده، افراد را بر آن می دارد تا بدون در نظر گرفتن محدودیت هایی که برای آن ها در نظر گرفته شده، مشارکت مثبت خود را در زندگی حفظ کنند.

فعالیت ها و ایده های مناسب برای افزایش امیدواری

تهیه ژورنال امیدواری

دستیابی به امید را می توان از طریق روش خودکاوانه ژورنال نویسی تسهیل کرد. گرچه ژورنال نوییسی برای بسیاری از افراد یک تمرین معمول است، با این حال ابزاری موثر برای بهبود سلامتی، ترویج خودآگاهی بیشتر و پرورش امید است.

نوشتن درباره چالش ها و چیزهای امیدبخش و آنچه که می توانست به طور بالقوه امیدوار کننده باشد، می تواند عواملی را که ممکن است مانع توسعه چشم انداز امیدوارکننده تر شوند، برجسته کند. ژورنال نویسی برای رسیدن به درکی از معنای امید باید حداقل برای دو هفته انجام شود، و می تواند شامل چیزهایی باشد که در ایجاد امید بیشتر تأثیر می گذارند.

جستجوی باورهای مربوط به امید

هدف از این تمرین شروع فرآیند تفکر در مورد امید و معنای داشتن امید است. چند سوال امید محور را بر روی کاغذ بنویسید و به طور تصادفی به آن ها پاسخ دهید.

امید فراتر از یک حالت ذهنی است. در واقع، امید یک قدرت عمل محور است. در صورت خراب شدن شرایط و در غیاب این منبع درونی، چگونه می توانیم انگیزه ای را برای پیگیری اهداف و تحمل مشکلات پیدا کنیم؟

بیشتر بخوانید: عصب شناسی قدرشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.