علائم و نشانه های اختلال پانیک

اختلال پانیک نوعی اختلال اضطرابی است که با ترس و نگرانی شناخته می شود. یکی از بارزترین علائم، تجربه حملات پانیک مداوم و اغلب پیش بینی نشده است.

اختلال پانیک همراه با بروز آگورافوبیا یا بدون آن اتفاق می افتد. ترس از داشتن یکی از این حملات شدید پانیک در یک مکان یا موقعیتی که فرار از آن بسیار دشوار یا شرم آور است، می تواند به واسطه وجود آگورافوبیا اتفاق بیفتد.

در این قسمت مروری بر علائم، ویژگی ها و روش های درمان اختلال پانیک آورده شده است.

حملات پانیک

حملات پانیک معمولا از طریق ترکیبی از احساسات بدنی ترسناک و افکار و احساسات ناراحت کننده تجربه می شوند. این حملات علی رغم عدم وجود تهدید یا خطر واقعی، دلهره و ناراحتی شدید را به دنبال دارد.

کتاب راهنمای بازشناختی و آماری اختلالات روانی، چاپ 5، کتابچه ای است که توسط متخصصان بهداشت روان برای اهداف بازشناختی استفاده می شود. متخصصانی که اختلال پانیک را درمان می کنند، از معیارهای تعیین شده در ویرایش 5 این کتاب برای تشخیص بیماری فرد استفاده می کنند.

معیارهای بازشناختی اختلال پانیک در کتابچه راهنما آمده است. حملات پانیک شامل چهار یا بیشتر از چهار مورد از علائم زیر به عنوان بخشی از اختلال پانیک می باشد:

  • درد قفسه سینه
  • لرز کردن یا گرگرفتگی
  • مسخ واقعیت یا دگر سان بینی
  • تعریق مفرط
  • ترس از مردن
  • ترس از دست دادن کنترل یا دیوانه شدن
  • احساس سرگیجه، ناپایداری، منگ بودن یا ضعف
  • احساس خفگی
  • احساس بی حسی یا احساس گز گز
  • تپش قلب یا ضربان تند نبض
  • حالت تهوع یا شکم درد
  • تنگی نفس
  • لرزیدن

علائم اختلال پانیک معمولاً به طور ناگهانی رخ می دهد، و قبل از فروکشی تدریجی، در 10 دقیقه اول خود به اوج می رسد. با این حال، این علائم پتانسیل این را دارند که طولانی تر شوند.

علاوه بر این، حملات پانیک بی شماری می تواند یکی پس از دیگری رخ دهد، به همین دلیل تشخیص کامل زمان پایان یک حمله و شروع حمله دیگر دشوار است.

این واقعیت که بسیاری از این علائم به طور ناگهانی رخ می دهند، به این معنی نیست که اصلاً انتظار وقوع آن نمی رود. در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی دو نوع حمله پانیک که به طور جداگانه تعریف شده اند، وجود دارد.

حملات پانیک غیرمنتظره، که بدون هیچ گونه محرک یا علت واضحی رخ می دهند. این حملات حتی در حالت آرامش و استراحت می توانند به طور کاملا ناگهانی و بدون مقدمه اتفاق بیفتند.

حملات پانیک مورد انتظار، حملاتی که وقتی فرد در معرض یکی از عوامل تحریک کننده قرار می گیرد، رخ می دهد. به عنوان مثال، اگر از پرواز ترس دارید، ممکن است هنگام سوار شدن به هواپیما دچار حمله پانیک شوید.

آگورافوبیا یا ترس از مکان های شلوغ

تقریباً یک سوم افراد مبتلا به اختلال پانیک به اختلال آگورافوبیا نیز مبتلا می شوند. افراد مبتلا به آگورافوبیا از این می ترسند که در محلی دچار علائم اضطراب یا حمله پانیک پیشرفته شوند، که این اتفاق برای آن ها بسیار چالش انگیز یا شرم آور است.

این وضعیت می تواند منجر به رفتارهای اجتنابی شود. در این حالت این افراد سعی می کنند از همه مکان ها یا موقعیت هایی که ممکن است در آن دچار حمله پانیک شوند، دوری کنند.

رفتارهای اجتنابی مرتبط با آگورافوبیا می تواند زندگی فرد را بسیار محدود کند. افراد مبتلا به آگورافوبیا غالباً گروه هایی از موقعیت های ترسناک را که به هم مرتبط هستند، ایجاد می کنند.

به عنوان مثال، بسیاری از افراد مبتلا به آگورافوبیا در جاهایی که افراد زیادی در یک فضای محدود وجود دارند، به شدت ناراحت و آزرده می شوند. این ترس ممکن است آن ها را از ایستادن در صف در فروشگاه، رفتن به سالن سینما یا مسافرت با هواپیما منصرف کند.

سایر موارد ترسناک رایج برای افراد مبتلا به آگورافوبیا شامل اشکال مختلف سفر کردن، تنها بودن و فضاهای باز هستند. این ترس ها ممکن است حتی منجر به ناتوانی در ترک خانه هایشان شود.

اگرچه بسیاری از افراد مبتلا به آگورافوبیا می توانند با شرایط ترسناک به وجود آمده روبرو شوند، با این حال این اختلال شامل استرس و اضطراب شدید است. علائم آگورافوبیا غالباً عملکرد روزمره فرد و محل کار، خرید یا مسافرت آن ها را محدود می کند.

پانیک
Pexels/ Panic Attack

چند نفر دچار اختلال پانیک هستند؟

بر اساس گزارش موسسه ملی بهداشت روان، تقریباً 2.7٪ از بزرگسالان ایالات متحده دچار اختلال پانیک هستند. مانند سایر بیماری های اضطرابی، اختلال پانیک در زنان دو برابر مردان است. به همین دلیل، متخصصان پیشنهاد می کنند که زنان و دختران 13 سال به بالا از نظر اضطراب، به عنوان بخشی از آزمایشات پیشگیرانه معمول غربال شوند.

گزینه های درمان اختلال پانیک

اختلال پانیک نوعی بیماری است که بسیاری از علائم ناراحتی روحی، جسمی و عاطفی را ایجاد می کند. با وجود این علائم شدید، اختلال پانیک و آگورافوبیا بیماری های قابل درمانی هستند.

با توجه به اینکه آگورافوبیا به طور معمول در حین بروز اختلال پانیک ایجاد می شود، مهم است که از همان ابتدا به دنبال درمان آن باشید. با این حال، درمان می تواند حتی برای کسانی که علائم طولانی مدت دارند، نتایج خوبی داشته باشد.

چندین گزینه درمانی موثر برای اختلال پانیک وجود دارد، که عبارتند از:

دارو

داروها می توانند به کاهش شدت حملات پانیک و کاهش احساس اضطراب کمک کنند.

روان درمانی

درمان می تواند در ایجاد روش های جدید تفکر و رفتار موثر باشد، که به فرد کمک می کند تا با علائم خود کنار بیاید.

تکنیک های رسیدن به آرامش

تکنیک هایی مانند تمرینات تنفس عمیق، آرمیدگی پیش رونده عضلانی، یوگا و تصویرسازی می توانند راهکارهایی برای غلبه بر حملات پانیک و کمک به اضطراب کلی ارائه دهند.

مراقبت های فردی خوب

 مراقبت های فردی با استفاده از ورزش، خوردن غذاهای خوب، و مدیریت عادت های خواب نیز می تواند به شما کمک کند تا از پس اختلال پانیک برآیید.

سخن آخر

اختلال پانیک می تواند کیفیت زندگی فرد را بسیار تحت تأثیر قرار دهد، زندگی وی را محدود کرده و باعث شود بسیاری از فرصت ها را به علت ترسیدن از دست دهد. بسیاری از روش ها و استراتژی های درمانی موثر وجود دارد که می تواند به افراد در غلبه بر حملات پانیک کمک کند. می توانید یاد بگیرید که علائم اختلال پانیک را مدیریت کنید، و کنترل زندگی خود را دوباره بدست آورید.

مقالات بیشتر: نکاتی برای کنترل اضطراب ناشی از سخنرانی در جمع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.