در مورد چروفوبیا یا ترس غیرمنطقی از شادی چه می دانید

چروفوبیا

ریشه اصطلاح چروفوبیا برگرفته از کلمه یونانی chairo بوده، و به معنای انزجار یا ترس از شادی است. در حالی که در حال حاضر بیماری چروفوبیا در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی به عنوان یک اختلال بالینی شناخته نمی شود، با این حال مطالعات متعددی برای تأیید علمی بودن وجود آن آغاز شده است.

دلایل ترس از شادی

جوشانلو و ویجرز در مطالعه خود با موضوع بررسی اینکه کجا و چرا مردم از خوشبختی و شادی ترس دارند، چهار دلیل اصلی این مفهوم را بیان می کنند:

خوشحال بودن احتمال وقوع اتفاقات بد را برای شما بیشتر می کند

آیا تا به حال این احساس را داشته اید که وقتی همه چیز خیلی خوب پیش می رود، باید اتفاق بدی بیفتد؟ ضرب المثل معروف “فواره چون بلند شود، سرنگون شود” را شنیده اید؟

به نظر می رسد این باور که خوشبختی و شادی ممکن است باعث ایجاد غم و اندوه یا حوادث ناگوار شود، یک باور شایع است. به عنوان مثال، در یک مطالعه کیفی توسط اوچیدا و کیتایاما، شرکت کنندگان ژاپنی اظهار داشتند که شادی می تواند به عواقب منفی منجر شود، زیرا آن ها را نسبت به محیط اطراف خود بی توجه می کند.

به همین ترتیب، یک تحقیق جداگانه بر “ترس از احساسات” متمرکز است، که در آن افراد نسبت به حالت های عاطفی شدید اضطراب دارند. زیرا می ترسند کنترل احساسات خود یا واکنش های رفتاری نسبت به آن احساسات را از دست بدهند.

شاد بودن شما را به آدم بدتری تبدیل می کند

برخی از افراد، هم در فرهنگ های غربی و هم در فرهنگ های غیر غربی، معتقدند که خوشبخت بودن می تواند انسان را بدتر کند (هم از نظر اخلاقی و هم از جنبه های دیگر). از جمله مثال های ارائه شده توسط بن شاهر این است که ممکن است انسان ها از خوشبختی بترسند، زیرا در صورت دستیابی به آن احساس گناه می کنند. یعنی ممکن است افراد از نظر اخلاقی احساس بدی داشته باشند، به این دلیل که می دانند دیگران رنج می برند.

ابراز خوشحالی برای شما و دیگران بد است

علاوه بر احساس خوشحالی واقعی، این اعتقاد در بین برخی از افراد و فرهنگ ها وجود دارد که از ابراز خوشبختی و شادی نیز باید خودداری شود، زیرا این امر می تواند پیامدهای منفی بالقوه ای برای فرد و اطرافیان او داشته باشد.

به عنوان مثال، اوسیدا و كیتایام پیشنهاد می كنند كه برای فرهنگ های شرق آسیا، نمایش ظاهری موفقیت و خوشبختی ممكن است موجب حسادت شود، به طوری كه تأثیر مثبت مربوط به شادی ممكن است با احساسات منفی گناه و اختلاف خنثی شود.

به همین ترتیب در روسیه، افراد به دلیل اعتقاد به “چشم بد” اغلب در جستجو یا نشان دادن خوشبختی یا موفقیت مردد هستند. باور آن ها این است که موفقیت مشهود می تواند موجب حسادت یا سوء ظن دیگران شده، و در نتیجه منجر به ناخشنودی و ناراحتی فرد شود.

جستجوی خوشبختی برای شما و دیگران بد است

این ایده که جستجوی شدید خوشبختی ممکن است عواقب منفی داشته باشد، در افراد و بسیاری از فرهنگ ها نیز وجود دارد. به عنوان مثال، گفته می شود که جستجوی متعصبانه خوشبختی و شادی بیشتر بر “خود” متمرکز است، که ممکن است منجر به رفتارهای خودخواهانه تری از افراد شده، و تأثیرات مخربی بر دیگران داشته باشد. این تأثیر ممکن است به طور مثال از طریق آسیب ناخودآگاه به دیگران به واسطه غفلت و بی توجهی عمل کند.

نشانه های چروفوبیا یا ترس از شادی

در حال حاضر هیچ معیار تشخیصی برای بیماری چروفوبیا وجود ندارد. با این حال، بیماری های مبتنی بر ترس به طور معمول به عنوان اختلالات اضطرابی در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی طبقه بندی می شوند.

چروفوبیا
Pexels/ Cherophobia

با این اوصاف، ممکن است انتظار داشته باشیم علائم زیر در فردی که دچار چروفوبیا است، مشاهده شود:

علائم شناختی:

  • باور داشتن اینکه احساس شادی و خوشبختی شما را به شخص بدی تبدیل می کند
  • اعتقاد به اینکه شاد بودن منجر به اتفاق بدی می شود
  • باور به اینکه وقتی دیگران ناراحت می شوند نباید ابراز خوشحالی کرد

علائم رفتاری:

  • پرهیز از اجتماعات لذت بخش اجتماعی
  • رد روابط یا فرصت های زندگی که ممکن است خوشبختی و موفقیت به همراه داشته باشد

چگونه بر چروفوبیا غلبه کنیم

از آنجا که فوبیا به طور کلی به عنوان اختلالات اضطرابی طبقه بندی می شود، اگر تجربه فردی از چروفوبیا یا ترس از شادی ناتوان کننده باشد، تعدادی از روش های درمانی وجود دارد که ممکن است برای غلبه بر آن مناسب باشد.

رفتار درمانی شناختی

گفتگو درمانی مانند مشاوره و روان درمانی اغلب روش های بسیار خوبی برای مدیریت چروفوبیا هستند. به طور خاص، تحقیقات نشان می دهد که رفتار درمانی شناختی یک درمان بسیار موثر برای اختلالات اضطرابی است.

رفتار درمانی شناختی به افراد کمک می کند تا الگوهای فکری مفیدی را که ممکن است بر رفتار و روحیه آن ها تأثیر بگذارد، شناسایی کنند.

یک رویکرد رفتاری شناختی به خصوص در درمان ترس از شادی استفاده از تکنیک های مواجهه است. مواجهه درمانی به فرد کمک می کند تا عمداً با ترس خود مقابله کند، به عبارتی به جای اینکه از آن ها دوری کند، در معرض مستقیم و مکرر آن قرار گیرد. این مکانیسم از طریق حساسیت زدایی یا عادت دادن به جسم یا موقعیتی که باعث ترس می شود، عمل می کند.

همانطور که فرد به طور مکرر با ترس خود روبرو می شود، اضطراب او نسبت به این ترس کاهش می یابد. به عنوان مثال، در مورد بیماری چروفوبیا، قرار گرفتن تدریجی در موقعیت های شادی آور ممکن است به کاهش اضطراب نسبت به شادی کمک کند.

ذهن آگاهی

مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی نیز تأثیرات مثبتی بر پیامدهای اضطراب نشان داده اند. ذهن آگاهی از طریق تکنیک های مدیتیشن ایجاد می شود که هدف آن ایجاد آگاهی مداوم از لحظه فعلی در طول زندگی روزمره است.

سایر تکنیک های مفید

برخی از تکنیک های ساده خودمراقبتی ممکن است به کاهش اضطراب مرتبط با احساسات ناخوشایند ناشی تجربه برخی چیزها کمک کنند:

  • تکنیک های آرام سازی
  • ژورنال نویسی
  • ورزش های فیزیکی

اگرچه چروفوبیا هنوز از نظر بالینی شناخته نشده است، اما روش های متعددی مبتنی بر شواهد مانند رفتار درمانی شناختی و ذهن آگاهی وجود دارد که اگر فردی چنین ترس هایی را تجربه کند، می توانند به کاهش علائم وی کمک کنند.

بیشتر بخوانید: بهزیستی ذهنی و دلیل اهمیت آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.