روش های کاهش استرس برای افراد با تیپ شخصیتی نوع A

افرادی که دارای ویژگی های شخصیتی نوع A هستند ممکن است استرسی بیش از حد متوسط را تجربه کنند. جاه طلبی، رقابت پذیری و بی حوصلگی که در بسیاری از افراد با این تیپ شخصیتی وجود دارد، می تواند باعث ایجاد استرس در روابط، شغل و سایر بخش های زندگی آن ها شود. سوالی که در این مورد ایجاد می شود این است که آیا روش های کاهش استرس خاصی برای افراد با تیپ شخصیتی نوع A وجود دارد؟

در واقع، ویژگی های دیگر افراد با تیپ شخصیتی نوع A می تواند در مدیریت استرس موانعی ایجاد کند. برخی از تکنیک های موثرتر مدیریت استرس می توانند برای شخصی که شخصیت سخت تری دارد، ناامیدکننده باشد. به عنوان مثال، رسیدن به سکوت محض مدیتیشن برای کسانی که بی تاب و اهل رقابتند، و عادت دارند از هر ثانیه در کار خود استفاده کنند، بسیار دشوار و حتی ناامیدکننده است.

با این حال، تکنیک های خاص می توانند برای کسانی که دارای شخصیتی از نوع A هستند، بسیار خوب عمل کنند و سایر تکنیک ها فقط به تعدادی اصلاح نیاز دارند تا برای کاهش استرس افراد با تیپ شخصیتی نوع A به خوبی کار کنند. اگرچه ممکن است متعادل کردن برخی از ویژگی های شخصیتی نوع A خوب باشد، اما لازم نیست قبل از شروع مدیریت استرس، شخص خود را تغییر دهد.

روش های کاهش استرس زیر می توانند برای افراد با تیپ شخصیتی نوع A خوب عمل کنند، و برای دیگران نیز به طور شگفت انگیزی موثر هستند.

از موسیقی استفاده کنید

گوش دادن به موسیقی یکی از روش های ساده کاهش استرس برای افراد با تیپ شخصیتی نوع A است که به تلاش کمی نیاز دارد. هنگام رانندگی، به جای تماس های تلفنی برخی از آهنگ های مورد علاقه خود را پخش کنید. دز نتیجه می توانید از رانندگی لذت ببرید، و با آرامش به مقصد خواهید رسید.

اگر می خواهید آرام شوید، از موسیقی های لایت استفاده کنید. اگر نیاز به انرژی دارید، آهنگ های شاد بیشتری پخش کنید.

ورزش کنید

ممکن است کم کردن سرعت برای کاهش استرس در کسانی که استرس نوع A را تجربه می کنند دشوار باشد. پس چرا برعکس عمل نمی کنند و سرعت نمی گیرند؟ ورزش فواید زیادی برای سلامتی و مدیریت استرس به همراه دارد. این کار برای کسانی که دارای ویژگی های شخصیتی نوع A هستند، مناسب است. زیرا الگویی را ارائه می دهد که هرچه بیشتر سرعت بگیرید (برای مثال روی تردمیل)، استرس شما کمتر می شود.

دسته های ورزشی خاص مانند ورزش های رزمی، دویدن یا حتی رقصیدن می تواند یک تمرین هوازی عالی باشد، و نوعی حس موفقیت را در فرد ایجاد کند. کلاس های ورزشی می توانند ارتباط اجتماعی، و همچنین کمی فشار مثبت هم نوعان را برای تحریک فرد برای ادامه مسیر فراهم کنند.

رسا نویسی را امتحان کنید

اگر شخصیت تیپ A دارید، احتمالاً دوست دارید بیشتر فعال باشید تا منفعل. یک روش فعال برای بررسی و بیان افکار خود، شروع یک ژورنال نویسی یا رسا نویسی به طور منظم است. نوشتن در مورد احساسات خود، به ویژه اگر شدید باشد و به روشی محدود انجام شود، می تواند به شما کمک کند تا این احساسات را از ذهن خود بیرون کنید.

همچنین نوشتن در مورد برنامه های خود برای اصلاح یک وضعیت می تواند به شما کمک کند تا استرس کمتری داشته باشید، و بتوانید از نگرانی ها رها شوید. نوشتن در یک ژورنال قدردانی می تواند به شما کمک کند تا تمرکز بیشتری بر روی وقایع مثبتی که در طول روز اتفاق می افتد، داشته باشید. روش های مختلفی برای استفاده از نوشتن برای کاهش استرس وجود دارد، و این روش های کاهش استرس می توانند برای افراد با تیپ شخصیتی نوع A مفید باشند.

برای سرگرمی ها وقت بگذارید

مسئله ای که افراد تیپ A با آن روبرو می شوند مشکل تعادل کار با بقیه زندگی است. ممکن است برنامه ریزی به موقع برای رسیدن به آرامش دشوار باشد، اما برنامه ریزی برای فعالیت های لذت بخش می تواند راهی برای جلوگیری از برنامه ریزی سنگین که منجر به استرس بیش از حد شده و تعادل شما را از بین می برد، باشد.

سرگرمی
Pexels/ Painting

برنامه ریزی برای فعالیت هایی که به نظر شما آرامبخش هستند، نیاز به رها کردن بعضی چیزها دارد. بنابراین این کار می تواند روشی دیگر برای مجبور کردن خود به حذف چیزهایی در زندگی باشد که به درد نمی خورند. سرگرمی هایتان را بخشی از برنامه خود قرار دهید. به طور مثال شروع به بافندگی کنید، در کلاس نقاشی شرکت کنید یا به یک گروه بپیوندید.

با دیگران در ارتباط باشید

داشتن تیپ شخصیتی نوع A می تواند به این معنی باشد که شما آنقدر مشغول به کار هستید که وقت زیادی برای لذت بردن از افراد زندگی خود ندارید. اما منزوی بودن از نظر اجتماعی می تواند باعث استرس شود، و متقابلا داشتن چند فرد حامی در زندگی گاهی اوقات معجزه می کند. ایجاد ارتباط با دیگران نیاز به زمان زیادی ندارد، و دسترسی به افرادی در صورت نیاز، ارزش زمان صرف شده را دارد.

برای کسانی که صفات نوع A را دارند، گاهی اوقات ارتباط داشتن به معنای کار روی مهارت های ارتباطی و به خاطر سپردن ارزش روابط است. همچنین می تواند به معنای صرف وقت برای ملاقات با دوستان و یا یادآوری به خود باشد که باید چند دقیقه وقت بگذارند و به افراد اطراف خود سلام کنند. این کار یکی از روش های کاهش استرس است که می تواند برای افراد با تیپ شخصیتی نوع A  واقعاً مفید باشد.

مقداری یوگا انجام دهید

اگر واقعاً مدیتیشن را دوست دارید، اما نمی توانید بدون رهایی از تمام فکرهایتان برای مدت طولانی آرام بنشینید، و نیاز به تحرک دارید، یوگا را امتحان کنید.

یوگا فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد و می تواند برخی از ویژگی های مدیتیشن (و همچنین تمرینات تنفسی) را در خود داشته باشد. اما ممکن است فعالیت ها و تمرکز کافی را فراهم کند تا بدون ایجاد نوع سکوت کر کننده، فرد به آرامش برسد.

روش های دیگری برای کاهش استرس خود پیدا کنید

وجود طیف گسترده ای از تکنیک های کنترل استرس می تواند به شما کمک کند تا استراتژی های مناسب بیشتری برای خود پیدا کنید. کارشناسان مردم را تشویق می کنند تا تکنیک های کنترل استرس بیشتری در دسترس داشته باشند تا در صورت لزوم بتوانند از این روش ها استفاده کنند. در موقعیت های مختلف، تکنیک های مختلف ممکن است بهتر پاسخگو باشند. یک مجموعه از روش های مدیریت استرس این امکان را به شما می دهد که هر زمان که به آن احتیاج داشتید، روش های مناسب با شرایط موجود را به کار بگیرید.

بیشتر بخوانید: رفتار درمانی و انواع آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.