مراقبت های فردی درمانگران برای جلوگیری از فرسودگی شغلی

خود مراقبتی

مشکلات بهداشت روانی می تواند در میان روانشناسان و سایر درمانگران شاغل در خدمات بهداشتی درمانی شایع و مداوم باشد. بسیاری از مشکلات رایج وجود دارد که درمانگران هنگام انجام این کار با آن روبرو هستند، از جمله افزایش افسردگی، انزوای روانی اجتماعی، کاهش رضایت شغلی، کاهش عزت نفس، برهم خوردن روابط شخصی و تنهایی. جلوگیری از بروز چنین مسائلی نیاز به توجه ویژه درمانگران به خود، و مراقبت های فردی دارد.

بررسی اخیر روانشناسان بالینی در انگلستان نشان داد که 63٪ از پاسخ دهندگان گزارش کرده اند که در برخی از دوره های زندگی خود، مشکلات بهداشت روان از جمله مسائل مربوط به اضطراب و افسردگی را تجربه کرده اند.

این مورد را با شیوع 43٪ مشکلات روحی در طول زندگی توسط مردم عادی در انگلستان (بنیاد بهداشت روان) مقایسه کنید، و می بینیم که مراقبت های فردی خود درمانگران چقدر مهم است.

به نظر می رسد استرس و فرسودگی شغلی مسئله کلیدی برای درمانگران است. در یک بررسی سیستماتیک از 8808 درمانگر، 55٪ گزارش کردند که فرسودگی شغلی و استرس مربوط به کار را در حد متوسط تا زیاد دارند.

از جمله چالش های حرفه ای درمانگران، “خستگی توانکاه از روی دلسوزی” ناشی از کار عاطفی است که اغلب بخشی از کار با مراجعین است.

در حالی که درمانگران برای کمک به نیازمندان وارد حوزه بهداشت روان می شوند، اما این کار باعث نمی شود آن ها در مقابل خستگی بیش از حد ناشی از مشکلات طاقت فرسای مراجعه کنندگان خود آسیب ناپذیر باشند.

مزایای برنامه های مراقبت فردی برای درمانگران

مشارکت در مراقبت فردی برای درمانگران فواید زیادی دارد، از جمله:

خودآگاهی

با آگاه سازی درمانگران از دردهایشان، آن ها بهتر می توانند تجربیات بیماران و واکنش های آن ها نسبت به درد را درک کنند.

قدردانی بیشتر از ارزش درمانی فرآیند

هنگامی که درمانگران از احساسات و مسائل خود آگاهی بیشتری پیدا کنند، درگیر شدن در استراتژی ها یا تکنیک ها می تواند موثرتر باشد.

برونی سازی مسئله

هنگامی که درمانگران برای مقابله با استرس، اضطراب یا فرسودگی شغلی خود استراتژی تعبیه می کنند، می توانند احساس آشفتگی کنند. مراقبت فردی، بین آن ها و مشکلاتی که با آن روبرو هستند، فاصله محافظتی ایجاد می کند.

استراتژی ها و تکنیک های مراقبت فردی

self care
Pexels/ Self-Care for Therapists

ایجاد یک برنامه مراقبت فردی در زمینه های سلامت جسمی، شناختی، عاطفی و روحی درمانگران مهم است. استراتژی ها و تکنیک های زیر را می توان به برنامه یا ژورنالی که بخشی از برنامه است، اضافه کرد:

فیزیکی

رژیم غذایی سالم و مقوی داشته باشید. در حالت ایده آل با کمک یک متخصص تغذیه، برنامه ریزی برای رژیم غذایی می تواند حیاتی باشد.

نوشیدن مقدار زیادی آب. درمانگران غالباً فراموش می كنند كه چه مقدار انرژی برای گوش دادن و صحبت کردن با بیماران صرف می کنند. درمانگران آب را برای بیماران در نظر گرفته اند، پس چرا برای خودشان مهم نباشد؟

به اندازه کافی خوابیدن. بدون خواب مناسب، خستگی باعث می شود که درمانگران نتوانند تمرکز لازم را در جلسات با بیماران داشته باشند.

شناختی

در اوقات فراغت خود کتاب بخوانید. خواندن کتاب می تواند در دور کردن افکار از جلسات و هدایت مجدد آن ها به سمت چیزهایی که با آن ها راحت هستید و از آن ها لذت می برید، کمک کند.

آگاهی از گفتگوی درونی با خود. شناختن افکار درونی، قضاوت ها و احساسات می تواند استرس و فرسودگی شغلی را کاهش دهد.

در درمان شخصی شرکت کنید. مهم است که یک فضای جداگانه برای درمانگران وجود داشته باشد که در آن در مورد افکار و رفتارهای استرس زایی که با انجام درمان ایجاد می شود، بحث کنند.

عاطفی

چیزهایی را پیدا کنید که مخالف احساسات منفی تجربه شده در یک جلسه است. به عنوان مثال، اگر یک جلسه به طور فوق العاده ای غم انگیز بود، یک فیلم خنده دار تماشا کنید.

با استفاده از جملات انگیزشی مثبت مانند تعریف و تمجید از خود، تمرین کنید. به عنوان یک درمانگر، ممکن است احساس نکنید که تعریف مثبت برای کار شما تضمین شده است، اما آنچه انجام می دهید مهم است. جملات انگیزشی مثبت می توانند بهزیستی عاطفی، کاهش استرس و کاهش نشخوار فکری را به دنبال داشته باشد.

به خودتان اجازه گریه کردن بدهید. همه درمانگران می توانند دچار احساس غرق شدگی در احساسات خود را داشته باشند. نیاز به گریه می تواند شایع باشد. گریه در درمان های شخصی، و همچنین به وقت خود و در خانه خود، می تواند مناسب باشد.

روحی

برای خودکاوی و تأمل درونی در خانه، در طبیعت، در یک ژورنال یا با یک درمانگر وقت بگذارید.

در برابر دانستن منعطف باشید. درمانگران خود را در معرض تحقیقات و کارهای مبتنی بر شواهد قرار می دهند، اما این بدان معنا نیست که درمانگران همیشه جواب این سوال را دارند. ندانستن می تواند استرس زا باشد، اما پذیرفتن اینکه همه چیز را نمی دانید، و رهایی از این فشار قسمت های مهمی از مراقبت فردی هستند.

در طبیعت وقت بگذرانید. رفت و آمد به دفتر، تعامل با بسیاری از افراد و کارهای روزمره اداری ممکن است گاهی اوقات بیش از حد احساس شود. گذراندن وقت در طبیعت یکی از جنبه های اصلی مراقبت فردی درمانگران است.

بیشتر بخوانید: بهزیستی درمانی چیست و چگونه کار می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.