تأثیرات مثبت گرایی سمی در روابط بین فردی

مثبت گرایی سمی

مثبت گرایی سمی به این معناست که فرد همیشه ذهنیت مثبتی داشته باشد و فقط احساسات و افکار مثبتی را بروز دهد، خصوصاً در مواقعی که با دشواری ها روبرو است. این روش آسیب زننده است. زیرا احساساتی را که مثبت نیستند، نادیده گرفته و نمی پذیرد. مثبت گرایی سمی تشویق درست در زمان مناسب نیست.

مثبت گرایی سمی را می توان به عنوان رد، انکار یا جلوگیری از “هر گونه پذیرش استرس، منفی نگری و ویژگی های احتمالی ناتوان کننده تروما” توصیف کرد.

همچنین، ویراوان و همکارانش مثبت گرایی سمی را به عنوان تشویق مداوم و تمایل بیش از حد به دیدن تنها جنبه خوب چیزی و عدم درک احساس همراه با تجربه، تعریف می کنند.

2 نمونه از مثبت گرایی سمی

فرض کنید در حالی که لیوان قهوه تان را در آبدارخانه محل کار خود پر می کنید، یکی از همکارانتان به طرز آسیب پذیری به شما می گوید که سگش هفته ییش درگذشته است. به علاوه، شب گذشته متوجه شده است که همسرش به سرطان مبتلا است، و احساس می کند به زودی شغل خود را از دست خواهد داد.

شما در پاسخ به او می گویید: “مثبت فکر کن”. فکر کردن به افکار مثبت به او کمک نمی کند. در واقع، حالا این حرفای شما وضعیت او را بدتر کرده است. زیرا احساسات او را بی اعتبار می کند. این مکالمه اکنون پایان یافته است، زیرا دیگر از این فرد دعوت نمی شود تا در مورد نگرانی های خود صحبت کند.

در مثال دوم، تصور کنید یک قربانی سوءرفتار با یکی از اعضای خانواده خود در مورد آزار جسمی و روحی که متحمل شده، صحبت می کند و آن فرد در پاسخ به او می گوید: “به خاطر داشته های خود سپاسگزار باشید. شما همسری دارید که از نظر مالی از شما حمایت می کند.”

تشویق یک قربانی سوءرفتار برای قدردانی کردن، فریاد کمک او را خاموش می کند. این مثبت گرایی سمی می تواند خطر بیشتری را برای این فرد ایجاد کند، زیرا ممکن است اکنون سوءرفتار را بی اهمیت تلقی کند.

واکنش ضعیف اعضای خانواده ممکن است قربانی بدرفتاری را از مواجهه با واقعیت وضعیت خود منصرف کند. این مسأله نه تنها مضر است، بلکه می تواند کشنده باشد.

2 یافته جالب تحقیقات در مورد مثبت گرایی سمی

مثبت گرایی سمی
Pexels/ Toxic Positivity

کمپبل-سیلز، بارلو، براون و هافمن تفاوت تأثیرات فیزیولوژیکی افرادی را مطالعه کردند که از آن ها خواسته شده بود هنگام تماشای یک فیلم احساسی و عاطفی، احساسات خود را سرکوب کنند یا آن ها را بروز دهند.

60 فرد مبتلا به اضطراب یا اختلال خلقی در این مطالعه شرکت کردند. محققان تنش ذهنی، ضربان قلب، سطح رسانایی پوست و آریتمی سینوس تنفسی شرکت کنندگان را قبل، در حین و بعد از تماشای فیلم کنترل کردند.

در حالی که پاسخ های ذهنی در هر دو گروه برابر بود، محققان دریافتند شرکت کنندگانی که از آن ها خواسته شد احساسات خود را سرکوب کنند، پس از تماشای فیلم افزایش ضربان قلب را از خود نشان دادند. به گفته این محققان، سطوح بالاتر اثر منفی، سطوح پایین اثر مثبت، سازگاری اجتماعی ضعیف تر و کاهش رفاه و بهزیستی، با سرکوب مکرر احساسات مرتبط است.

خوداظهاری مثبت توسط وود، پرونوویچ و لی در سه مطالعه به هم پیوسته مورد بررسی قرار گرفت، و مشخص شد که بیشترین تأثیر را بر روی افراد با عزت نفس پایین دارد. به طرز حیرت انگیزی، این تأثیر منفی بود.

 با استفاده از نظریه مقایسه خود با دیگران به عنوان یک ذره بین، خوداظهاری مثبت ممکن است با خودپنداری فرد در تناقض باشد، و باعث شود فرد اظهارات را رد کند یا تصور اولیه از خود را حفظ کند. به طور خلاصه، خوداظهاری مثبت ممکن است برای برخی از افراد مفید باشد، اما برای دیگران مضر است.

چگونه از مثبت گرایی سمی خودداری کنیم

همدلی یک عنصر اساسی در هر رابطه است، و ما باید افراد را از دیدگاه عواطف آن ها ببینیم.

تکرار دائمی “حس خوبی داشته باش” احساسات فرد را بی ارزش کرده و پیام عدم پذیرش را می فرستد، که می تواند در روابط خطرناک باشد.

چرا گاهی اوقات به مثبت گرایی سمی روی می آوریم؟ زیرا بعضی وقت ها کلمات مناسبی نداریم تا به شخصی که با احساس منفی درگیر است، بگوییم.

تنظیم کردن زبانی که استفاده می کنیم می تواند به ما کمک کند تا از بروز مثبت گرایی سمی جلوگیری کنیم. باید از به کار بردن عباراتی مانند “می توانست بدتر باشد”، “به نیمه پر لیوان نگاه کن” و “قدردان هر چیزی که داری باش” خودداری کنید. اگرچه این عبارات مثبت برای ایجاد یک ذهنیت مثبت مفید به نظر می رسند، اما در صورت استفاده در یک زمان نامناسب یا برای اتفاقات خاص می توانند مضر باشند.

با در نظر گرفتن روابط حرفه ای و شخصی، مثبت گرایی سمی ممکن است بعدها فرد را  از به اشتراک گذاشتن مشکلات خود با شما منصرف کند.

بیشتر بخوانید: یوگای ذهنی به چه معناست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.