تأثیر مصرف الکل بر کوچک شدن مغز

تاثیر الکل روی مغز

بر هیچ کس پوشیده نیست که الکل بر مغز ما تأثیر می گذارد، و بیشتر افرادی که به مقدار متعادلی الکل می نوشند از خوردن آن احساس خوشایندی دارند. اسکن های PET نشان داده است که الکل اندورفین (“هورمون های لذت”) آزاد می کند که به گیرنده های مواد تسکین دهنده در مغز متصل می شود. با این حال، به نظر می رسد که مطالعات اخیر خبرهای بدی برای افرادی که به مقدار متوسطی الکل می نوشند، داشته باشد. این مطالعات نشان می دهد که حتی نوشیدن متوسط الکل نیز با کوچک شدن مناطقی از مغز که درگیر شناخت و یادگیری هستند، مرتبط است.

مطالعه محققان دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ و سایر موسسات ارتباط بین مصرف کم و متوسط الکل و کاهش اندازه مغز بزرگسالان میانسال را نشان داد. آتروفی یا تحلیل مغز با شناخت ضعیف و عملکرد حرکتی در ارتباط است. محققان همچنین دریافتند که حتی مصرف کم یا متوسط الکل هم خطر سکته مغزی را کاهش نمی دهد، که با یافته های برخی مطالعات قبلی مغایرت دارد. این مطالعه در نسخه دسترسی سریع مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شده است.

دکتر جینژانگ دینگ نویسنده اصلی این مطالعه و یک همکار تحقیقی در دپارتمان اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی می گوید: “مطالعات قبلی انجام شده در زمینه تأثیر الکل بر مغز در مورد افراد مسن ارتباط بین نوشیدن زیاد الکل، آتروفی مغز و افزایش خطر سکته مغزی را نشان داد. ما یک جمعیت جوان و میانسال را مورد مطالعه قرار دادیم و متوجه شدیم که مصرف کم الکل نیز با کاهش اندازه مغز مرتبط است. یافته های ما این فرضیه را که مصرف کم یا متوسط الکل در برابر ناهنجاری های مغزی یا خطر سکته مغزی در بزرگسالان میانسال محافظت می کند، تایید نمی کند.”

برای این مطالعه، دکتر دینگ و همکارانش از تصویربرداری تشدید مغناطیسی (ام آر آی) برای اندازه گیری مغز 1909 زن و مرد 55 ساله و بالاتر استفاده کردند. همه به طور تصادفی از افراد در معرض خطر آترواسکلروز یا تصلب شرایین انتخاب شدند. از ام آر آی برای دسترسی به اندازه مغز و تشخیص سکته و ضایعات ماده سفید استفاده شد، که تغییراتی مرتبط با افزایش خطر سکته مغزی می باشند. محققان عادت های نوشیدن مشروبات الکلی شرکت کنندگان را به دسته های مشروب نخورده، مشروب خور سابق، نوشیدن گاه به گاه (کم تر از یک بار نوشیدن در هفته)، کم نوشیدن (یک تا شش بار نوشیدن در هفته) یا نوشیدن متوسط (هفت تا 14 بار نوشیدن در هفته) تقسیم کردند.

محققان دریافتند که با افزایش مصرف الکل، ام آر آی افزایش نواحی بطنی و سولکایی مغز را تشخیص داد -فضاهایی که حاوی بافت مغز نیستند، و نشان دهنده آتروفی مغز است. با این حال، آن ها هیچ ارتباطی بین مصرف الکل و وجود سکته یا ضایعات ماده سفید پیدا نکردند. مصرف کنندگان سابق و مصرف کنندگان متوسط مشروبات الکلی در مقایسه با افرادی که هرگز مشروب نخورده بودند، بدون در نظر گرفتن عوامل دیگر، بیشتر دچار سکته می شدند. پس از در نظر گرفتن عواملی مانند عادات سیگار کشیدن، توده بدن و همچنین درآمد افراد، محققان هیچ گونه کاهش یا محافظتی در مورد سکته مربوط به مصرف کنندگان سابق یا مصرف کنندگان متوسط پیدا نکردند. علاوه بر این، آن ها ارتباطی بین مصرف الکل و ضایعات ماده سفید نیز به دست نیاوردند.

دکتر دینگ توضیح داد: “از آنجا که اقدامات ام آر آی در مغز تنها یک بار در طول ادامه کار انجام شد، ایجاد رابطه بنیادی بین مصرف الکل و آتروفی مغز دشوار است. قدرت مطالعه در نمونه بزرگ مبتنی بر جمعیت و سازگاری یافته ها بر اساس جنسیت و نژاد نهفته است.”

Google Images/ Stop Drinking

همچنین تیمی از محققان دانشگاه آکسفورد برای مطالعه تأثیر الکل بر مغز داده های 424 مرد و 103 زن را از مطالعه 10 هزار نفری وایتهال را که در مورد رابطه سبک زندگی و سلامت در بین کارکنان دولت انگلیس است، بررسی کردند. در آغاز مطالعه در سال 1985، همه شرکت کنندگان سالم بودند و هیچ یک وابسته به الکل نبودند. طی 30 سال آینده، شرکت کنندگان به سوالات دقیق در مورد مصرف الکل پاسخ دادند، و برای اندازه گیری حافظه، استدلال و مهارت های کلامی آزمایش هایی دادند. این افراد در پایان مطالعه تحت تصویربرداری مغزی با استفاده از ام آر آی قرار گرفتند.

وقتی تیم تحقیقاتی برای بررسی تأثیر الکل بر مغز افراد پرسشنامه ها، نمرات آزمون های شناختی و اسکن های ام آر آی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، دریافتند که میزان انقباض هیپوکامپ -ناحیه از مغز که مرتبط با حافظه و استدلال است- به میزان الکلی که افراد مصرف می کنند، مربوط می شود. کسانی که معادل چهار بار یا بیشتر در روز الکل مصرف می کردند، تقریباً شش برابر بیشتر از افرادی که الکل مصرف نمی کردند، در معرض کوچک شدن هیپوکامپ قرار داشتند، در حالی که میزان این خطر برای مصرف کنندگان متوسط سه برابر بیشتر از افرادی بود که الکل مصرف نمی کردند. با این حال، تنها ارتباط بین نوشیدن الکل و عملکرد شناختی این بود که افرادی که مصرف الکل آن ها بالا بود، در توانایی نام بردن هرچه بیشتر کلماتی که با یک حرف خاص شروع می شود، در یک دقیقه، کاهش سریع تری داشتند.

بیشتر بخوانید: بهترین توصیه ها برای حفظ و بهبود سلامت مغز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.