مدیریت استرس برای افراد درونگرا

افراد درونگرا معمولاً در جامعه ما به درستی درک نمی شوند. آن ها از دیگران متنفر نیستند، و فقط به دنبال این نیستند که دیگران آن ها را تنها بگذارند. در حالی که درونگراها در تجربه شرایطی خاص دچار استرس می شوند، اما برای بسیاری از برون گراها این تجربه هیجان انگیز است. گرچه این تفاوت ها مطلق نیستند، و بسته به جایی که یک فرد در طیف درونگرایی-برون گرایی قرار می گیرد، می توانند قابل توجه یا شدید باشند، اما درک این تفاوت ها برای درون گراها و برونگراها مهم است. در این مقاله در مورد روش های مدیریت استرس برای افراد درونگرا صحبت شده است.

تفاوت های میان درونگراها و برونگراها

برون گراها اعتماد به نفس دارند، مسلط هستند و نیاز شدید به انگیزه دارند، در حالی که افراد درونگرا خوددارتر هستند و به زمان فراغت بیشتری نیاز دارند. بدین معنا که افراد درونگرا اغلب می توانند از برنامه ریزی کردن با دیگران طفره بروند، زیرا ممکن است از قبل ندانند که آیا آن روز انرژی کافی خواهند داشت یا خیر. همچنین ممکن است درونگراها رویدادهای اجتماعی را زودتر ترک کنند، و هنگام حضور در یک رویداد کمتر درگیر آن شوند. بیشتر افراد درونگرا ترجیح می دهند به جای اینکه توجه دیگران را به خود را جلب کنند، با یک شخص یا گروه کوچک صحبت کنند.

افراد درونگرا غالباً به اندازه برون گراها از مردم لذت می برند، و اغلب دوستان بسیار خوبی برای کسانی هستند که به آن ها اهمیت می دهند. با این حال، از تعامل با انسان ها  فوق العاده خسته می شوند، در حالی که برون گراها با این کار انرژی می گیرند.

افراد درونگرا قبل از به اشتراک گذاشتن افکار خود با دیگران، در مورد همه چیز کاملاً فکر می کنند، در حالی که ممکن است برون گراها افکار و عقاید خود را با صدای بلند پردازش کنند. آن ها اغلب تحت تأثیر خلق و خوی دیگران قرار می گیرند، که می تواند منجر به واکنش های استرسی مسری شود. با این حال، افراد درونگرا هنوز مردم را دوست دارند، به دوستان خود بسیار اهمیت می دهند و به اندازه برونگراها به ارتباط نیاز دارند. فقط ممکن است که افراد درونگرا از تجربه یک شب آرام در کنار یک دوست، بیشتر از یک مهمانی با سر و صدای بلند و جمعیت زیاد لذت ببرند. و این مسأله اشکالی ندارد.

نکاتی خاص برای افراد درونگرا

البته که افراد درونگرا می توانند هر تکنیک مدیریت استرس مورد استفاده برای افراد برونگرا را تمرین کنند، اما ممکن است تکنیک هایی خاص برای افراد درونگرا جذابیت بیشتری داشته باشد. در واقع، برخی از استراتژی ها برای خنثی کردن تمایل طبیعی افراد درونگرا در طفره رفتن از برخی فعالیت هایی که ممکن است به نفع آن ها باشد، و به طور ذاتی در وجود افراد برونگرا نهادینه شده، مهم هستند. در این قسمت چند ایده کاربردی جهت مدیریت استرس برای افراد درونگرا ارائه شده است.

Pexels/ Introverts
  • مدیتیشن کنید

مدیتیشن در صورت تمرین طولانی مدت می تواند مقاومت شما را در برابر استرس تقویت کند، و همچنین باعث شود در کوتاه مدت احساس آرامش بیشتری کنید. روش های زیادی برای تمرین مدیتیشن وجود دارد. به طور کلی، مدیتیشن یک تمرین آرام است. مدیتیشن به شما اجازه می دهد تا زمانی که در نتیجه استرس محیط یا افراد اطراف خود احساس فشار می کنید، توانایی خود را برای تمرکز کردن افزایش دهید.

  • ژورنال نویسی کنید

نوشتن ژورنال یک روش عالی برای پردازش احساسات، و آموزش ذهن خود برای تمرکز بر نکات مثبت است. ژورنال نویسی مزایای زیادی برای سلامتی و مدیریت استرس به همراه دارد که توسط تحقیقات اثبات شده است. ژورنال نویسی تقریباً می تواند برای همه افراد در کاهش استرس مفید باشد، اما به طور ویژه ای یک روش مدیریت استرس مناسب برای افراد درونگرا است.

  • افکار خود را بررسی کنید

افکار منفی می توانند استرس شما را افزایش دهند. برون گراها تمایل دارند تا در اندیشیدن مثبت تر باشند. اما می توان الگوهای فکری مثبت را ایجاد کرد. برای تغییر گفتگوی درونی با خود و ایجاد مقاومت در برابر استرس می توان از چند روش مختلف استفاده کرد.

  • با تلاش روحیات خوب را پرورش دهید

تحقیقات نشان داده است که تأثیر مثبت – تجربه داشتن یک روحیه خوب – با احساس شادی و همچنین انعطاف پذیری مرتبط است. متأسفانه افراد درونگرا معمولاً تأثیرات مثبت کمتری در زندگی روزمره خود تجربه می کنند، اما این مسأله نیز قابل تغییر است. درباره اینکه روحیه خوب شما چگونه می تواند بر استرس تان تأثیر بگذارد بیشتر بیاموزید، و روش هایی برای ایجاد تأثیر مثبت در زندگی روزمره خود بیابید.

  • فضای اطراف خود را سازماندهی کنید

افراد درونگرا عاشق داشتن فضایی برای خودشان، مکانی برای رفتن و شارژ شدن مجدد هستند. اگر فضای اطراف شما آشفته باشد، این کار دشوارتر می شود. گرچه ممکن است تمیز کردن لذت بخش ترین فعالیتی که می توان انجام داد نباشد، اما حفظ “مکانی شاد” برای خود می تواند در مدیریت استرس برای افراد درونگرا بسیار موثر باشد. بنابراین ارزش دارد که به تمیز کردن به عنوان یک روش کاهش استرس فکر کنید، و فضای آرام خود را حفظ کنید.

  • قدردانی خود را ابراز کنید

گرچه ممکن است برون گراها به طور خودکار از کسانی که به آن ها اهمیت می دهند تشکر کنند، اما شاید این عبارات برای افراد درونگرا خیلی عادی و خودجوش نباشد. ابراز قدردانی از افراد زندگی تان می تواند باعث افزایش رضایت شما از زندگی و تقویت روابط تان شود. انسان ها عاشق قدردانی هستند، و این می تواند تمایل به ابراز قدردانی از شما را نیز در دیگران ایجاد کند. بنابراین اجازه دهید تا افراد زندگی تان بدانند چه موقع و چرا از آن ها قدردانی می کنید. همچنین می توانید یک ژورنال سپاسگزاری داشته باشید تا تمایل خود برای توجه کردن به این موارد را در آن گسترش دهید.

  • خوش بینی را تمرین کنید

 تحقیقات نشان داده است که برون گراها اغلب خوش بین هستند، و تمایل دارند که چالش ها را مثبت ارزیابی کنند. این موضوع یک مزیت دارد. کسانی که به دشواری های زندگی به جای “تهدید” به عنوان “چالش” نگاه می کنند، در برخورد با این دشواری ها استرس کمتری از خود نشان می دهند، و پویاتر هستند. کسانی که به طور واقع بینانه ای خوش بین هستند نیز موفق تر هستند. خوشبختانه، تا حدی می توان خوش بینی را در خود ایجاد کرد. اگر فرد درونگرایی هستید، می توانید با ایجاد تمایل به خوش بینی در خود استرس تان را مدیریت کنید.

  • محدودیت های خود را بشناسید و به آن ها احترام بگذارید

بسیاری از افراد درونگرا احساس می کنند برای دوستانه تر جلوه دادن باید با دوستان برونگرای خود همراه باشند. اشکالی ندارد اگر بتوانید خود را تحت فشار قرار دهید تا بیش از حالت طبیعی خود برون گرا باشید. مطالعات نشان می دهد وقتی افراد درونگرا “برونگرایه عمل می کنند”، احساس رضایت و خوشحالی بیشتری را تجربه می کنند، و روحیه مثبتی در آن ها ایجاد می شود. با این حال، باید محدودیت های خود را بشناسید و فعالیت های خود را مشخص کنید، تا بیش از حد خود را تحت فشار قرار ندهید.

  • مهربان بودن با خود را تمرین کنید

از آنجا که گاهی اوقات به نظر می رسد جهان برای برون گراها تنظیم شده، و اغلب مردم در مورد درون گراها ناعادلانه قضاوت می کنند، مهم است که تفاوت های خود را با آغوش باز بپذیرید. همه ما نقاط قوت و ضعف خود را داریم. اگر می توانید برای دیگران توضیح دهید که آن ها را دوست دارید، اما ممکن است نیاز به زمان بیشتری داشته باشید، در این صورت ممکن است آن ها شما را بیشتر بپذیرند. مهمترین چیزی که باید بخاطر بسپارید این است که مهربان بودن با خود با ارزش است. ملایم بودن با خود و دیگران می تواند در مدیریت استرس برای افراد درونگرا بسیار موثر باشد.

مقالات مرتبط: مهربان بودن با خود برای احساس شادی بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.