سبک زندگی سالم برای کاهش استرس

همه ما در طول زندگی خود استرس را تجربه می کنیم. در واقع استرس در تمامی جنبه های زندگی وجود دارد، و به خودی خود همیشه چیز بدی نیست. استرس می تواند انگیزه ای برای انجام کارهای سخت باشد، رویدادهای هیجان انگیزی را به همراه داشته باشد، و مطمئنا زندگی بدون استرس مانند زندگی کنونی ما نخواهد بود. گاهی اوقات، استرس حتی می تواند برای ما خوب هم باشد، و همانطور که استرس در ابسیاری از حوزه های زندگی ایجاد می شود، مدیریت  مؤثر استرس ناشی از ترکیب استرس با بسیاری از جبهه های مقابل است. بنابراین برای کاهش استرس، حفظ سبک زندگی سالم نقش مهمی دارد.

چرا حفظ سبک زندگی متعادل مهم است

بخشی از یک برنامه جامع برای کاهش استرس شامل یافتن راه هایی برای رسیدن سریع به آرامش است، به طوری که بتوانید ضمن جلوگیری از تأثیرات منفی استرس مزمن، آن را به طور مؤثر مدیریت کنید. راه مهم دیگر برای کاهش استرس، حفظ عادات سبک زندگی سالم است.

یادگیری سبک زندگی سالم اغلب مزایای دیگری، مانند ترشح اندورفین، رها شدن از ناامیدی، و افزایش طول عمر را نیز به همراه دارد. همچنین بسیاری از عادات سبک زندگی سالم که در این قسمت مورد بحث قرار گرفته است، می تواند به شما کمک کند تا در طولانی مدت نسبت به استرس واکنشی کمتری داشته باشید، و شما را از استرس هایی که هنوز در زندگی خود تجربه نکرده اید، محفوظ نگه می دارد.

در حالی که حفظ عادات سالم کمی دشوارتر از یک بار تلاش برای به کارگیری روش های کاهش استرس است، مزایایی که از حفظ یک سبک زندگی سالم دریافت می کنید، ارزشی بیش از تلاش برای حفظ آن دارد. افزایش سلامتی و بهزیستی، و همچنین کاهش استرس باعث می شود تا آرزو کنید که ای کاش این تغییرات را زودتر ایجاد می کردید، و می تواند منبع شگفت انگیزی برای ایجاد انگیزه مداوم در شما باشد.

عادات سبک زندگی سالم می تواند در مدیریت بهتر واکنش استرس به شما کمک کند، و شما را قادر می سازد تا از تأثیرات منفی استرس مزمن در امان بمانید.

ایجاد تغییرات برای داشتن سبک زندگی سالم می تواند اضطراب آور باشد

به چند دلیل، بسیاری از افراد با ایجاد تغییرات برای داشتن یک سبک زندگی سالم دچار ترس و ناامیدی می شوند، از جمله:

  • نمی دانند از کجا باید شروع کنند. تغییرات زیادی وجود دارد که می تواند برای سلامتی و بهزیستی فرد مفید باشند. اما مشکل این است که نحوه شروع کار برای بسیاری از افراد امری دشوار است.
  • ایجاد تغییرات بسیار زیاد به طور همزمان. افراد غالباً سعی می کنند تغییرات زیادی ایجاد کنند، سپس آن را بسیار دشوار بدانند (یا اجازه می دهند تا کمال گرایی تلاش های آنها را خراب کند) و نهایتا دست از تلاش خود برمی دارند.
  • استرس. ایجاد تغییر دشوار است، خصوصاً وقتی استرس دارید. بعضی اوقات استرس ایجاد تغییر در سبک زندگی، بیش از حد می شود، و شما را از حرکت باز می دارد.

با توجه به اینکه داشتن سبک زندگی سالم می تواند به کاهش استرس کمک کند، و ایجاد تغییر در سبک زندگی می تواند چالش برانگیز باشد، منابع زیر می توانند با انتخاب اهداف جدید برای زندگی سالم، و همچنین با تحقق این عادت های به شما در رسیدن به یک سبک زندگی سالم کمک کنند.

انتخاب سبک زندگی سالم

در این قسمت برخی از تغییراتی که می توانید برای داشتن یک سبک زندگی سالم تر و کم فشارتر انجام دهید، آورده شده است:

خوردن غذاهای سالم: یکی از رایج ترین تغییراتی که افراد برای ایجاد یک زندگی سالم آن را دوست دارند، غذا خوردن به روشی متفاوت است. به دلیل عواقب منفی چاقی برای سلامتی افراد، تأثیر تناسب اندام بر عزت نفس آن ها، و تأثیرات تغذیه بر سطح استرس و طول عمر، داشتن رژیم غذایی سالم بیشترین مزایا را برای سلامتی افراد به همراه دارد.

ورزش منظم: ورزش منظم یکی دیگر از روش های شگفت انگیز برای حفظ وزن خود، کنترل سطح استرس کلی و در ارتباط ماندن با دیگران است. همچنین ورزش می تواند به حفظ سلامتی فرد کمک کند، و ارزش این تلاش را دارد. بهترین روش برای جواب گرفتن این است که به تدریج شروع کنید، و سپس به جلو بروید.

ورزش کردن
Pexels/ Lifestyle

خواب با کیفیت: افراد غالباً اهمیت خواب کافی و مناسب را دست کم می گیرند. با این وجود، نداشتن خواب کافی عواقب منفی زیادی دارد، که ظریف اما قابل توجه هستند. خواب کافی یکی از رایج ترین تغییراتی نیست که افراد برای ایجاد آن تصمیم می گیرند، اما این تغییر در هر صورت باید در نظر گرفته شود. از آنجا که استرس می تواند خواب شما را مختل کند، و از طرفی، بسیاری از تکنیک هایی که باعث بهبود خواب می شوند، می توانند برای کاهش استرس نیز موثر باشند (و برعکس)،  بنابراین منطقیست تا در مورد چگونگی تأثیر استرس در خواب و چگونگی رسیدن به خواب باکیفیت بیشتر بدانید.

مقالات مرتبط: تأثیر خواب بر پاکسازی ذهن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.