مستند بازی های ذهن

مستند بازی های ذهن در هشت فصل و از سال 2011 از سوی کمپانی The Brain Games تهیه و تولید شد.در طول این سالها هم با استقبال بسیاری از کاربران مواجه شده است.

یکی از فصلهای جذاب این مجموعه با بازی جیسون سیلوا از شبکه نشنال جئوگرافی پخش شده و اتفاقا در کشور ما هم استقبال خوبی از این مستند شد و یکی از موفقیتهای شبکه نشنال جئوگرافی این بود که روی مستندهای علمی و جذاب مانور بیشتری داده و در طول این سالها شمار طرفداران خود را بیشتر کرده است.

مستند بازی های ذهن به بررسی عملکرد مغز میپردازد و نقاط ضعف و قوت آن را در قالب انجام یک سری بازی جذاب نشان میدهد.کاربر با دیدن این مستند همه از نظر دانش شناختی مغز میتواند اطلاعات خود را بروز کند و هم میتواند عملکرد مغز خود را بهبود ببخشد.

از آنجا که این مستند در کشور ما با استقبال زیادی همراه شد کاربران زیادی با آپلود این مجموعه روی اینترنت لین مستند جذاب را در دسترس عموم قرار دادند اما ما بر آن شدیم که فصلهای دیگر این سریال را تهیه و با زیرنویس اختصاصی سمت نو در اختیار شیفتگان مغز قرار دهیم.

فصل سوم این مجموعه در 18 قسمت تهیه و پخش شده است.ما در سمت نو یازده قسمت آن را در دسترس شما قرار خواهیم داد و برای کسانی که عضو سایت هستن قسمتهای دیگر را نیز پخش خواهیم کرد.اما قسمت های این مجموعه به ترتیب زیر در دسترس شما قرار گرفته است:

1

قسمت اول:نبرد سن ها

در این قسمت جیسون سیلوا به بررسی این مطلب میپردازد که آیا عملکرد مغز ما به مرور زمان کندتر میشود یا نه؟آیا مغز ما در سن 60 سالگی دیگر توانایی یک مغز 40 ساله را ندارد؟

هرچند سالهاست که این باور وجود دارد که سلولهای عصبی به مرور زمان از بین رفته و درصورتی که از مغزمان استفاده نکنیم این مسیرها کم رنگتر میشوند اما هنوز جای امیدواری است که در صورت تداوم یادگیری و انجام تمرینات منظم میتوان مغز را رشد داد و مسیرهای عصبی قبلی را تقویت کرد.

حتی محیط نیز میتواند باعث بوجود امدن سلولهای عصبی جدید شود،یک محیط جدید،یک مسیر جدید برای رفتن به خانه،ارتباطات جدید،یک شغل جدید،ثبت نام در یک کلاس درس و …

در این قسمت جیسون با انجام بازی هایی مخصوص دو گروه از شرکت کنندگان را به رقابت با یکدیگر وا میدارد.یک گروه با سنهای بالا و گروه دیگر با سنهای کمتر در چند مرحله به رقابت میپردازند.

عملکردهای آنها مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت به آنها امتیاز داده میشود.نکته جالبی که در مستند بازی های ذهن وجود دارد این است که در نهایت با انجام این بازیها باور جدید مبنی بر توانایی مغز برای رشد کردن حتی در سنین بالا به اثبات میرسد.

دو گروه در نهایت مساوی میشوند اما در برخی حوزه ها مغزهای جوان و در برخی حوزه ها نیز مغزهای پا به سن گذاشته عملکرد بهتری از خود نشان میدهند.

2

قسمت دوم:مغز و رنگها

یکی از قسمتهای جالب که نکات جدیدی هم اتفاقا به اشتراک میگذارد قسمت مغز و رنگها است.مغز ما رنگ را با یک الگوی جالب تشخیص میدهد و اتفاقا آنچه که ما در رنگ یک برگ میبینیم هر رنگی میتواند باشد به جز سبز!

یعنی مغز ما رنگها را به شیوه ای کاملا متفاوت پردازش میکند.رنگ سبز برای مغز ما سبز،برای یک گل رنگی به جز سبز است.اینکه مغز ما در برابر رنگها چگونه واکنش نشان میدهد موضوع جالبی است که در این قسمت جیسون با انجام بازیهای جالبی به بررسی آن میپرازد.

3

قسمت سوم:مغز و آگاهی فضایی

شاید شما هم قبلا یکی از این بازیها را انجام داده اید،مثلا چشم خود را ببندید و سعی کنید در حالی که دستهایتان بالای سرتان قرار دارد با انگشت اشاره تان بینی خود را لمس کنید.آیا به راحتی میتوانید این کار را انجام دهید؟

یا اینکه حس جهت یابی خودتان را بررسی کنید،آیا مغز شما در پیدا کردن مسیرها به درستی عمل میکند؟حالا اگر سعی کنید چشمان خود را ببندید آیا میتوانید همان مسیری را که بارها رفته اید دوباره بدون برخورد با موانع بروید؟آیا میدانید چه چیزهایی در مسیر شما هستند در حالی که بارها قبلا آنها را دیده اید؟

کمی سخت است اما با تمرین میشود کاری کرد که مغز همان اطلاعاتی را که از طریق چشم دریافت میکرد اینبار از دستها و یا از عصبهایی که به پا متصل هستند دریافت کند.

4

قسمت چهارم:مغز و اعتماد

انسانها مدتهاست که یا اعتماد میکنند و یا سعی میکنند اعتماد کسی را به خود جلب کنند.چه اتفاقی میفتد که ما تصمیم میگیریم به کسی اعتماد کنیم؟مغز ما از چه الگویی برای اعتماد کردن استفاده میکند و این روند در کدام قسمت از مغز ما اتفاق می افتد؟

وقتی وارد رابطه ای میشوید چگونه به طرف مقابل خود اعتماد میکنید؟از کجا میدانید قرار نیست به شما آسیب برساند؟

فرض کنید در یک بازی هستید و از شما خواسته میشود که تصمیم بگیرید مقداری پول را با طرف مقابلتان یا تقسیم کنید و یا آن را برای خود بردارید،طرف مقابلتان هم باید همین تصمیم را بگیرد.چه تصمیمی میگیرید؟پول را تقسیم میکنید و یا برای خود برمیدارید؟

خب بهتر است که ادامه این مجموعه را اینجا ببینید.مستند بازی های ذهن مغز شما را به چالش میکشد و به شما این فرصت را میدهد تا از عملکرد مغز خود بهتر آگاه شوید.

در ضمن تلنگری هم هست برای کسانی که سالهاست از استفاده از مسیرهای عصبی خود غافل شده و باعث شده اند نورونهای آن نواحی از بین بروند.

هر قسمت از مستند بازی های ذهن حاوی نکات ارزشمندی است که دانش شما را به روز کرده و باعث میشود چالشهای جدیدی را وارد زندگی خود کنید،بیشتر بازیها را میتوانید در خانه انجام دهید و دیگران را نیز در تجربه خود شریک کنید.

برای دیدن مستند مغز با دیوید ایگلمن اینجا را کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.