راههای مقابله با اهمال کاری

آیا جز آن دسته از افرادی هستید که نمی دانید چگونه با اهمال کاری مقابله کنید؟ افراد زیادی مانند شما هستند. بیشتر ما کارهای خود را کنار می گذاریم، و گویی از منظر یک شخص خارجی فقط تماشاگر آن هستیم که کارهایمان را حداقل در زمان دیگری انجام دهیم. در حالی که ممکن است برخی از پروژه های خود را با علاقه و لذت انجام دهیم، اما نسبت به برخی از  کارها احساس بی تحرکی و فلج بودن می کنیم، و در حالی که به تماشای پایان مهلت خود (یا گذر زمان) نشسته ایم، به دنبال آن هستیم تا بدانیم چگونه می توانیم خود را وادار به انجام کارها کنیم. اگر چنین شرایطی به طرز وحشتناکی آشنا به نظر می رسد، این مطلب به شما کمک خواهد کرد! دفعات بعدی که خود را درگیر تعلل و تعارض یافتید، ابزارهای بیشتری در اختیار داشته باشید. 9 نکته در مورد نحوه مقابله با اهمال کاری را بخوانید.

کمال گرایی در خودتان را بررسی کنید

در حالی که همه اهمال کاری ها ناشی از کمال گرایی نیست، با این حال، قطعاً این مورد می تواند یکی از عوامل موثر در آن باشد.

در این مورد فکر کنید: وقتی به کمال گرایی خود اجازه می دهید تا قوت بگیرد، ممکن است پروژه ها آنقدر برایتان بزرگ شوند، که برای شروع آن ها وحشت کنید. و نهایتا در معرض تعلل و اهمال کاری قرار بگیرید.

اگر کمال گرایی را دلیل اهمال کاری خود می دانید، می توانید با پایین آوردن استانداردهای خود، به خودتان کمک کنید. برای رسیدن به “به اندازه کافی خوب” تلاش کنید، و اگر وقت و انرژی کافی دارید، خود را به درجه “عالی” برسانید. اجازه ندهید کمال گرایی شما را از شروع کار باز دارد.

کارهای سریع و کوتاه را به پایان برسانید

گاهی اوقات یک لیست طولانی از کارها می تواند شما را به سمت اهمال کاری سوق دهد. تمام مواردی که نیاز به توجه دارند، می توانند انرژی مورد نیاز برای شروع کارها را از شما بگیرند. یکی از نکته های مفید “چگونگی مقابله با اهمال کاری” تهیه لیستی از مواردی است که باید انجام شوند، و توجه داشته باشید که هر آیتم برای به اتمام رسیدن چه مدت طول می کشد. وقتی لیست خود را مرور می کنید، مواردی را که می تواند در 5 دقیقه یا کمتر تکمیل شود، انتخاب کنید، و سریعاً آن را انجام دهید. این کار نه تنها می تواند لیست کارهای شما را به سرعت سبک کند، بلکه انجام دادن کارها می تواند به شما انرژی دهد. همچنین شما را برای شروع ادامه کارها، در مسیر صحیحی قرار می دهد.

کارهایتان را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید

شکستن پروژه های ارزشمند و به تعویق انداخته شده به مراحل کوچکتر یک تکنیک شناخته شده و مؤثر می باشد. شروع به انجام پروژه ای که می دانید می توانید آن را به سرعت انجام دهید، بسیار ساده تر خواهد بود، و به محض اینکه چند قدم اولیه را در جهت صحیحی برداشته باشید، راحت تر می توانید به حرکت خود ادامه دهید، و تا آخر کار خود را ادامه خواهید داد. (با انجام هر مرحله، به احتمال زیاد برای ادامه آن انرژی و انگیزه بیشتری خواهید داشت.)

نکته مهم دیگر این است که مراحل را کوتاه، به هم پیوسته و برنامه ریزی شده انتخاب کنید. قدمهای کوچک منجر به دستاوردهای بزرگ می شود.

به خودتان پاداش دهید

با به اتمام رساندن هر یک از این مراحل کوچکتر، احساس رضایت و دستیابی، خود می تواند پاداشی برای شما باشد، و انگیزه حرکت به مرحله بعدی را در شما ایجاد کند. با این حال، گاهی اوقات می توانید از پاداش اضافی نیز استفاده کنید. در این موارد، می توانید با در نظر گرفتن پاداش های کوچک برای هر یک از مراحل کوچک، یا پاداشی بزرگتر هنگام به اتمام رساندن چندین مرحله، رو به جلو حرکت کنید. برای تماشای یک فیلم به سینما بروید، موفقیت های خود را با دوستانتان جشن بگیرید، و کارهایی را انجام دهید که از آنها لذت می برید. ممکن است از انجام خود کار دچار استرس شده باشید، اما پاداش های بعد از اتمام آن می تواند برای شروع به شما انگیزه دهد.

ابتدا کارهای ساده تر را انجام دهید

وقتی که کاری به نظر ناامید کننده و دشوار می رسد، اغلب به این دلیل است که به توانایی های خود در انجام آن شک می کنیم. یکی از راه های ایجاد اعتماد به نفس این است که در ابتدا قسمت های آسان تر را انجام دهیم.

با انجام کارهای ساده تر، دلهره کم تری خواهید داشت، و همچنین مقابله با اهمال کاری نیز آسان تر خواهد بود.

پس از اتمام قسمتهای آسان کار، کارهای کلی کمتری برای انجام باقی خواهد ماند. و به نظر می رسد انجام مابقی کارها راحت تر می باشد. در هر دو روش، با انجام  قسمت های ساده کار، می توانید اعتماد به نفس خود را رشد دهید.

یا در ابتدا کارهای سخت را انجام دهید

اگر می دانید می توانید کار مورد نظر خود را انجام دهید، اما وقتی به کارهای خود فکر می کنید، می ترسید و عقب می کشید، استرس خود را حفظ کرده و ابتدا با قسمت های ناخوشایند یا دشوار کار مواجه شوید. مانند کشیدن سریع بانداژ، ناراحت کننده ترین قسمت کار را از سر راه خود برمی دارید، و خودتان را از تمام ناراحتی های ناشی از ترس رها کرده، و قبل از اینکه اهمال کاری شما را از ادامه کار باز دارد، خودتان را نجات می دهید. استرس خود را طولانی نکنید! قسمت های سخت را به اتمام برسانید، و در نتیجه، انجام ادامه کار بسیار ساده تر خواهد بود.

انجام پروژه ها
Pexels/ Working

خوش بین باشید

راه دیگر برای مقابله با شک و تردید نسبت به توانایی های خود، که اغلب منجر به اهمال کاری می شود، شروع به فکر کردن مانند یک فرد خوش بین است: موارد مثبت را برجسته کنید، و قسمت های منفی کار و خودتان را به حداقل برسانید. با دقت بیشتری به این مسئله نگاه کنید که چرا ممکن است احساس کنید نمی توانید این کار را انجام دهید و با نگاهی جدی به نقاط قوت، منابع و موفقیت های خود، آن دیدگاه ها را به چالش بکشید.

بیشتر به این موضوع توجه کنید که چرا می توانید این کار را انجام دهید، و کمتر به اینکه چرا فکر می کنید نمی توانید آن را انجام دهید، توجه کنید.

از وسوسه هایتان به عنوان محرک استفاده کنید

برنامه های تلویزیونی، گفتگو با دوستان، خوردن فست فود، و … همگی می توانند وسوسه انگیز باشند! در حالی که به دنبال روش هایی برای مقابله با اهمال کاری و به تعویق انداختن کارها هستید، بخشی از راه حل این است که: به مواردی که برایتان وسوسه انگیز هستند، نگاه کنید، و از آنها به عنوان پاداشی برای خودتان استفاده کنید! به خودتان بگویید كه هر كاری را كه ترجیح می دادید به جای این کار انجام دهید، می تواند پاداش شما برای انجام این کار باشد، و به محض اتمام بخشی از كار خود می توانید کار مطلوب خود را انجام دهید.

از انرژی خود هوشمندانه استفاده کنید

آیا تاکنون متوجه شده اید که در زمان های مشخصی از روز انرژی بیشتری دارید؟ به طور مثال، ممکن است اوایل صبح شاداب تر باشید. انجام دادن کارهایی که معمولاً به تعویق می افتند، در طول این “بازه های زمانی پرانرژی” می تواند به شما کمک کند تا بازدهی بیشتری داشته باشید، و باعث شود تا کارتان نیز آسان تر به نظر برسد، و بنابراین بتوانید اهمال کاری در کارهای خود را به سادگی متوقف کنید.

برای چند روز آینده، توجه کنید که چه زمان هایی از روز برای شما مناسب و پر انرژی می باشد. سپس کارهای ساده تر را به بقیه روز موکول کنید، و هنگامی که انرژی بیشتری دارید، در انجام کارهای چالش برانگیز خود از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: از خودآگاهی تا مدیریت فردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.