رایج ترین رویکردهای مدیریت استرس

روش های مختلفی برای کنترل استرس وجود دارد، و بعضی از آن ها نسبت به بقیه موثرتر هستند. چه فاکتورهایی باعث می شود که یک روش بهترین گزینه برای شما باشد؟ این مسأله به شرایط، شخصیت و نیازهای شما بستگی دارد. حقیقت این است که برای کاهش استرس در هر شغل مشخصی چندین ابزار درست وجود دارد. اما برخی از استراتژی ها مزایای کلی تری نسبت به دیگران دارند. وقتی می خواهید تصمیم بگیرید چگونه استرس تان را کنترل کنید، بهترین شرط این است که با رایج ترین انواع رویکردهای مدیریت استرس آشنا شوید، نقاط قوت و ضعف آن ها را بشناسید، و بدانید که چه زمانی باید از هر کدام استفاده کنید.

مطلب حاضر به شما این امکان را می دهد تا از اصول مهم کاهش استرس مطلع شوید. همچنین شما را به منابع عمیق تری پیوند می دهد تا بتوانید یاد بگیرید که چه کاری انجام دهید، و این کار را چه زمانی باید انجام دهید. در زیر لیستی از رایج ترین رویکردهای مدیریت استرس و بهترین زمان استفاده از هر یک از آن ها آورده شده است. در این مسیر فرصت هایی برای کاوش عمیق تر، پیدا کردن دستورالعمل هایی در مورد نحوه یادگیری این تکنیک ها و موارد دیگر پیدا خواهید کرد.

روش های کاهش استرس سریع

بیشتر افراد به دنبال یک روش ساده و سریع برای از بین بردن استرس هستند. در حالی که روش های سریع کاهش استرس مزایای بسیار قدرتمندی به همراه دارند، اما با اشکالاتی نیز همراه هستند و بهترین انتخاب برای هر شرایطی نیستند. اگرچه این ابزارهای سریع می توانند قدرتمند باشند، و تقریباً همیشه انتخاب بهتری نسبت به نداشتن هیچ روشی برای استرس هستند. در این قسمت در مورد روش های سریع کاهش استرس توضیحاتی ارائه شده است.

هنگامی که به روش های سریع کاهش استرس اشاره می کنیم، در واقع در مورد تکنیک هایی صحبت می کنیم که می توانند شما را در چند دقیقه آرام کنند، و به شما کمک می کنند تا پاسخ جنگ یا گریز خود را تغییر دهید، و آرامش درونی خود را بدست آورید تا با تأمل پیش رفته و با عوامل استرس زا مواجه شوید. این تکنیک ها شامل تمرینات تنفسی، تجسم، گوش دادن به موسیقی و سایر فعالیت هایی است که می تواند در چند دقیقه در دستیابی به آرامش بیشتر به شما کمک کند.

نقاط قوت

  • به سرعت عمل می کنند

 بیشتر این روش های سریع کاهش استرس می توانند در مدت زمان 5 دقیقه یا کمی بیشتر به شما احساس آرامش دهند. در این صورت بهتر می توانید با چالش های خود روبرو شوید.

  • می توانند در هر زمان و هر مکانی استفاده شوند

 بیشتر این روش های سریع کاهش استرس مانند تمرینات تنفسی، در هر زمان و هر کجا که احساس استرس می کنید، قابل اجرا هستند. اگر می خواهید به موسیقی گوش دهید یا یک مدیتیشن کوتاه انجام دهید، ممکن است مجبور شوید چند دقیقه ای از وقت خود را برای آن ها صرف کنید، اما تمرینات تنفسی را می توان در مقابله با انواع استرس ها انجام داد.

  • می توانند استرس مزمن را به حداقل برسانند

 استرس مزمن نوعی استرس است که در اثر فشار طولانی مدت ایجاد می شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که پاسخ استرس شما تحریک شده و بدن شما بیش از آنچه که تصور می شود در آن حالت جنگ یا گریز باقی بماند. این روش های سریع کاهش استرس می توانند شما را به حالت آرامش بازگردانند. بنابراین آنچه که ممکن بوده باعث ایجاد استرس مزمن بوده باشد، در اثر آرامش از بین می رود.

نقاط ضعف

  • راه حل هایی موقتی هستند

 این روش های سریع کاهش استرس می توانند به شما کمک کنند تا در کوتاه مدت احساس آرامش بیشتری داشته باشید، اما وضعیت شما را به طرز قابل توجهی تغییر نمی دهند.

  • باعث افزایش مقاومت فرد نمی شوند

 برخی از رویکردهای مدیریت استرس می توانند مقاومت شما را نسبت به استرسی که در آینده با آن روبرو می شوید، بیشتر کنند. در این موارد روش های سریع کاهش استرس تأثیر کمتری دارند.

  • بسته به شرایط به انواع خاصی از تمرینات نیاز دارید

 هربار که احساس استرس می کنید استفاده از تمرینات تنفسی بهتر از عدم استفاده از آن ها می باشد، اما داشتن گزینه های متنوع برای انواع خاص استرس واقعا به شما کمک می کند. به عنوان مثال، شما نمی توانید در طول جلسه امتحان به موسیقی گوش دهید تا اضطراب خود را کاهش دهید. یا در وسط بحث نمی توانید تجسم کنید. اگر متکی به مجموعه ای از انواع تمرینات باشید، بهتر نتیجه خواهید گرفت.

نتیجه گیری

اگر به چیزی نیاز دارید که به شما کمک کند تا هر چه سریع تر احساس بهتری داشته باشید، این روش یکی از بهترین رویکردهای مدیریت استرس برای شماست. اگر می خواهید دفعات بعدی که با یک چالش روبرو شدید استرس کمتری داشته باشید، یا اگر می خواهید در زندگی خود استرس کمتری داشته باشید، ممکن است این روش سریع کاهش استرس بهترین راه حل نباشد، یا ممکن است به عنوان بخشی از یک برنامه کلی بزرگتر به خوبی عمل کند. در ادامه مطلب با گزینه های دیگر آشنا خواهید شد.

بیشتر بخوانید: پاسخ جنگ یا گریز چیست

عادت های سالمی که باعث ایجاد مقاومت در شما می شود

بسیاری از عادت ها می توانند باعث ایجاد مقاومت در برابر استرس شوند، از جمله ورزش، مدیتیشن و مراقبت های فردی. این موارد می توانند برای سلامتی کلی شما عالی باشند، و به شما کمک می کنند تا هر زمان که با یک چالش جدید روبرو می شوید، استرس کمتری داشته باشید. این رویکردهای مدیریت استرس نیاز به مقداری تمرین دارند، اما ارزش تلاش کردن را دارند. اما اگر بخواهید در همان لحظه میزان استرس خود را به حداقل برسانید، ممکن است بهترین گزینه برای شما نباشد.

نقاط قوت

  • استرس شما را در حال و آینده به حداقل می رسانند

 این فعالیت ها باعث می شود تا در مقابل استرسی که اکنون و همچنین فردا و هفته آینده با آن روبرو هستید، واکنش کمتری نشان دهید. این رویکردهای مدیریت استرس از این لحاظ کاملاً قدرتمند هستند.

  • برای سلامت کلی شما مفید هستند

 با توجه به توانایی ایجاد مقاومت در برابر استرس، این روش ها می توانند شما را از تأثیرات منفی استرس مزمن محفوظ نگه دارند. بسیاری از این عادت های مقاوم کننده می توانند از جهات دیگری نیز سلامتی شما را حفظ کنند. (به عنوان مثال، می توان به فواید ورزش کردن و خواب کافی اشاره کرد)

  • به طور کلی، می توانید از پشتیبانی های گروهی بهره مند شوید

 به کارگیری برخی از رویکردهای مدیریت استرس به تنهایی آسان تر است، به ویژه تکنیک های سریعی که قبلاً در مورد آنها صحبت کردیم. اما این روش ها به خوبی در قالب یک گروه قابل انجام هستند. یافتن یک کلاس ورزشی خوب یا یک گروه مدیتیشن کار دشواری نیست، و رفتن به یک کلاس یا گروهی از افراد برای کنترل کردن می تواند به شما کمک کند تا در ادامه عادت های سالم خود انگیزه و حمایت کافی داشته باشید.

نقاط ضعف

  • انجام این روش ها به وقت کافی نیاز دارند

 همانطور که عضلات با گذشت زمان رشد می کنند، رشد عادت ها نیز مدتی طول می کشد.

  •  مقاومت، برای رشد نیاز به زمان دارد

 به عنوان مثال یک جلسه ورزش یا مدیتیشن می تواند فوایدی برای شما داشته باشد، اما برای ایجاد مقاومت باید این کار را ادامه دهید.

  • همیشه آسان یا سرگرم کننده نیستند

هنگام استرس تمرینات تنفسی می توانند بسیار راحت تر از این باشد که بخواهید انگیزه دویدن به دست آورید. حتی مدیتیشن نیز می تواند استرس زا باشد. ادامه دادن آن ارزش تلاش را دارد، اما همیشه کار آسانی نیست.

نتیجه گیری

عادات سالم مقاوم سازی از جنبه های مهم مدیریت استرس هستند. این رویکردهای مدیریت استرس می توانند همراه با روش های سریع کاهش استرس نیز به خوبی کار کنند. گاهی اوقات ممکن است چنان استرس داشته باشید که برای ادامه این عادت ها دیگر انگیزه ای نداشته باشید. وقتی استرس خود را با یکی از روش های سریع کاهش استرس کم می کنید، ممکن است انرژی کافی را برای ادامه مسیر با این عادات طولانی مدت کسب کنید. اگر هنوز احساس می کنید استرس بیش از حد در زندگی شما وجود دارد، شاید واقعا استرس بیش از حدی در زندگی شما وجود دارد! در ادامه خواهید دید که چگونه ممکن است بتوانید آن را تغییر دهید.

کاهش استرس
Pexels/ Stress Relief Techniques

سبک زندگی خود را تغییر دهید

استرس می تواند از بسیاری جهات بر زندگی شما تأثیر بگذارد. یکی از موثرترین راهکارها برای به حداقل رساندن تأثیرات استرس، کاهش تعداد عوامل استرس زا در زندگی است. همیشه نمی توان عوامل استرس زا را از زندگی خود حذف کرد، اما در صورت امکان انجام این کار ایده خوبی است. تغییر سبک زندگی برای به حداقل رساندن استرس ممکن است شامل مواردی مانند حفظ حد و مرز بین خود و افراد بدقلق زندگی، یا تغییر روش برخورد با شغل خود باشد. البته این رویکرد مدیریت استرس نیز مزایا و معایبی را به دنبال دارد:

نقاط قوت

  • می توانید استرس خود را قبل از اینکه حتی نیاز به کنترل آن داشته باشید، حذف کنید

 ساده ترین راه برای کنترل استرس ممکن است فقط تنظیم امور باشد، تا در وهله اول با استرس روبرو نشوید! در صورت امکان، این رویکرد مدیریت استرس یک روش عالی برای کاهش استرس شما است.

  • اگر خلاق و پویا باشید می توانید زندگی مورد نظر خود را ایجاد کنید

 وقتی به طور فعالانه بر آنچه شما را تحت فشار قرار می دهد و به شما انرژی می بخشد متمرکز می شوید، می توانید زندگی متناسب با نیازها و سلیقه های خود را ایجاد کنید. این رویکرد مدیریت استرس می تواند شما را به یک چارچوب ذهنی دچار کند که در آن شما به طور فعال بر روی آنچه می خواهید متمرکز شوید، و آن را جزئی از زندگی خود می کنید. به همین ترتیب، بر آنچه نمی خواهید تمرکز کرده، و آن را در زندگی خود به حداقل می رسانید.

نقاط ضعف

  • همیشه نمی توان تمام استرس خود را از بین برد

 این روش نمی تواند تنها رویکرد شما در برابر استرس باشد، زیرا همیشه امکان پذیر نیست. یا اگر ممکن به نظر می رسد، این استراتژی می تواند هنگام استفاده در شرایط اشتباه استرس بیشتری را ایجاد کند. به عنوان مثال، بعضی اوقات بهتر است به جای قطع رابطه، با دوست خود تفاهم داشته باشید تا استرس های بعدی پس از اختلاف را به حداقل برسانید. گاهی اوقات مواردی در مورد شغل شما وجود دارد که ممکن است استرس ایجاد کند، اما ترک شغل باعث ایجاد عوامل استرس زای بیشتر از آن خواهد شد.

  • به سطح خاصی از استرس نیاز دارید

 حتی اگر این روش بتواند همه استرس ها را از بین ببرد، باز هم ایده خوبی نخواهد بود. برای اینکه سر زنده و سالم بمانیم، به سطح مشخصی از استرس نیاز داریم. (می توانید در مورد نوع استرسی که می تواند برای شما مفید باشد، بیشتر بخوانید)

نتیجه گیری

در مجموع، اگر می خواهید توانایی مدیریت استرس به روشی سالم را به حداکثر برسانید، به انواع رویکردهای مدیریت استرس نیاز دارید.

مقالات مرتبط: سبک زندگی سالم برای کاهش استرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.