تحلیل فیلم Founder داستان مک دونالد(اختصاصی بازاریابی)

بنیان گذار یا The Funder عنوان فیلمی است که در دهه 1950 اتفاق می افتد و در مورد ری کراک است،ری کراک فروشنده ای از ایلینویز که بعد از آشنایی با برادران مک دونالد به نامهای مک و دیک در کالیفرنیا دنیایش دگرگون میشود.کراک که فروشنده ای نه چندان موفق است برای معرفی محصولش به برادران مک دونالد راهی کالیفرنیا می شود و در آنجا با صف شلوغی مواجه میشود که برای خرید همبرگر در مقابل فست فود برادران مک دونالد مشاهده میکند.کنجکاوی ری کراک باعث میشود که در نهایت بتواند ارتباط خوبی با برادران مک دونالد برقرار کند.

در شروع کار وی موفق میشود که نظر برادران مک دونالد را برای فرنچایز کردن شعبات مک دونالد در سراسر امریکا جلب کند.به مرور زمان کراک متوجه میشود که پولی که از این راه به دست می آورد کافی نیست و باید به فکر ایده ای بهتر باشد و تصمیم میگیرد وارد کار معاملات ملکی شود و تجارتی را شروع میکند که کمی بیشتر از غذاست و ما امروزه آن را به عنوان مک دونالد میشناسیم.

مانند همه فیلم ها هم برنده ها را در این فیلم داریم هم بازنده ها را. برادران مک دونالد در این فیلم به عنوان بازنده های بزرگ داستان معرفی میشوند.برخی ممکن است معتقد باشند که خب اگر ری کراک نبود مک دونالد هرگز جایگاه امروزش را نمیتوانست داشته باشد.اما در مقابل برخی نیز معتقدند که برادران مک دونالد هم میتوانستند در این تجارت عظیم سهمی داشته باشند به هرحال ایده متعلق به آنها بود و سهمشان هم میبایست بسیار بیشتر از این می بود.

یکی از دلایلی که باعث شد برادران مک دونالد در این راه شکست بخورند این بود که بسیار سخت گیر بودند و حاضر به ریسک کردن نبودند و حتی نمیخواستند ایده خود را در کشور گسترش دهند.

برای برخی از اعضای تیم ما که نبوغ و دید ناب کراک را می دیدند و توانایی او را برای موفقیت بدون توجه به مانع تحسین می کردند. به عنوان یک گروه ، همه ما پیش بینی بازاریابی و عزم وی را تحسین کردیم. به خصوص پس از آنچه به نظر می رسید جریان دوباره زندگی پس از چندین ناکامی پیاپی باشد.

من جنبه اخلاقی روشهای او را زیر سؤال بردم و یکی از سخنان شكسپیر را یادآوری كردم: “هیچ چیزی خوب یا بد نیست ، نوع تفكرما باعث می شود كه چنین شود”. تجربیات و دیدگاههای ما نسبت به برداشتمان از موضوع کاملا متفاوت بود. هر کدام براساس دیدگاه ذهنی خود نظر خود را ارائه می دادند. و از این گذشته ، چه کسی چیزی را جز خود ما تعیین می کند؟

هیچ تردیدی در محبوبیت برند مک دونالد وجود ندارد و همه ما کم و بیش شاید حتی برای یکبار در این رستورانها غذا خورده ایم(هرچند مخالف ری کراک نیز باشیم).امابدون تردید ممکن بود اگر ری کراک سکان هدایت مک دونالد را برعهده نمیگرفت امروزه مک دونالد به چنین موفقیتهای عظیمی نمیرسید.به عنوان مثال این گزارشی از یکی از موفقیتهای مک دونالد است:

داستان فیلم فاندر
Google/The Founder

این شرکت چند میلیارد دلاری سود ناخالص را در سال 2015 25.41 میلیارد دلار گزارش کرده است. ارزش تجاری این برند بیش از 81 میلیارد دلار است. بیش از 36525 رستوران در بیش از 119 کشور جهان فعالیت می کند و تقریباً روزانه 68 میلیون مشتری سرویس میگیرد. نادیده گرفتن این آمار دشوار است. نادیده گرفتن توانایی یک مرد وبینش او سخت است.

به همین دلیل ، احساس کردیم که ما می توانیم از این داستان به عنوان نوعی مطالعه موردی برای موفقیت در بازاریابی تجاری استفاده کنیم و چند پیام کلیدی از فیلم گرفتیم.

اگر در حال حاضر مشغول به کاربازاریابی هستید یا فقط به دنبال شروع کار هستید ، این 7 نکته زیر برای دستیابی به موفقیت بزرگ بسیار مهم است.

نکته های کلیدی مک دونالد که برای هر بازاریابی مفید است

برادران مک دونالد
Google/MC Donald Brothers
  • لازم نیست که یک ایده منحصر به فرد داشته باشید،میتوانید یک ایده موجود را گسترش دهید.
    نه تنها ” اورجینال ” بودن امروزه بسیار دست نیافتنی شده بلکه حتی اگر هم امکانش باشد که ایده ای اصیل را معرفی کرده و روند تجاری سازی اش را در پیش بگیرید قطعا زمان و انرژی زیادی را خواهد طلبید(بگذریم که امروزه دیگر ایده ای اصیل کمتر پیدا میشود)همه ما میدانیم که شرکتها و برندهای بسیاری وجود دارند که از گسترش ایده های موجود در بازار و ایجاد کمی تمایز در آنها سود هنگفتی بدست می آورند.نکته کلیدی:مطمعن شوید که ایده ای که میخواهید رویش کار کنید یک مشکل را حل میکند ،این نقطه شروع خوبی برای کسب و کار شما میتواند باشد.
  • اطراف خود را پر کنید از افراد خوب و حرفه ای
    افراد موفق ، ایده های موفقی دارند. لازم نیست باهوش ترین اتاق باشید. در حقیقت ، به ندرت ممکن است بیشترین دانش را در هر زمینه از یک تجارت داشته باشید. سالها تجربه قطعاً چشم انداز خوبی به شما می دهد ، اما استخدام افرادی که در حوزه انتخابی خود تخصص دارند ، تقریباً همیشه شانس موفقیت شما را افزایش می دهند.
  • تحقیق خود را انجام داده و فهم خود را از بازار بیشتر کنید
    قبل از اینکه مستقیم شیرجه بزنید به رقبا نگاهی بیندازید. در مورد تهدیدهای احتمالی در صنعت تحقیق کنید. نقاط قوت خود ، نقطه تمایزخود و فرصت هایی که وجود دارد را درک کنید. ما حتی توصیه می کنیم به تاریخچه پیرامون محصول / خدمات خود نگاهی بیندازید. همانطور که می گویند “تاریخ ، همیشه تکرار می شود” ، بنابراین انجام این مرحله شما را با اطلاعات پیش زمینه باز می کند و به شما کمک می کند تا خطاهای احتمالی را قبل از وقوع بشناسید.
  • انعطاف پذیر باشید و از تغییر استقبال کنید
    در فاندر، برادران مک دونالد در برابر تغییر مقاوم بودند. هنگامی که ایده هایی برای کارآمدتر کردن کارها در مقابل ریسک کیفیت مطرح شدند، تمایلی به شنیدن آن نداشتند. ممکن است فکر کنید ، خب قابل درک است، اما اثبات شد که این حرکت دلیل مهمی است که آنها را از معاملات آتی دور نگه داشته است.
  • ریسک کرده و از محدوده امن خود دور شوید
    ما به شما پیشنهاد نمی دهیم که وقتی تنها 100 میلیون در حساب بانکیتان دارید یک معامله میلیاردی انجام دهید (این بسیار احمقانه خواهد بود). منظور ما این است که با انجام کاری که شما را به چالش بکشد ، با مشاوره درست و متخصصان پیرامون خود می توانید تجارت خود را به ارتفاعات جدیدی برسانید. مثلا شما میتوانید در فرایند بازاریابی محصول یا خدمات خود تغییراتی را در نوع بازاریابی تان بدهید ممکن است بتوانید ایده خود را بصورت اینترنتی عرضه کنید،ممکن است بتوانید به فکر ساخت سایتی برای کسب و کارتان باشید یا تصمیم گیری برای جذب پرسنل با منابع داخلی. ممکن است هر دو عملکرد در این زمان دلهره آور و گران قیمت به نظر برسند ، اما در دراز مدت می تواند فرصت ها و کارآیی هایی را باز کند که در صورت استفاده از سیستم قبلی هنوز در دسترس شما نبود.
  • رشد و گسترش خود را پیش بینی کنید.
    رویاهای خود را تحقق بخشید. از نقل والت دیزنی گفته است: “اگر می توانید خواب ببینید ، می توانید این کار را انجام دهید”. شركت كوچك او كه در سال 1928 آغاز شد ، امروزه برای ما به عنوان کمپانی بزرگ والت دیزنی با ارزش بیش از 74.9 میلیارد دلار شناخته میشود . شگفت انگیز است زمانی که فکر میکنم همه چیز با یک موش شروع شده است!
  • و مهمتر از همه اینکه همیشه کارخود را سفت وسخت بگیرید.
    هرگز قراردادی را نخوانده امضا نکنید و به هر کسی هم اعتماد نکنید.کار خود را سفت بگیرید و به این راحتی ها با حرف دیگران تصمیم نگیرید.به هر حال کسب و کار شما بیش از هر چیز باید برایتان مهم باشد.هر قراردادی دارای نکات و جزئیات خاص خودش است و همیشه جزئیات یک قرارداد است که ما را به دردسر می اندازد.

فیلم لطفا سیگار نکشید را دیده اید؟اگر یک فروشنده یا بازاریاب هستید باید دیده باشید.اینجا نقد فیلم را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.