تقویت مهارتهای گوش دادن در فروشندگی

گوش دادن توانایی دریافت و تفسیر دقیق پیام ها در فرآیند ارتباط است. گوش دادن را نباید با شنیدن اشتباه گرفت ، چرا که دو کلمه متفاوت با دو معنی متفاوت هستند. چند نکته ای که من در این مدت طی مطالعاتی که داشتم را در این مقاله برجسته کرده ام که خواندنش خالی از لطف نیست.

شما ممکن است عنوان را بخوانید و فکر کنید که این موضوعی بدیهی است یا فکر می کنید از قبل می دانید چگونه یک شنونده عالی باشید اما فکر می کنم اگر به این دوره گوش دهید تعجب خواهید کرد.

محل کار برای بسیاری از مردم در سراسر جهان به شدت تغییر کرده است. و با کار کردن بسیاری از کارمندان از راه دور ، ارتباط و گوش دادن بیش از هر زمان دیگری مهم است. مهم است که این مهارت ها را از منظر بنیادی یاد بگیرید و نه فقط برای شرایط خاص. من منابع و فیلم های زیادی را در مورد چگونگی ادامه فعالیت در تماس های ویدیویی دیده ام ، اما چرا این مهارت ها را گسترش ندهم تا نه تنها در محل کار بلکه در زندگی شخصی شما نیز قابل استفاده باشد.

بیایید با چند نکته برجسته صحبت کنیم که به نظر من بسیار ارزشمند است.

ذهنیت گوش دادن را انتخاب کنید

دوری کلارک پنج مرحله برای اتخاذ ذهنیت گوش دادن را بیان می کند که در زیر بیان میشود وئ به ارتقای مهارتهای گوش دادن شما کمک میکند:

انگیزه خود را درک کنید

مشخص کنید که چرا می خواهید شنونده بهتری شوید. پیشرفت شغلی مثالی است ، شما ممکن است از رئیس یا مدیر خود بازخورد دریافت کرده باشید و می توانید مهارت گوش دادن خود را ارتقا دهید. دلیل آن را به عنوان راهی برای حفظ تمرکز در ذهن داشته باشید.

نشان دهید که برایتان مهم بوده و اهمیت میدهید

شنونده شدن بهتر روشی قدرتمند برای نشان دادن به سایر افراد است که به آنها و دیدگاه آنها اهمیت می دهید. این ویژگی است که مردم متوجه آن می شوند و واقعاً از آن استقبال می کنند. می تواند راه طولانی را طی کند.

مشکل یا مساله واقعی را درک کنید

گوش دادن به شما امکان می دهد به موارد پنهان ، تفاوت های ظریف ، که می تواند تفاوت ایجاد کند ، دسترسی پیدا کنید. اغلب یک دلیل سطحی و یک دلیل واقعی وجود دارد. با یادگیری اینکه یک شنونده عالی هستید ، می توانید فراتر از دلیل سطحی بنگرید و دلیل واقعی را که برای حل اوضاع لازم است کشف کنید.

کنجکاوی خود را در آغوش بگیرید

بگذارید از خودتان سوال کنید و کنجکاو باشید ، این به شما کمک می کند با یادگیری بیشتر در مورد مردم بهتر درک کنید.

عواقب گوش ندادن را درک کنید

به این فکر کنید که اگر فردی در تیم شما یا شخصی که مدیریت می کنید شنیده نشود چه اتفاقی می افتد. وقتی مردم شنیده نمی شوند ممکن است دیگر دست از تلاش و کینه توزی بردارند و یا از کارآیی کمتری برخوردار شوند ، همه اینها تأثیر منفی در محل کار و روابط شما خواهد داشت.

موفقیت در هر 5 مرحله فوق به شما این امکان را میدهد که در کسب و کارتان به عنوان یک شنونده عالی ظاهر شوید و بدین ترتیب اعضای تیم شما و مشتریانتان به این درک میرسند که شما فردی حرفه ای هستید و به موضوعات و مسائل آنها اهمیت میدهید.

چرا ما به سختی گوش می کنیم؟

دلایل محدودی وجود دارد که ما به آنها گوش نمی دهیم ، مانند حواس پرتی ، بیش از حد مشغول حرف زدن هستیم ، عصبی هستیم یا موافق نیستیم. همه این دلایل ما را از گوش دادن باز می دارد و به نوبه خود می تواند احساس بیگانگی ، عدم احترام و موارد دیگر را در سخنران ایجاد کند.مهارتهای گوش دادن ما به این شیوه از بین میرود.

بازاریابی درونگرا یا ربایشی چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله بیشتر بخوانید

حواسمان پرت شده است

طبق Science ABC ، وقتی سعی می کنید بیش از یک کار را حل کنید ، ممکن است به نظر برسد که شما همزمان روی دو ، سه یا چهار چیز تمرکز کرده اید ، اما در واقع مغز خیلی سریع تمرکز خود را تغییر می دهد. ممکن است فکر نکنید که حواس شما پرت است اما اگر سعی دارید هنگام گوش دادن به شخصی به کار دیگری دست بزنید ، احتمال اینکه 100٪ حواس شما پرت باشد و گوش ندهید وجود دارد. حداقل شما در حال شنیدن مباحث یا نکات سطح مکالمه هستید اما خود را در درک مفاهیم و معانی عمیق محدود می کنید که فقط با کلمات به راحتی نشان داده نمی شوند.

ما بیش از حد مشغول صحبت کردن هستیم

وقفه به چند دلیل رخ می دهد. قطع کردن مکالمه ممکن است از یک مکان خوب (گاهی اوقات) ناشی شود ، اما هنوز هم می توان اینگونه تفسیر کرد که شما گوش نمی دهید. همچنین ممکن است حرفهای طرف مقابلمان را قطع کنیم زیرا با او موافق نیستیم یا فکر می کنیم گوینده آزار دهنده است. متأسفانه ، ما در چنین شرایطی قرار داریم و بهتر است همچنان به او اجازه دهیم صحبت کند تا احترام بگذارد ، بنابراین احساس شنیدن می کند. ما همیشه قرار نیست با مردم توافق کنیم یا با آنها کنار بیاییم اما اگر بتوانید یاد بگیرید که حتی در این شرایط شنونده خوبی باشید ، در طولانی مدت وضعیت بهتری خواهید داشت.

عصبی هستیم

اگر عصبی هستید ، به جای گوش دادن بیشتر به دنبال پاسخ خود هستید. برخی از مثالها شامل مکالمات پرمخاطره یا تلاش برای بستن یک معامله است. درعوض ، می توانید سعی کنید و خود را بهتر آماده کنید تا بتوانید روی صاحب سخن تمرکز کنید.

ما موافق نیستیم

معمولاً هنگام دریافت بازخورد موافق نیستیم. به جای ادامه دادن به صحبت کردن ، ما آنها را قطع می کنیم و اینجاست که آنها احساس شنیده شدن نمی کنند. در بعضی موارد ، ممکن است بازخورد شخص تصادفی باشد و در این صورت ، مجبور نیستید آن را بپذیرید. با این حال ، اگر از مدیریت یا رئیس خود بازخورد دریافت می کنید ، وظیفه شماست که آن را بپذیرید.بسیاری از اوقات تقویت مهارتهای گوش دادن به فروش بهتر شما کمک میکند.

چگونه خود را از ایجاد وقفه در امان نگه داریم

جلوگیری از ایجاد وقفه ممکن است دشوار باشد. اولین قدم در این فرآیند باید درک علت این است که چرا ما وقفه ایجاد میکنیم میباشد ، که در بخش قبلی بحث کردم. در مرحله بعدی ، می توانید چند استراتژی را برای به حداقل رساندن وقفه کار کنید.

یادداشت بردارید

سپردن وظیفه ای مانند یادداشت برداری به شما کمک می کند تا بهتر روی صحبت های شخص تمرکز کنید و حواس شما را از ایجاد مزاحمت پرت می کند. یادداشت برداری همچنین به شما کمک می کند تا تفاوت های ظریف یا جزئیات مهم را به یاد بیاورید که به نوبه خود به شما امکان می دهد پاسخ عمیق تری تنظیم کنید.

روی تنفس تمرکز کنید

اگر در یک مکالمه پرتنش باشید ، تنفس بسیار مهم است. افزایش ضربان قلب طبیعی است و احتمال قطع شدن آن بیشتر است زیرا احساس می کنید باید از خود دفاع کنید. اگر متوجه شدید ضربان قلب شما افزایش می یابد ، یک ثانیه مکث کنید و نفس عمیق بکشید تا تنفس شما کند شود.

وانمود کنید که شما یک فیلمساز هستید

این استراتژی از طرف یکی از دوستان فیلمساز ما است. هنگامی که آنها در حال گوش دادن به صحبت کسی هستند ، آنها وانمود می کنند که در حال فیلمبرداری از یک مصاحبه هستند که اگر وقفه ای ایجاد کنند باعث میشود فیلم خراب شود. آنها به فرد اجازه می دهند قبل از پاسخ دادن یا به اشتراک گذاشتن نظر / بازخورد خود ، کار را کاملاً تمام کند. در صورت نیاز ، یادداشت ها یا افکار خود را یادداشت کنید تا در پایان یادآوری آن را فراموش نکنید.یادداشت کردن باعث بهبود مهارتهای گوش دادن شما میشود.

جمع بندی

پروش مهارتهای گوش دادن برای شما که به عنوان یک فروشنده در حال فعالیت هستید امری ضروری است،یکی از دغدغه های مهم ما در آموزش موضوعات فروش اهمیت قطعی کردن فروش است که در آن همیشه روی این مشکل تاکید میکنیم که باید کاری کنید تا مشتری حس کند به او اهمیت میدهید.

زمانی که مشتری متوجه این موضوع شود به شما راحت تر اعتماد میکند و ثمره این اعتماد همکاری بین شما و مشتری خواهد بود چرا که هدف نهایی در پروسه و فرایند فروش تبدیل یک شخص غریبه به یک مروج است.

اگر در شبکه LinkedIn عضو هستید میتوانید متن کامل یک فایل آموزشی در مورد مهارتهای گوش دادن را در این صفحه ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.